Nytt på Leden!

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ska be Engman filma lite idan när dom sladdar med våran bitsladd. Nu ska vi ut med hun sen iväg till Fjollträsk o hämta en reseptionsdisk.

E

ejwbegysv

Det bästa som hänt Gördalens snöskoterklubb är inköp av en Lynx Yeti 1000cc, nu är det kö på att få sladda... Vår Alpine 4:a står nu översnöad :)

20110101159.jpg

DSCN0084.jpg

E

ejwbegysv

och allra jävligast var att det åkte förbi ett par skidåkare i djupsnön :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Denna sladdkonstruktion dök upp på min bildskärm.
4 rader med fjäderbelastade "Knivar" som verkar kunna rugga upp en knölig led.
[video=youtube;kbAERX5QwW8]http://www.youtube.com/watch?v=kbAERX5QwW8[/video]
Undrar hur detta skulle funka på en vanlig skotersladd ?

Hmm, ingen som har tips på lämpliga knivar ? :hmmmm:

E

ejwbegysv

Har det kommit så mycke snö upp på drevfjället? Finns det någon botten eller är det bara puder?
Det där är fulufjället.. Drevfjället går det bra att köra på (kungsleden), fulufjället är et stenigt som f_n...

Ja man skulle kanske ha en winch med sig, den är inte direkt lätt att få lös :)

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
I Vännäs-området tror jag att vi håller på ha bra skick på alla leder nu, det är länge sen vi hade så här mycket snö så här tidigt på säsongen. Själv har jag nu mer eller mindre ställt bort nätsladden och övergått till stora hyveln. Ska skruva ihop min stora rull-sladd " fyll-bulten" imorron, sedan blir det sladda av

Från sista sladdsvängen med hyveln

/Rickard

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
I Vännäs-området tror jag att vi håller på ha bra skick på alla leder nu, det är länge sen vi hade så här mycket snö så här tidigt på säsongen. Själv har jag nu mer eller mindre ställt bort nätsladden och övergått till stora hyveln. Ska skruva ihop min stora rull-sladd " fyll-bulten" imorron, sedan blir det sladda av

Från sista sladdsvängen med hyveln

/Rickard
Ser bra ut !

Här är det så otroligt med vatten på isarna, och i kombination med kyla, så är det få som varit ute och kört.
Så vi har bara kunnat sladda Nasaleden upp till Stenträsket samt lederna runt samhället.
Snön på isarna isolerar kylan från att tränga ner, så vi har inte heller överdrivet tjocka isar, där det aldrig är kört.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Undrar hur detta skulle funka på en vanlig skotersladd ?

Hmm, ingen som har tips på lämpliga knivar ? :hmmmm:
Skulle säkert fungera bra på vissa hårt trafikerade och hopfrusna ledsträckor där man måste riva upp innan det går att få till. Tanken går osökt till fjäder/pinnharvs delar med en "add-on" längst ned, gamla fjäderharvar, hösamlare mm står ju bakom en massa lador och rostar så det borde gå att hitta något för ett försök :bigsmile:

Med progressiv skärning så varje rad tar 1 cm mer än den föregående borde den inte vara så tungdragen.

Finns andra varianter också, såg att de i Vancouver använde Ginzu vilken med knivar skär upp ytan och sedan lägger igen den, t ex när de snabbt behöver flytta ett klassiskt spår i sidled.

Hittade denna link http://www.yellowstonetrack.com/home.html

Hmm, det kanske borde ske lite "benchmarking" mellan vinterledssladdare, alpingroomers och skid groomers som de har i Nordamerika, finns säkert mycket att lära av varandra

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Ser bra ut !

Här är det så otroligt med vatten på isarna, och i kombination med kyla, så är det få som varit ute och kört.
Så vi har bara kunnat sladda Nasaleden upp till Stenträsket samt lederna runt samhället.
Snön på isarna isolerar kylan från att tränga ner, så vi har inte heller överdrivet tjocka isar, där det aldrig är kört.
hojta till om ni behöver hjälp nån gång.. man gör som inte mycke annat än kör skoter endå..
körde leden från reivo idag sjukt mycke vatten på sjöarna..

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hojta till om ni behöver hjälp nån gång.. man gör som inte mycke annat än kör skoter endå..
körde leden från reivo idag sjukt mycke vatten på sjöarna..
En bra hjälp är att när man är ute och kör efter ospårade leder, är ju att köra några extra gånger fram och tillbaka när man passerar ett vattendrag. Då tränger vattnet upp och fryser, är det då några fler spår än bara ett, då är det enklare och lättare att passera vattendragen.
Om du ska ut i helgen och "Bränna" några mil, så gråter vi inte om du kör Nasaleden ner mot Pjesker förbi "Stekhuset". Många små vattendrag som kan vara vanskliga att passera med sladden om det är ospårat.

Helt perfekt att du kört Reivoleden, du noterade säkert att vi hade vänt vid Svärdälven. Vet du hur det ser ut den andra vägen till Reivo (via moskoselsvägen), Sikträsket nedanför Akkavare brukar inte vara en lek, med detta snödjup på sjön.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
jo märkte att ni vänt där.. jag har kört den som går från flyget till reivo oxå.. där var det ganska fint.. dock mycke vatten på sjön men borde frysa på lite grann nu åtminstonde.. jag har oxå kört leden till malå :D

Edit
hur är leden mot slagnäs hade tänkt köra den nån dag i veckan

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hur är leden mot slagnäs hade tänkt köra den nån dag i veckan
Uffe L som plogar Bastuselsvägen, sa att det före sista snöfallet, var kört ganska mycket där leden korsar nämnda väg. Så antagligen så är det kört fram till "Lefats".
Men då det nu kommit över 40 cm. så kanske spåren inte syns. Enligt uppgift, så ska det vara sladdat från Slagnäs och till "Lefats".
Vart visst ganska så vältrampat runt hela Lefatsfjällen under nyårshelgen, för det var massor av bilar med släpvagnar parkerade lite här och var runt området..