A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Det som er enklest for Asker er jo å låne en std 800 scooter av en kompis å henge 2 av sine piper på den å kjøre den i dyno,n, de trenger jo ikke passe i chassiet for en sånn test.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Jag ser inte anledningen till bromsa befintliga, pipor, Inte Askers ivf för dom är ju på tok för långa,,,,,,,,,Evnt Bamses,,, Det enda fabrikanter kan påverka är övervarvet från pike,,,,,,,Eller hur hårt den drar/kort/långt register den har till pike ,,,Men pike kommer alltid på uträkningsmåttet,,Eller hutllöst nära,,,,,,,, Jag har kört o mätt väldigt många pipor från fabrik,,MC ,skoter och kollat av mot Bells formel och det stämmer bolt on + - någon cm,,

En pipa som har en viss längd till mitt revkona drar till ett vist pike,Oavsett vinklar och branta eller flacka vinklar,, så kapa till liknade Dynomites mått måste Asker göra,,,,,, Någon cm längre för mildare hk eller någn cm kortare för högre hk helt enkelt ...
Måste kapa är ju fel ord he he,,,, Det går ju åka långpipa också,,,men 1200an trippeln har mäst att förlora på denna långballe,,,jag tror det är närmare 20hk eller mer det handlar om :eek:

Bamse kan kapa mindre om han vill eller helt enkelt åka långpipa,, det är fränt med bottendrag måste man erkänna,,,,, Kör denna pipa ett tag och fundera på registret,,,,,,, Jag "gissar" att alla cm från 0-7cm kapning på 800 Twinnen kommer påverka mycket possitivt,,,, mer än 7 cm ger mer pike power men motorn kommer mota mer än trippeln och är relativt skadligt för motorn,,,

Jag skulle nog nöja mig vid 6cm på Twinnen och bromsa detta o bestycka in varitorerna för den nya piken.

Man känner inte av den nya kraften kapningar ger förens man bestyckat in variatorerna ,,,Såklart Man kan faktist tycka det blev sämmre om man bara provkör på befintliga vikter(fjädrar,,,,

Det sista skrev jag för att många läser detta och går nu ut i garaget och startar såga,, och om nu någon gör det tänk på att bestyckningen blir åt hellv och hela motorn skär ihop :D:D Måste bromsas in eller hutlöst duktig bestyckare!!
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
är säkert ute och cyklar nu men funkar det på en orginal pipa att göra ett sådant ingrepp? har en pro 800 motor med standrard avgas från en mxz 800 01? är kul att läsa allt sånt här känns som man lär sig av dom stora killarna :D har ni några bra tips på böcker eller dylikt där man kan plugga till sig en del kunskap iaf i teorin
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vilken nivå ni har tagit den här tråden till, Bamsegrill, Asker, Boost och Dynomite!!!
Har aldrig läst nåt liknande, det är ruggigt intressant!!

Har lärt mig mer om 2t-trimning i denna tråd än jag lärt mig hittills under mitt 37-åriga motorintresserade liv...

Fortsätt!! Jag är nyfiken!!! :D

(och med hjälp av kvällens lektion i pipor så konstaterar jag att jag gjort ett ödesdigert misstag i kapningen av min pipa... Måste genast fixas! Tack!!)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har mätt och donat och räknat och funderat :) , det går ta bort ca 3cm på kröken och sen resten på mage och ev lite brantare revkona, då ska dom passa perfekt. Blir bättre utrymme för stingersarna också då. Imorgon lägger jag upp bilder på hur jag tänkt.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Jeg tror også de er for lange men samtidig så er det merkelig når de er byggd/levert til en Polaris 800 twin motor, har aldrig hørt om twin piper som har arbeidsturtall langt ned på 7000 tallet:stupid: laveste jeg kan komme på i farta er twin pipes til A/C 900 twin som ligger på 8000rpm, MEN....man blir aldrig utlært,... ingen regel uten unntak.....jeg er 43 år å har drevet med scooter i snart 30år:afraid: har de siste 15år drevet kun med "mod"maskiner ...... blir likevel en gang iblant påmint om att man har gått glipp av noe.
Slp twinpipe er til sammenligning ca 5cm lengre en mine å har peak power på 8200-8250.
Det hadde likevel vært moro å testet Askers piper som de er å SÅ begynt å korte de........DA hadde man fått "real world" informasjon.
Hvis vi hadde samlet noen av de i denne tråden en kveld tror jeg det hadde blitt en minneverdig kveld!!:beer:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Om vi tar en skotermotor och dennes pipa overall så skulle man kunna säga att motorerna är nerstrypta i för långa piopr med vilje från fabrik,,,,,

Finns flera orsaker.. För det första så tappar en variator sjukt mycket effekt överförning,, remförluster eller vad det nu är för skit den tappar,,,över 8000v,,,Alla varv över 8000v är rena rama kattastrofen om man skulle mäta på mattan,,,,, Det är därför yamaha rx1 4taktaren som normalt varvar 10000v är nerväxlad före variator,,,, variator får tydligen tuppjuck redan över 8500v och 9000+ är katasrof igentligen,, Hööö,hööö jag ska ju varva över 9000,,,,:afraid:

En vanlig standard motor i dag 800/ 900 twinn gammal Tc 900/1000 700cc /600 tvinn trippel skido yamaha ja väldigt många ligger på över 195gr durr i avgasutblås..... Det är igentligen sjukt höga portider,,, Tc 900/800/1000cc har otroliga 198 grader original,, Och yamaha srx lär ha höga???? evnt mer än 198grader...

Kommer man från mc världen som jag gör får man en chock när man ser portider på en skoter som varvar "bara 8000v"" Den har alltså 196grader säger vi...och har 133gr överströmmare (insug)

Gämför jag detta med MC 2 takts världen så varvar en mc som ligger i närheten av dessa mått 10000-11000v med samma portning och cc och då är det är mer normalt för så här höga durationer Motorn vill gärna dit upp,,:D ,Först fattade jag ingenting,,vad är det frågan om tänkte jag och har läst skallen av mig för att fatta detta???

varför bygger inte skotrar på lägre durr på portarna,,Det ska ju räcka med 185grader för att få bästa drag uppe på 8000v,,och dom skulle ju bli råstarkare tänkte jag,,,,,,,,,,,,,,,,

Men jag har provat få ut mer snurr på lägre port typ 10 grader lägre,, ok det går att porta/bredda kanalerna såpass så dom går som en 10gr högre skoterport,,,,,men cylidern får för kortare livslängd så jag fattade snabbt vad det var fråga om

Så helt enkelt har fabrikanterna måstat såga sig uppöver i cyllarna för att få ut dom här effekterna,,,,,,,,,Men normalt skuille ju då motor vilja tokvarva och dra till skyhöga varv,,, hemst gärna 9000-11000v om den fick som den ville och effekten skulle sticka iväg uppöver och bli jättehög,,,Mennnnnnn variatorerna,,,Livsländen på motor bestycknig sätter begränsningarna....Tråkigt nog,,,


Sååå fabrikanterna har med andra ord strypt ner dom i långa pipor som har flacka koner för att ge ett lååång lättbestyckat register både för förgasare /insprut och variatorer, Dessutom är det nästan som ett inbyggt varvstopp när man passerar pike med 500v på många pipor,,,,

På så vis (långa pipor) kan man få till hyffsat bra låg o mellanregg och hyffsad toppeffekt,,,,,,,,,Men,,Ett Men ,,,,varken portningen eller pipan matchar varandra för 5 öre,,,,,,,,men man har inget val,,,detta är bästa kompromissen för ett fint mjukt lättbestyckat register.....och fiske farbröder och Karl Uno kan köra skotern,,,,,,

Därför är det lätt att skrämma upp en skotermotor bara genom att justera pipan så den matchar motorns portning bättre,,,,,,,Man får helt klart ett högre varv att jobba på och då kommer hk också,,,:) Men en aning svårare att bestyycka in både i förgasare och variator... Men vinsterna är stora...Vid moderata kapningar är det inte så svaårt att bestycka in,,,

Så gör Trimpipstillverkarna,,,,,, Men man kan själv komma väldigt bra till om man räknar rätt,,,,och kapar med förstånd och vet beräknad pike så man bestyckar in variator dit istället,,,och ställer in rätt uträknat slutvarv med hjälp av vikterna i variatorn,,,,,,,,,, Oftast är org pipan väldigt bra i sitt register den är tänkt för,, inte ofta en trimpipa kan dänga en org pipa i samma regg,,,,,

I mitt fall som ex,,,, är det ingen mening att köpa trimmpipor,,,För det finns inga som passar i längd och har rätt grovlek på stinger eller krök som jag vill ha just för min portning,,,,,,Jag skulle behöva kapa sönder dom också,,,,.. Därför utgår jag från org pipor som är stenbra till gammelkatten,,,, inte alls några fel på dom i grader koner,,,bara fööör lång och för grov stinger och för smal krökanslut,och ,(bara he he),, Alla skotrar från fabrik har fegmotstånd i dämparedelen för att Nässe ska kunna prässa över sjön hela dan utan skärning,,,, Så där finns att hämta hk om man läser på lite,,,,,också


Vart lite långt detta här,,,,men besvarade många frågor hoppas jag,,,,,
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kom förövrigt på att jag glömt uppdatera om ett spontanköp som nu anlänt :)
Influerad av askers frenetiska viktsparande köpte jag mig:

En låda



Med?



Floatar! :)



Allt var frid och fröjd, de var i bra skick, jag fick med en pump och det satt riktiga bussningar på dem. Men så skulle jag montera och upptäcket att jag varit lite optimistisk i bedömningen på hur långa dämpare IQn sväljer, för de är naturligtvis för långa :bawling:

Så ja, inte inte nog med att piporna, eventuellt nu då behöver omarbetas så åkte jag på oväntat merjobb i form av att bygga om framvagnen...
Men men, det blir ju iaf häftig nånstans senare :rolleyes:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Jeg tror også de er for lange men samtidig så er det merkelig når de er byggd/levert til en Polaris 800 twin motor, har aldrig hørt om twin piper som har arbeidsturtall langt ned på 7000 tallet:stupid: laveste jeg kan komme på i farta er twin pipes til A/C 900 twin som ligger på 8000rpm, MEN....man blir aldrig utlært,... ingen regel uten unntak.....jeg er 43 år å har drevet med scooter i snart 30år:afraid: har de siste 15år drevet kun med "mod"maskiner ...... blir likevel en gang iblant påmint om att man har gått glipp av noe.
Slp twinpipe er til sammenligning ca 5cm lengre en mine å har peak power på 8200-8250.
Det hadde likevel vært moro å testet Askers piper som de er å SÅ begynt å korte de........DA hadde man fått "real world" informasjon.
Hvis vi hadde samlet noen av de i denne tråden en kveld tror jeg det hadde blitt en minneverdig kveld!!:beer:
Skulle var intresant i detta sammanhang att se ett bänkpapper på en 116cm pipa på en tvinn 800 motor!! Typ Bamses pipor,,,Borde gå att skrapa fram någonstanns på nätet???

Jag "tror" man skulle få se att den når "Nästan" högsta pike power på 7500varv-7600v men den kan evnt hålla i sig eller rent av minska ytterst lite till 8000+varv,,,, ,,man kan få pipor att dra längre än dom ska så att säga men dom ger ingen nämvärd effekt då,,,, Smmmooode pipa En sådan ger igentligen ganska låga effekter, överlag,,Men är snäll och körbar..

En roadracingpipa som har tvära koner ,, drar helt plötslitgt och lägger av lika fort om man missar en växel,,,,,,Så i den värden är det mer markanta stup En sådan RR pipa kan därimot ge hutlöst med överladdning i cylindern i det korta registret,,,,,, Skulle vara roligt att försöka vbestycka in ehn variator mot en sådan pipa,,:D:D:D


Ja vore kul att träffas,,Vi skulle prata igäl varandra,,,,,,,,Hum ide!!,,Om du sänker priset väldigt tillfälligt på 2st Tc catter ,,1 st 800ves o en 1200v så kan vi fara till Norge,,,och ta flera flugor i en smäll :beer:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Måste lägga in en vbiktig parameter tikll nu när pipbygge och toppar är på G

Nu måste jag klatra till det lite djupare men man bör ha detta i åtanke vad gäller pipors drag register..

Vi tar Askers motor som ex.....Enligt uträkningarna mina ska ju 116 cm pipa dra bara bra till7500-7600varv,,,,lämpligt slutvarv skulle då vara ca 8200-8400v skulle jag gissa.....detta är baserat på bra kompförhållande,,dvs minst 12,5-1 och minimal klämspalt,,typ1,1mm-1,2mm...

Men pga att Asker har relativt "feg klämspalt 1,4 och det är nog lågt kompförhållande nu tror jag minns inte vad han har???.. Men vi säger 11,5-1 . som är lågt.....

Då kan det mycket väl hända att pipan får för sig att dra till flera 100a varv högre helt plötslit,,,,Skulle mycket väl kunna dra bra tillpika på 8000v helt plötsligt..

Vad som händer är att pipan får ett eget liv pgan sämmre förbrända avgaser,, typp pipan blir full av skit helt enkelt, och då tror motorn att pipan är kortarte och drar då högre i varv..:eek::laugh::bawling::D


Jobbigt värre,,,,,,,,, Så därför kan man väl säga att ju sämmre pikade och effektiva toppar man har dessto kortare pipa får man,,he he,,:hmmmm::rolleyes::D


Bara genom att linda pipan höjer man ju tempen 50 grader med overall,,,,,,,,och det får också motorn att dra npågon hundrig högre och tro att någon kapat den,,,

Med andra ord toppaermna är snorviktiga,, där fi8nns puillver att hämta och pipåmått stämmer bättre då topparna är pikade till samma som pipan drar bäst till..


Jag räknade just nyss på mina toppar och fick ut 38,5% klämspalt 3 graders lut på squishband 1,1mm kläm,spalt skulle ge 8800varv pike,,,,,Dit ska jag också pika piporna & kompförhållet på ca 13-1 på 98 okt blir det.....Ingen fara när man håller reda på flamfrontens fart vid pike,,, 25meter sek,,, (no spike då)
Otroligt nog behöver jag inte svarva om org topparna så farligt mycke för detta,,, squishbandet var redan ok bredd Underligt nog????????Jag var säker på att behöva ta kompisaren 900a lock att utgå från och tillö hans köpte vi 800a lock,, Tror att det går att klara sig med org 1000 locken,,,allt ber på matrial tjocklekar,,,,,,,,,,,

Det är fruktansvär noga med dessa vinklar och klämspalter vid svarvningen,,,att man verkligen håller sig enligt uträkningen! 0,5 grader fel vinkel på bandet skickar i väg flamfronte upp till månen fel!!.. för flack = spik för brant= no power ,,,, Feg klämspalt är hutlösa förluster,,1,4mm klämspalt kan tappa många kus mot en topp uträknad för 1mm klämmis!! typ 2-5% kan det röra sig om.... Bara frågan om hur fräckt mått man törs ge sig på,,,

Jag kan räkna ut hur pass rätt /fel topparna era ligger om jag får några data..

Om ni ens vill veta ????????? kan ju bli ännu mer jobb så ni kräks :laugh:
Få se,,,Bamses toppar,,är dom riktiga ves eller är redan uträknade till ves portningen ?


Nu ska jag inte hitta på mer klater för er :laugh::laugh::laugh::laugh:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Haha ja jag vette fan om jag vågar ge dig infon ;) :p
Nämen vad vi trodde så är det vanlig VES 800 topp på den, den ser så ut iaf men asker har ju skannat in en avgjutning av toppen i profil skala 1:1 och med den kompen han får fram där ger denna topp tydligen lägre komp än vad Dynamite säger att org toppen ger :hmmmm2:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
> FÖRÖVRIGT, ALLMÄN EFTERLYSNING <

Om någon som läser denna tråd råkar äga ett par SLP dubbelpipor för en 800 VES, skulle ni kunna mäta upp den så får jag något att jämföra mot. SLP pipan har jag flera dyno grafer på och den toppar runt 8150 varv, hästarna varierar ju dock men peak power verkar ligga där...
Avståndet mellan pipa och kolv har jag koll på så får jag bara måttet på pipan så har jag något ungefär att jämföra mot :)
Förstår att det är rätt mycket begärt att ta sig tid för men det vore fruktansvärt tacksamt om någon ville det :)
Skicka gärna PM om ni vill...
Om någon vågar nu då :p Men ja SLP piporna finns det iaf dyno körningar på som sagt...



Man mäter alltså förövrigt "i mitten" av pipan, inte insida eller utsida...
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu har herr Axel tänkt lite fel... så här ska det vara:


sen om man ska vara petig så får man ett mätfel när man mäter på utsidan av pipan och på Bamsegrills pipa blev det +1cm fel pga av pythagoras.. men mäter man på utsidan så kan man dra av 1cm på totalmåttet för då stämmer det bra. Det är ju lite svårt att mäta mitten i pipan från alla håll :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Vi kan ju dubbelkolla om era toppar ligger rätt till enligt teoretiska siffror ivf
jag måste ha en hel del uppgifter,,,

1.Vevstakes längd,,cc mått vevbult till kolvbult cc
2. Borr på cylinder
3. slaglängd
4.port durration från tdc till öppning avgasport,,Eller endast måttet från överkant utblåsport till tdc,,Vilket som,,
5.varvtal ni tror dom är pikade till,,,,,eller vill pika till (typ samma som pipa ska pika till är bäst
6. nuvarande squishbredd
7.nuvarande klämspalt.
8. graderna som sguishen lutar i förhållande till kolvtopp

..Jag kan lova att det är otroligt otroligt om dom skulle ge rätt flamfart just vid pike man nu önskar,,,,men dom borde ge rätt på något användbart varv får vi hoppas,,,,,

25m i sek vid ca pikevarv vore önskat,,,eller högre i varv,,,,,Ju tidigare i varvet toppen uppnår 25m i sek på flamfronten desto större risk för spikande högre upp i varv,,,,,,
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jo jag märkte att jag va lite slö i huvudet igår natt när ja drog sträcken... Och som sagt man får ett litet mätfel, men jag o asker pratar om olika utsidor :)hmmmm:) Han menar allmänt "utsidan" av pipan, jag menar mer på utsidan av pipans böj, om ni förstår hur jag menar :p
Det röda sträcket är center, till vänster är pipans utsida och höger pipans insida. Mäter man längs sträcket blir mätfelet så litet att jag iaf får en hyfsat korrekt uppfattning om hur lång pipan är...
Men ja man ska mäta lite längre än jag visade på första bilden...

Fan de här blir ju så rörigt att jag aldrig kommer få nå svar :argh: :eek:

Nu har herr Axel tänkt lite fel... så här ska det vara:

sen om man ska vara petig så får man ett mätfel när man mäter på utsidan av pipan och på Bamsegrills pipa blev det +1cm fel pga av pythagoras.. men mäter man på utsidan så kan man dra av 1cm på totalmåttet för då stämmer det bra. Det är ju lite svårt att mäta mitten i pipan från alla håll :)
Edit: Boost vi ska ta o försöka mäta upp lite siffror nu på toppen osv ;)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Vi kan ju dubbelkolla om era toppar ligger rätt till enligt teoretiska siffror ivf
jag måste ha en hel del uppgifter,,,

..Jag kan lova att det är otroligt otroligt om dom skulle ge rätt flamfart just vid pike man nu önskar,,,,men dom borde ge rätt på något användbart varv får vi hoppas,,,,,

25m i sek vid ca pikevarv vore önskat,,,eller högre i varv,,,,,Ju tidigare i varvet toppen uppnår 25m i sek på flamfronten desto större risk för spikande högre upp i varv,,,,,,

1. 140mm
2. 85mm
3. 70mm
4.33mm
5.8000rpm
6. 15mm
7.1,4mm
8. 1.93grader vid tangenten, längst ut på kolven (dome på kolv)
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Det er helt naturlig att komp forholdet er lavere en std på Bamsegrills topper, hvis de er byggd for twin pipene er kompresjonen lavere en std , twin pipene er mer effektiv en ei singelpipe, du får alltså bedre fylling i cylinderen, det vil si mere bensin/luft å komprimere, altså mere "masse" som skal komprimeres i cylinderen, skal detonasjon/spiking unngås må altså kompresjonsforholdet senkes(større volum i forbrenningskammer).
Det kan kjøres org topper på 800ves over en viss høyde(moh) men kommer du for lavt (eller litt enkelt sagt mere okygen/luft pr enhet) må kompen senkes.
Når det bygges motorer som det legges mye tid/penger i er det mest fornuftige å legge alle parameter på den sikre siden å heller ha en stabil scooter som man har glede av hele vinteren, la det ligge igjen noen hk på bordet å kjør sikkert...........da er gleden størst for eieren og bank kontoen.