Men jag blir inte bättre förare av skoter för att jag väntar två år med att köra. Hade jag istället kört från det att jag var 16 hade jag haft två års ordentlig erfarenhet.
Bara för att skotern gör 150 kör man inte i 150. Bara för att din bil gör 200 kör du inte 200. Jag anser att man som 16 vet att man inte kör i 150. Vet man inte det kan man förklara människan för efterbliven. Alla 16-åringar är inte efterblivna.
Det handlar inte om hur bra förare man är på en snöskoter.
Det handlar om att åter igen, en 16åring inte har omdöme nog att köra inom gränserna.
Ditt omdöme är bra mkt högre vid 18års ålder än 16 och är därför, enligt mig, mer lämpad för att börja utvecklas som förare på en snöskoter.
Men att resonera med en skoterkåt 15åring går inte.
På samma sätt jag kan ju säga såhär. Varför just 16? varför inte sänka åldersgränsen till 10år? Då bör man ju ha utvecklat kraft nog i armarna att starta skotern, räcker inte det?
Svara gärna på de frågorna, tänk gärna till litegrann före så kommer du nog inse samma sak som jag du också.
Några förändringar inom förarbeviset för snöskoter lär inte hinna ändras innan du fyllt 16 så du kan vara lugn.
Men jag förespråkar körkort för snöskoter vid 18års ålder ist för ett par timmars teori och därefter har man ett förarbevis vid 16års ålder.
Körkort hade även innebärt att det skulle kunna dras in vid överträdelse vilket jag enbart ser som ett plus.