Måste nog hålla med "LtNil" i resonemanget Bredbandare vs. Dubbelbandare.
Som sladdragare så föredrar jag en tung skoter med bra grepp i mattan. Varför JAG skriver mattan, är för att jag föredrar enkelbandare, framför dubbelbandare, detta dels för att man har bättre styrning med 2 skidor och en matta, än tvärtom.
Sedan så får man ju trots maskinens tyngd, lägre marktryck med en dubbelbandare, vilket är bra i lössnö, men på en trampad led så får man ju sämre grepp, jämfört med en bredbandare av senare årsmodeller, med bra kamhöjd. Men jämför man med en Ockelbo 600 så är väl sannolikt 8000 bättre, men har inte testat.
Visst så skulle det säkert gå att sätta bättre mattor på dessa dubbelbandare, men jag tror ändå inte att greppet blir mycket bättre än på en modern bredbandare. Sen vet jag inte hur man ska vara så att styra dessa åbäken?
Visst det finns dubbelbandare, med bra styrning och grepp på mattorna, typ Bigfoot och Alpina Sherpa, men då börjar vi prata "Stridsvagnar".
Dessa drar vilka andra skotrar som helst baklänges i en dragkamp, vilka dagar som helst i veckan, finns inte dess like.
När våran klubb 1992 började med klubbskotrar, så körde vi till att börja med Ockelbo 8000. Men dom tog enormt med bensin + att det var svårt att få grepp i uppförsbackarna. Dom var även hård på drivaxlarna, splinesen mot växellådan höll inte. Detta var långt före Snowmoverns tid, så vi drog egentillverkade hyvelsladdar med 3 skär, vilket givetvis är mer tungdragna än snowmovern.
Vi skaffade efter dessa maskiner bredbandare med 50 cm mattor. vi har även provkört 6900 med 60 cm matta, upplevde att dessa inte hade något bättre grepp på hårt underlag än maskiner med 50 cm mattor.
Men däremot så finns det ju en stor fördel med tyngre skotrar, typ 6900 eller dubbelbandare av 8000, Grizzly mfl. att just tyngden gör att man inte känner av sladden lika mycket, med det menar jag att knölarna på leden känns mindre i skotern, när sladden tar tag i dom.