läst igenom tråden nu och har några tankar,funderingar och självklart åsikter.
Kubikbegränsning,
helt poänglös, detta kan vi släppa.
tvåtakt
FC 550?
WC 500?
WC 440?
660 4takt?
1049 4takt?
1200 4takt?
Kubiken har oerhört spridd effekt.
bara för att de du har en 550 motor är den verkligen inte nödvändigtvis starkare än din kamrats med en 440motor..
Och fyrtaktarna, de har ju nästan dubbla cyl volymen för att uppnå samma effekt som en 2taktare.
Effektbegränsning,
om detta nu ska gälla, är de då ok att 16åringen får jobba ihop till en 90tals mach 1a och sedan under uppsikt ombestyckas maskinen så att den inte får full effekt. så när han fyller 18, då får han snällt rätt munstycken av pappa och får köra med full effekt.
Eller ska vi kräva att han måste köpa en ny stark skoter om de e de han vill ha när han fyller 18?
Självklart inses de ju att han mer eller mindre lättsamt kan ombestycka den själv utan att pappa eller lagen och konungen själv vet detta och vipps få tillbaka alla hästarna under huven.. Frihet under ansvar
funkar inte för alla.
effektkontroll,
finns inte en chans att myndighet kan kontrollera detta..
.. så vi lägger ansvaret på föräldrarna?
Hastighetsbegränsning,
45kmh för ungdomar upp till 16, jag retar mig som *an på detta. Jag kanske är omogen så.. men vi har ju alla olika referenser och erfarenheter. 45kmh i skogen de e ganska fort ibland. 70 i skogen, de e väldigt fort och ofta farligt när man tänker på vad som händer när 2 skotrar möts i 70kmh.
Men 45kmh över ett fjäll e ett j***a straff, de låter som en sån ogenomtänkt ide så jag fattar inte . .
jag förstår att du Erik vill uppnå något gott med denna tråden, så som kanske sänkta premier för folk över 25 eller så? jag skulle älska den tanken..
Men 45kmh funkar inte.
Och hur ska maskinen vara utväxlad?
har du tänkt på de?
måste en 16åring ha en slö maskin?
Mekaniskt alltså? hur löser man kontrollen av detta?
Ska vi lägga de ansvaret att kolla detta på föräldrarna?
Eller ska vi besikta ALLA skotrar varje år?
du kan ha en maskin på 80hk som inte gör mer än 45, den skulle vara riktigt farlig, accelerera som en tok rakt in i förare eller framförvarande hinder i terrängen.
Du kan ha en gammal yamaha ET300 på 28 hk som nätt och jämt gör 100 efer en sjö, men betänk att man kan lätt slå ihjäl sig i 20 kmh oxå dvs 5min innan man är uppe i 100kmh..
Ska vi straffa dem för att de är 16?
De där typerna ska inte villja ha kvar skotern när åldern 17 inträffar?
För eller hur generellt sett så äre ju precis som med gamla gubbar, alla super när de fiskar och kör ner i vakar. Vissa kan inte hjälpas..
eller hur??
Vissa verkar ju ha bra vägledning här i livet med och andra utan sina föräldrar som visar exempel och sätter standarden för hur man ska uppföra sig.
Andra inte, som du erik du menar ju att du har vare en riktig hulligan när du var yngre, hade du bara tur att du blev 35 eller hur kom du till insikt att man inte kan te sig hur som helst?
De jag vill komma till är att VI MÅSTE LITA PÅ FÖRÄLDRARNA, STÄLLA KRAV PÅ FÖRÄLDRARBA, STRAFFA FÖRÄLDRARNA, grabben/tösen kanske sliter som ett djur och förtjänar ihop en riktig ledracer vid 16 års ålder och sköter sig finfint. Eller så kanske ungj***ln får en 800 i 16 års present och sätter skräck i byn när denna inte alls få den vägledning som behövs från sina föräldrar.
Mamma och pappa kanske aldrig har kört skoter heller, men jag anser att de är dessa som skall ställas till svart när ungen har gjort bort sig när denne inte ännu fyllt 18. De har makten att sätta stopp för allt som heter skoter innan 18 års ålder.
Utbildning e rätt väg.. och nu äre mat föär min del..
jag hoppas att detta tas som ett konstruktivt inlägg.
jag ber i förväg om ursäkt om jag gått för hårt fram när
jag tilltalat dig erik. Inte meningen att kränka eller peka ut.
..lär ju ha dumpat in 25inlägg nu när jag är klar med detta..
//Jörgen Nilsson 1983, Hoting