"Skoterskatt" - vad får det kosta???

Hur mycket kan du tänka dig att betala i "skoterskatt"?

  • Det dummaste jag har hört! Inte en krona!

    Röster: 89 45,9%
  • 1-100 kr

    Röster: 10 5,2%
  • 101-200 kr

    Röster: 25 12,9%
  • 201-300 kr

    Röster: 23 11,9%
  • 301-500 kr

    Röster: 32 16,5%
  • Mer än 500 kr

    Röster: 15 7,7%

  • Totalt antal som röstat
    194

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Varför börjar vi inte med trängsel skatt på lederna också?
Det Lär ju bli jätte bra! sedan mera SKATTER, desutom lär man väll behöva betala skatt på skatten så Göran får sin del oxå...
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
jag svarade 301-500 kr men ångrar mig egentligen..

Skulle nog knappat in 0:-

Om det skulle vara så att skatt infördes så skulle skatten smyghöjas & åter smyghöjas allt för att dra in stålar till staten.. betalar hellre 500:- till skoterföreningen som gör iordning lederna
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Man blir rädd för skoterkörningens framtid när man läser Scaleos och edvinsjolunds inlägg.
Förtydliga dig gärna. Jag är med i Piteå snöskoterklubb sen ett år och har inte kört på lederna en enda gång än. finns ju ingen snö här nere i stan!

Om jag ska betala skatt som ska gå till ledunderhåll + att jag betalar Pssk för samma sak så tycker jag det är fel. Däremot gör Pssk andra bra saker som jag betalar för.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
skoterföreningens uppgift anser jag inte bara är att dra leder, finns mycket andra aktiviteteter runtomkring man kan göra för pengarna.
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
här där jag bor så har vi en klubb som tar 100kr/år i medlems avgift som många är med i men jag för mindel tycker inte att jag vill vara med i någon klubb och därför bidrar jag med lite pengar i deras sladd konto istället det tror jag iaf ger mer än att sätta in en hundring om år till en klubb.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Betalar gärna en skatt/avgift, säg 3-500kr, om jag vet att pengarna verkligen kommer fram till klubbarna å gör nytta. De kostar trots allt en del att sköta om lederna, å ju bättre ekonomi klubbarna har, desto oftare kan dom sladda...
Reparera/underhålla maskinerna är inte heller gratis, även om vissa kanske tror de...
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Absolut ingen skatt! Men gärna en "obligatorisk" årsavgift på nån hundring till "närmsta" klubb/förening.
Det är skatt på skotern, skatt på bränslet, skatt på reservdelarna osv,osv, osv. Staten måste ju dra in bra pengar på skoteråkarna redan som det är. Dessutom bör det ju komma in en och annan skattekrona via skoterturismen.
Så staten ska inte ha en krona till, men föreningarna ska givetvis främjas.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Om det skulle införas en skoterskatt där pengarna går till ledunderhåll etc, hur mycket tycker du är rimligt att betala?
Absolut ingen skatt! Men gärna en "obligatorisk" årsavgift på nån hundring till "närmsta" klubb/förening.
Det är skatt på skotern, skatt på bränslet, skatt på reservdelarna osv,osv, osv. Staten måste ju dra in bra pengar på skoteråkarna redan som det är. Dessutom bör det ju komma in en och annan skattekrona via skoterturismen.
Så staten ska inte ha en krona till, men föreningarna ska givetvis främjas.
Om du läst första inlägget kanske du förstått vart pengarna skulle ta vägen...
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Om du läst första inlägget kanske du förstått vart pengarna skulle ta vägen...
Ja, fast det är just bara skattebegreppet jag inte gillar, jag är tveksam till att speciellt mycket av de "öronmärkta" skattepengarna verkligen skulle nå sitt mål... De skulle nog passera för många fifflande politiker på vägen, så en bättre lösning tycker jag skulle vara att ha en obligatorisk medlemsavgift, som hanteras av föreningarna istället för omvägen via staten.
 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
Problemet är ju när skoteråkarna inte betalar medlemsavgiften,sitter med styrelsen i klubben och är ledansvarig.Har en sträcka på ca 8 mil som jag sladdar,och sånt kostar pengar.Medlems antalet är väldigt lågt med tanke på antalet skotrar i komunen,vem ska betala?Om inte skoter åkarna går med klubbarna,så ser då jag ingen annan utväg än att alla får betala led skatt som går till klubbarna.Häls Erik hedberg BSSK
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Så här då?

I stället för skatt betalar man ett frivilligt bidrag - förslagsvis 500 kr - till den lokala klubben, alternativt till den klubb vars leder man åker mest på.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En avgift motsvarande ca en full tank dvs 400-500 skr. för att erhålla ett ledbevis som berättigar att man utan dåligt samvete nyttjar leder inom en kommun är hanterbar för alla om viljan finns.
Är det knutet till detta hur lederna skall skötas, med en väldigt hög lägstanivå samt givetvis att man får in dessa pengar på smidigt sätt skulle det vara bra för oss alla.

Ett årsledbevis inom en kommun skall givetvis vara giltigt för sporadisk trafik inom andra kommuner.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Kalla det vad ni vill - skatt, avgift, bidrag, ledkort, etc, etc...

Vad jag vill komma fram till är; hur stor är viljan att ha fina leder och ett väl fungerande ledsystem inom och mellan kommuner.

För att detta ska kunna fungera så kan det inte vara tal om något frivilligt betalande utan det måste skötas mer centralt så att man håller koll på vem som betalat.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kalla det vad ni vill - skatt, avgift, bidrag, ledkort, etc, etc...

Vad jag vill komma fram till är; hur stor är viljan att ha fina leder och ett väl fungerande ledsystem inom och mellan kommuner.

För att detta ska kunna fungera så kan det inte vara tal om något frivilligt betalande utan det måste skötas mer centralt så att man håller koll på vem som betalat.
Visst skall det skötas centralt, det är ju bara frågan i vilken ände pengarna skall tagas, gick det att lobba tillräckligt starkt så går det ju in en hel del pengar till statskassan från oss skoteråkare.
Hursomhelst så är ju svenskens reaktion mot skatt alltid negativ även om vi sedan åker och tankar, går på bolaget eller bara slår på spisen med ockerbeskattad energi, okej öl är inte energi....

Jag tänker i alla fall såhär att i en kommun (har sett någonstans att fyrkantenkommunerna har vardera ca 3-5000 registrerade skotrar vardera), tänk om, t ex i Piteå kom in en femhundring från ca 2 000 maskiner så gör det 1 MKR, för med dessa pengar borde det finnas möjlighet att på entrepenörsbasis sköta underhållet på skoterlederna inom kommunen men fortfarande skulle klubbarna sköta sladdning av lokal/lokala skoterstråk men det blir ju mycket kortare sträckor.
Med samordning av detta kommunerna emellan så blir det ju ett nät med skoterleder.
Kan vara ett sätt för de lokala skidbackarna att med en tilläggsinvestering i en mindre pistare också kunna skapa en jämnare sysselsättning för sina anställda över både veckan och vintermånaderna, kanske även sommarmånaderna om man inkluderar det underhåll som måste göras då.

Sedan är de ju proffs på snö och en från början av vintern rätt preparerad skoterled har hög hållbarhet både mot kommande vårvärme som mot de där med epelepsi i tummen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kalla det vad ni vill - skatt, avgift, bidrag, ledkort, etc, etc...

Vad jag vill komma fram till är; hur stor är viljan att ha fina leder och ett väl fungerande ledsystem inom och mellan kommuner.

För att detta ska kunna fungera så kan det inte vara tal om något frivilligt betalande utan det måste skötas mer centralt så att man håller koll på vem som betalat.
Helt klart så tror även jag att det är mest kostandseffektivt om det sköts centralt.
Men hur samma centrala administratör ska kunna se om dom som inte betalt in ledavgiften, använder snöskotern i alla fall blir nog svårt.
Och med minskade resurser i övrigt till polis, som kanske kommer att få det yttersta ansvaret för kontrollen, så lär det ju inte bli så mycket till kontroll.

Bästa sättet för att få detta att fungera, vad det gäller betalningsviljan, är ju att så många skoterägare som möjligt känner sig tillfreds med avgiften och känner att den verkligen kommer till användning där man själv som skoterägare kör.

Men hur når man dit :confused:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Påställd skoter = avgift

Precis som med bilskatten...
Avställd skoter = Ingen garanti att inte skotern används.

Och till skillnad från bil, så är ju poliskontroller näst intill obefintliga vad det gäller skoter. Och som jag skrev tidigare, så lär ju inte polisen få mer resurser för just detta skulle jag tro.
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Så här då?

I stället för skatt betalar man ett frivilligt bidrag - förslagsvis 500 kr - till den lokala klubben, alternativt till den klubb vars leder man åker mest på.
detta är absolut det bästa alternativet tycker då jag. vissa är generösa och andra mindere generösa så helheten går på ett ut. man ska nog alldrig lägga fram att det skall hetta skatt för då har vi nog gjort bort oss som började debaten och tyckte det var bra.och nog tycker jag att det mesta av slanten man betalar skall gå till lederna isåfall och inte en massa annat tok runtikring.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Äger en skoter = betala avgift

1/2 avgiften för skoter nr 2 på samma person
1/3 avgift för skoter nr 3 osv.
¨
Så jag som inte kör led och har två skotrar i trafik ska betala en massa pengar då alltså?
Jag som tyckte att det var nog dyrt att köra skoter redan..