Om vi tar en skotermotor och dennes pipa overall så skulle man kunna säga att motorerna är nerstrypta i för långa piopr med vilje från fabrik,,,,,
Finns flera orsaker.. För det första så tappar en variator sjukt mycket effekt överförning,, remförluster eller vad det nu är för skit den tappar,,,över 8000v,,,Alla varv över 8000v är rena rama kattastrofen om man skulle mäta på mattan,,,,, Det är därför yamaha rx1 4taktaren som normalt varvar 10000v är nerväxlad före variator,,,, variator får tydligen tuppjuck redan över 8500v och 9000+ är katasrof igentligen,, Hööö,hööö jag ska ju varva över 9000,,,,:afraid:
En vanlig standard motor i dag 800/ 900 twinn gammal Tc 900/1000 700cc /600 tvinn trippel skido yamaha ja väldigt många ligger på över 195gr durr i avgasutblås..... Det är igentligen sjukt höga portider,,, Tc 900/800/1000cc har otroliga 198 grader original,, Och yamaha srx lär ha höga???? evnt mer än 198grader...
Kommer man från mc världen som jag gör får man en chock när man ser portider på en skoter som varvar "bara 8000v"" Den har alltså 196grader säger vi...och har 133gr överströmmare (insug)
Gämför jag detta med MC 2 takts världen så varvar en mc som ligger i närheten av dessa mått 10000-11000v med samma portning och cc och då är det är mer normalt för så här höga durationer Motorn vill gärna dit upp,,
,Först fattade jag ingenting,,vad är det frågan om tänkte jag och har läst skallen av mig för att fatta detta???
varför bygger inte skotrar på lägre durr på portarna,,Det ska ju räcka med 185grader för att få bästa drag uppe på 8000v,,och dom skulle ju bli råstarkare tänkte jag,,,,,,,,,,,,,,,,
Men jag har provat få ut mer snurr på lägre port typ 10 grader lägre,, ok det går att porta/bredda kanalerna såpass så dom går som en 10gr högre skoterport,,,,,men cylidern får för kortare livslängd så jag fattade snabbt vad det var fråga om
Så helt enkelt har fabrikanterna måstat såga sig uppöver i cyllarna för att få ut dom här effekterna,,,,,,,,,Men normalt skuille ju då motor vilja tokvarva och dra till skyhöga varv,,, hemst gärna 9000-11000v om den fick som den ville och effekten skulle sticka iväg uppöver och bli jättehög,,,Mennnnnnn variatorerna,,,Livsländen på motor bestycknig sätter begränsningarna....Tråkigt nog,,,
Sååå fabrikanterna har med andra ord strypt ner dom i långa pipor som har flacka koner för att ge ett lååång lättbestyckat register både för förgasare /insprut och variatorer, Dessutom är det nästan som ett inbyggt varvstopp när man passerar pike med 500v på många pipor,,,,
På så vis (långa pipor) kan man få till hyffsat bra låg o mellanregg och hyffsad toppeffekt,,,,,,,,,Men,,Ett Men ,,,,varken portningen eller pipan matchar varandra för 5 öre,,,,,,,,men man har inget val,,,detta är bästa kompromissen för ett fint mjukt lättbestyckat register.....och fiske farbröder och Karl Uno kan köra skotern,,,,,,
Därför är det lätt att skrämma upp en skotermotor bara genom att justera pipan så den matchar motorns portning bättre,,,,,,,Man får helt klart ett högre varv att jobba på och då kommer hk också,,,
Men en aning svårare att bestyycka in både i förgasare och variator... Men vinsterna är stora...Vid moderata kapningar är det inte så svaårt att bestycka in,,,
Så gör Trimpipstillverkarna,,,,,, Men man kan själv komma väldigt bra till om man räknar rätt,,,,och kapar med förstånd och vet beräknad pike så man bestyckar in variator dit istället,,,och ställer in rätt uträknat slutvarv med hjälp av vikterna i variatorn,,,,,,,,,, Oftast är org pipan väldigt bra i sitt register den är tänkt för,, inte ofta en trimpipa kan dänga en org pipa i samma regg,,,,,
I mitt fall som ex,,,, är det ingen mening att köpa trimmpipor,,,För det finns inga som passar i längd och har rätt grovlek på stinger eller krök som jag vill ha just för min portning,,,,,,Jag skulle behöva kapa sönder dom också,,,,.. Därför utgår jag från org pipor som är stenbra till gammelkatten,,,, inte alls några fel på dom i grader koner,,,bara fööör lång och för grov stinger och för smal krökanslut,och ,(bara he he),, Alla skotrar från fabrik har fegmotstånd i dämparedelen för att Nässe ska kunna prässa över sjön hela dan utan skärning,,,, Så där finns att hämta hk om man läser på lite,,,,,också
Vart lite långt detta här,,,,men besvarade många frågor hoppas jag,,,,,