Nytt på Leden!

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Denna sladdkonstruktion dök upp på min bildskärm.
4 rader med fjäderbelastade "Knivar" som verkar kunna rugga upp en knölig led.
[video=youtube;kbAERX5QwW8]http://www.youtube.com/watch?v=kbAERX5QwW8[/video]
Undrar hur detta skulle funka på en vanlig skotersladd ?

Hmm, ingen som har tips på lämpliga knivar ? :hmmmm:
Sånna har jag på kultivatorn kolla med närmsta jordbrukssäljare Trejoncenter tex.

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
Vi började i lördags på en prototyp av en sladd så förhoppningsvis kan Dalslands första skoterled prepareras snart :)

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Sladdade lite leder i Oppala (Gävle) i helgen. Körde själv på familjens Aktiv 600 med nätsladd, Erik körde med Ockelbo 6000 och ett långt bygge bakom. Både trä sladd och nät. Lederna blir kanon, har kört rätt så mycket nu när vintern kom så tidigt. Så vi hoppas dom kommer hålla bra klass iår :) Bilden är suddig och mörk, men det syns ju vad det är i alla fall.
<script src='http://img703.imageshack.us/shareable/?i=dsc00143q.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript></noscript>

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
719
81
28
Norderåsen
Kan/törs man dra en sladd med en Arctic Cat Powder Extreme (ZRT 600) från 1997? Är den ens möjligt eller kommer skiten att dör för mig då?

Det är så att skoterklubben häromkring som är baserad i en grannby (Österåsens snöskoterklubb) har slutat sladda skoterleden i vår by då de har tröttnat på att det aldrig är någon från vår by som hjälper till med sladdningen, jag kan förstå dem. Själv är jag ganska ny i byn och har precis köpt ovanstående skoter som dessutom skar på premiärturen. Ikväll var det styrelsemöte i byföreningen och där kom detta tydligen upp och jag fick senare en förfrågan om jag kunde hjälpa till med sladdning. Men som ny på detta med skoter så vet jag inte vad min skoter tål då jag kan förstå att det inte är helt lätt att dra en sladd och skotern är knappast gjord för sådant jobb. Vad tror ni som vet?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kan/törs man dra en sladd med en Arctic Cat Powder Extreme (ZRT 600) från 1997? Är den ens möjligt eller kommer skiten att dör för mig då?

Det är så att skoterklubben häromkring som är baserad i en grannby (Österåsens snöskoterklubb) har slutat sladda skoterleden i vår by då de har tröttnat på att det aldrig är någon från vår by som hjälper till med sladdningen, jag kan förstå dem. Själv är jag ganska ny i byn och har precis köpt ovanstående skoter som dessutom skar på premiärturen. Ikväll var det styrelsemöte i byföreningen och där kom detta tydligen upp och jag fick senare en förfrågan om jag kunde hjälpa till med sladdning. Men som ny på detta med skoter så vet jag inte vad min skoter tål då jag kan förstå att det inte är helt lätt att dra en sladd och skotern är knappast gjord för sådant jobb. Vad tror ni som vet?
Beror ju mycket på vad det är för typ av sladd och snötyp. En gallersladd går säkert alldeles utmärkt att dra. Men en tung hyvelsladd, kan ju innebära nya kostnader för dig.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Vore det inte enklare att du fick överta en skoter från klubben i grannbyn o att dom hjälper dej o lär upp dej till ledpistör det är skitkul o sladda.
Vi bytte matta på våran ockelbo 8000 i går men det är 3,5 grader varmt få se hur det går o sladda ikväll.

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
719
81
28
Norderåsen
Beror ju mycket på vad det är för typ av sladd och snötyp. En gallersladd går säkert alldeles utmärkt att dra. Men en tung hyvelsladd, kan ju innebära nya kostnader för dig.
Jag tror det är en hyvelsladd men är inte helt säker. Tror jag frånsäger mig det för att spara på skotern.

Vore det inte enklare att du fick överta en skoter från klubben i grannbyn o att dom hjälper dej o lär upp dej till ledpistör det är skitkul o sladda.
Vi bytte matta på våran ockelbo 8000 i går men det är 3,5 grader varmt få se hur det går o sladda ikväll.
Detta är från deras hemsida...
Vi söker någon eller några som kan hjälpa till att sladda lederna runt Häggenås. Du har skotern, vi har sladden! Kontakta någon av de ledansvariga om du vill hjälpa till.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
du behöver en maskin med minsst 60cm matta o det bästa är en 800-8000 ockelbo rätt skoter till rätt peng kan gå med en 59a eller viking o nödfall.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Och precis varför måste mattan vara 60Cm bred? jag trodde det var viktigare med en variator set up som inte misstycker att krypköra eller hög/låg växel! mattans bredd är helt ointressant!!

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Denna sladdkonstruktion dök upp på min bildskärm.
4 rader med fjäderbelastade "Knivar" som verkar kunna rugga upp en knölig led.
[video=youtube;kbAERX5QwW8]http://www.youtube.com/watch?v=kbAERX5QwW8[/video]
Undrar hur detta skulle funka på en vanlig skotersladd ?

Hmm, ingen som har tips på lämpliga knivar ? :hmmmm:
Intressant! Det är ungefär den funktion som en knivsladd ska ha, skära loss och lyfta snön från knölarna och jämna ut sedan.
Kladdplatta i bakkant på sladden förstås så att det snabbt fryser ihop till ett hårt lager.

En sådan här sladd i förminskad version borde gå mycket lättare än en vanlig skrapsladd och det är ju bra när man drar med en snöskoter.

Man kanske kan ha en horisontell kniv som går tvärs över hela sladden i stället för många små knivar men då bör man nog ha något som bryter sönder den snö man skär loss från underlaget.

Attachments

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ja ointressant är den inte det är kg/cm2 som räknas har du en tung maskin med stor bäryta så är det o föredra framför en lätt smalbandare det är då min erfarenhet efter 25 år i sladdbranchen.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
jag håller inte med. jag kan följa ditt resonemang när man skall köra upp en led första gången för året men efter en dragen lerd håller jag iinte med. men men man får tycka olika=)

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Tack våran viking hänger inte på långa vägar med dubbelbandaren med kombisladd i packrulle.
Kan förstå om man har mycket snö o lite trafik här är det ca 200 maskiner i snitt/dygn som kör så det slits en del o det börgar frysa ihop en del efter tövädret så läget är lite jobbigt.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Måste nog hålla med "LtNil" i resonemanget Bredbandare vs. Dubbelbandare.

Som sladdragare så föredrar jag en tung skoter med bra grepp i mattan. Varför JAG skriver mattan, är för att jag föredrar enkelbandare, framför dubbelbandare, detta dels för att man har bättre styrning med 2 skidor och en matta, än tvärtom.
Sedan så får man ju trots maskinens tyngd, lägre marktryck med en dubbelbandare, vilket är bra i lössnö, men på en trampad led så får man ju sämre grepp, jämfört med en bredbandare av senare årsmodeller, med bra kamhöjd. Men jämför man med en Ockelbo 600 så är väl sannolikt 8000 bättre, men har inte testat.
Visst så skulle det säkert gå att sätta bättre mattor på dessa dubbelbandare, men jag tror ändå inte att greppet blir mycket bättre än på en modern bredbandare. Sen vet jag inte hur man ska vara så att styra dessa åbäken?

Visst det finns dubbelbandare, med bra styrning och grepp på mattorna, typ Bigfoot och Alpina Sherpa, men då börjar vi prata "Stridsvagnar".
Dessa drar vilka andra skotrar som helst baklänges i en dragkamp, vilka dagar som helst i veckan, finns inte dess like.

När våran klubb 1992 började med klubbskotrar, så körde vi till att börja med Ockelbo 8000. Men dom tog enormt med bensin + att det var svårt att få grepp i uppförsbackarna. Dom var även hård på drivaxlarna, splinesen mot växellådan höll inte. Detta var långt före Snowmoverns tid, så vi drog egentillverkade hyvelsladdar med 3 skär, vilket givetvis är mer tungdragna än snowmovern.

Vi skaffade efter dessa maskiner bredbandare med 50 cm mattor. vi har även provkört 6900 med 60 cm matta, upplevde att dessa inte hade något bättre grepp på hårt underlag än maskiner med 50 cm mattor.

Men däremot så finns det ju en stor fördel med tyngre skotrar, typ 6900 eller dubbelbandare av 8000, Grizzly mfl. att just tyngden gör att man inte känner av sladden lika mycket, med det menar jag att knölarna på leden känns mindre i skotern, när sladden tar tag i dom.

snwg

Medlem
24 dec 2010
18
0
1
Karlstad
Inspirerad av "Tokig" här på forumet så har jag tillverkat en minisladd för våra skidspår. Behövde ett komplement till vår tunga metallsladd och något som samlade in snö bättre.

Ganska nöjd faktiskt. Perfekt vid nysnö och för att radera gamla spår.

Attachments

bodenskoter

Ny medlem
2 feb 2011
4
0
1
Hej alla sladdare!!!! va kul att de finns flera som "gillar" att underhålla lederna i vårat avlånga land. Vi är ett par som försöker få liv i Bodensskoterförening igen, då den har varit kanska anonym ett par år. vi har fem stycken vikingar och ett flertal sladdar som nu rullar på våra leder igen. Men med ca 32 mil skoterled så behövs friviliga som hjälper till. på våran hemsida (Bodensskoterforening.se) finns den info man behöver för att bli medlem, och tele nr till våra ledansvariga. medlemsavgiften är 100 kr/enskild/ och 150 kr /familj.
Ja måste oxå rikta ett stort PLUS till Sävast skoterklubb som gör ett utmärkt jobb för sina medlemar.
Och om någon vänlig person kan tala om hur man lägger upp bilder här. :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kul att ni uppskattar vår verksamhet.
Sävast ledsystem nu på morgonen ;)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Roligt att någon tar tag i att sladda lederna i Heden med omnejd, var ute en sväng i slutet av förra säsongen och det var ren katastrof