A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tänkte visa lite av arbetet jag påbörjat på huven :)
Tanken är att öppnad upp "näsborrarna" och sätta dit mesh, lyckas man genomföra det bra så kan det bli riktigt snyggt. Men risken om man gör fel är det man förstör en huv :afraid:

Började med att såga upp mittenhålen, jag var här typ mer nervös än gången när en tjej till mig berättade att hon hade varit på ungdomsmottagningen :afraid:

Och nån timme senare :)

Så ser den ut just nu, får se hur snabbt jobbet fortskrider, har fintrimmet kvar runt kanterna men jag måste även införskaffa lite material innan jag kan fortsätta...

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Kommer bli så snyggt med svart mesh tyg vid öppningarna =) modigt men snyggt =P

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Vart kan man köpa kolfiberrör i ca 70-80mm i diameter? :)
Får nog inte plats med ett grovt rör så det får nog bli 3st separata.
Här har du en svensk farbror som är trevlig och bra.. Men som vanligt ett men,,Det är INTE billigt!! Ett rör dim 100 på 50cm kostar ca 750kr :eek: Men hör gärna vad ett 35cm 8cm rör kostar!! Som duger gott. Jag kan garantera att dom både är hållbara och snygga då jag själv har handlat där.

http://www.midnightcomposites.com/3.html

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
stiligt bamsegrill! blir kanon de där. dålig på kommentera men läser här varje dag!
båda två gör ett sjuhelsikes jobb!

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Räcker det inte att bara sätta vanligt nät för hålen?

Haha fy, är så grymt avundsjuk på era byggen =D

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Blir nog inget kolfiber dämpare då... verkar ju kosta en extra årslön typ.
Bygg gärna 9 st när du liks sätter igång vi thunderkisseägare köper 6 st direkt, Våra kan byggas i alu eller plåt spelar ingen roll.

Men 1 sak man bör/måste bygga in i dämparna är ett varv myggnät av mässing eller rostfritt nät.. Finns på järnboa,,mässing åtmintonde. Najar man fast ett varv sådant runt det perforerade röret håller sig ullen inne i dämparen flera år och på så vis har man gämnare motstånd o därmed bärre betsyckat hela tiden :)

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Bamsegrill: inte LITE snyggt det där blev då! :O vill ha era skotrar som F*N! :)

slänger in detta här på en gång, boost du är sjukt duktig vad du håller på med!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Tack alla som gillar jobbet på huven :)

Jag hoppas att jag lyckas hålla händerna styr så det blir snyggt :argh:
Tanken är att jag ska fästa meshtyg tillsammans med tunn perforerad plåt, som många bilar har fram i grillen.
Men jag tänkte kolla på tips om vad man ska fästa plåten mot plasten med?
Planen är att undvika att nita fast den utan det behöver vara något sorts flexibelt lim eller annat fästmedel som fäster bra mot plasten.
Plasten är ju lite jobbig då den är halvfet, försökte limma en spricka med epoxlim men det hade släppt i slutet av förra säsongen...
Planen är hittills att använda våtrumsbyggsilikon, vet att en amerikanare som bygger många IQs i usa använder "Shoe Goo", typ ett lim för att limma gummisulor, skateboardinlägg mm, så förslag mottages gärna :)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Tänk på att limmet ska tåla värme också, kan bli betydligt varmare än vad man tror. Så något värmetåligt sättlim eller liknande?

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jo PL400 bör sitta. Rugga upp ytan inifrån och tvätta med t-röd eller annat så skall det gå att limma stadigt. Men snåla inte med att låta det torka ordentligt.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
PL400 var intressant, det finns ingen liknande produkt men med svart basfärg? Såg att PL400 verkade vara beigeaktig och det vore sjysst om limmet håller samma färg som meshtyget. Sen är det nog en fördel som Pitabrödet säger om det är värmetåligt. Asker använde dock något våtrumsaktigt silikon på sin huv förra säsongen och vi har märkt av att det har påverkas nämnvärt, men de påfrestas inte på samma sätt heller eftersom mesen även är fastnitad... Men ja nån som har något förslag på något svart PL400 aktigt?

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Plastsvetsa annars då?
Om inte så åk till närmaste billack och fråga vad dom limmar ex stötfångare med.. Går inte jämföra biltema lim med riktiga.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Essve Ultragrip, Essve Ultragrip R
Båda finns i flera färger.

www.essve.se
Katalogen -> Nätkatalog -> Skriv Ultragrip i sökrutan.

Finns i byggvaruhandeln där Essve finns.

Grymma byggen ni håller på med! Läser varje dag... :rock: