A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
1. 140mm
2. 85mm
3. 70mm
4.33mm
5.8000rpm
6. 15mm
7.1,4mm
8. 1.93grader vid tangenten, längst ut på kolven (dome på kolv)

Något är allvarligt fel mätt squishbandets bredd,m,m,,Dina pikar till typ bortom 11000v ha ha :D Du måste mäta bredden igen på bandet
Jag fick bara 18 meter i sek på 8000v,,,,den skulle gå som en påse nötter he he ,, enligt uträkning i % på 15mm squish hade du bara 35,29 % av borret, Kan inte vara möjligt....

Det måste väl vara minst 16-18mm evnt mer typ20mm.?. frågan är vart du mäter,,,jag mäter från cylinders vägg till mitten av radien eller nästan när det helt viker iväg mot pottan/domen,,,,man kan mäta någon halv mm över denna radie,,,


För att jag ska på din topp att ge 25m i sek på 8000v måste toppen ha 40% bandbredd i förhåll till borret och klämspalt på1,2mm jag fick även sänka graderna på bandet till 1 grad,,,, ,,,man får liksom stäla fart där det går så att säga,,,,,,, hoppas du pillsnermätt bandet,,,,,,

Kolla själv i % hur brett ditt band är i förhållande till borret,, är det bredare än 40% , kommer jag få trevligare siffror, .......(enklare nå rätt fart med bredare band i detta fall) hoppas
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Något är allvarligt fel mätt squishbandets bredd,m,m,,Dina pikar till typ bortom 11000v ha ha :D Du måste mäta bredden igen på bandet
Jag fick bara 18 meter i sek på 8000v,,,,den skulle gå som en påse nötter he he ,, enligt uträkning i % på 15mm squish hade du bara 35,29 % av borret, Kan inte vara möjligt....

Det måste väl vara minst 16-18mm evnt mer typ20mm.?. frågan är vart du mäter,,,jag mäter från cylinders vägg till mitten av radien eller nästan när det helt viker iväg mot pottan/domen,,,,man kan mäta någon halv mm över denna radie,,,
Enligt denna bild: är väll i verkligheten om man räknar med radien in till domen 15.5mm.



tar dina uträkningar hänsyn till domekolv eller platt kolv? Topparna till plattakolvar brukar ha rätt brett squishband
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Så, bortsett från den tid jag suttit på plasmaskäraren och gråtit över allt merjobb som verkade bygga upp sig har jag även sett till att bli av med lite av det :)

Nya infästningar ska göras för dämparna på a-armarna, de blir som på askers maskin men sätts på undersidan (hans sitter på ovansidan mao)...

Bussningar eller vad man ska kalla det svarvas till


Och matchas in i stålrör, dessa är nu ihopsvetsade...



Har ingen efterbild men det var med viss tveksamhet som jag skruvade fast a-armarna i skruvstädet och gick igång med gasolbrännare för att ta bort pulverlacken. Men det gick iaf som smort så nästa gång ligger det agendan att passa in och svetsa fast rören från ovan på armarna och fixa förstärkningsplåten...



Hållaren för lufttratten är något som jag misstänker är standardfel på IQn, efter ett tag iaf... Eftersom jag kan använda original burken började på att fixa en ny hållare, mest för att visa hur många småjobb man får hålla på med och som tar sin beskärda tid men som ändå inte syns eller märks av i slutet...

 
Last edited:

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Så sant..
75% av fallen är det dom små grejerna som tar tid men som folk sällan lägger märke till, utan klagar istället på att det tar lång tid med det "viktiga" ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Enligt denna bild: är väll i verkligheten om man räknar med radien in till domen 15.5mm.



tar dina uträkningar hänsyn till domekolv eller platt kolv? Topparna till plattakolvar brukar ha rätt brett squishband


Dessa topplock har förvånansvärt smala squishband???? Jag har aldrig sett liknade ???? dom ligger svinlångt från optimal squishbandsfart om jag räknar på era klämspalter ivf.... Jag måste tighta till både kläm och graderna som klämmen lutar i förhållandee till kolv dome för att få Rätt fart på skiten,,Dom ligger galet lågt i upp i varv för att få rätt fart,typ 10000v,,,,,,,Borde gå som påser nötter,,he,he... Spikrisk är omöjlig på era lock med så låg fart..

För att få ditt lock till 1200an att ge pike "Rätt fart 25-26m sek vid 8600v som ex (jag skulle pika dom dit) evnt högre typ 8800v?,, kan nog Dynomax svara bättre på,,

Men vi tar 8600v som ex.. Då blev det föjande åtgärder som jag tyckte var bäst......

För att få upp farten på flamfronten är tighning av klämspalt överlägset effektivarsbn om nu bandet är klart och för smalt (som detta fall),,,men nu är det ju givet band så jag har klämmt ihop klämspalten och sänkte gradernas lut från kolvdome räknat,

1. Klämspalt fick sänkas till 1,1mm 1,2mm ger en aning högre pike,,,men skulle vara nästan godtagbart,,,
2. graderna squishbandet ska luta i förhållande till kolv topp blev 1,5grader

Då pikar dom till 8600 varv med farten 24,83 m i sek,,,,,,,,,,,,,,,,,Goood fart :)

Uträkningskalkyrlen vet jag inte var det är gjort för? kan mycket väl var gjort för platta kolvar.....................

Skulle var bra att veta hur stor skillnad det är i % räknat mellan squihsband för platt vs rund,,,,!

Det ska gå åka 1,1mm kläm,, Jag ska nog åka 1 eller 1,1mm , ej mer ivf,, Jag har kört 1mm på 500cc cylindrar förut utan islag,, 0.96mm är det standard på xr650 som har kolv som väger 470gramm varvar 8500v och bygger på exakt samma vestake lager,,,.. Jag har kör den nere på 0,78mm utan islag!!!!

På båtmotorn 300hk v6 a ca 90mm borr 7000v blytunga kolvar verkligen,,gammla kamkolvar från 80 talet!!!!!! 1mm klämspalt,, Tog inte i!!

.. När jag räknar mot mina toppar så ser det bra ut i klämspaltbredder lutnimngar,,ja allt ser bra ut mot Uträknimngformeln,, Samma sak gäller opå 500cc cr 500an jag håller på med,,Klämspalten har rätt bredd för pike som den är tänk till från fabrik...


Så därför blev jag lite snopen på era toppar))) ni har rena rama roadracingtopparna kan man säga :D man kan finna n crossar 125cc som har neråt 36,47% bandbredder siom ni har,,,(högvarviga),,,,,,Varför så smalt band är frågan??? Hade det varit 40% band bredd av borret eller ännu mer typ 43% man kunnat köra typ 1,4mm klämspalt (räknat i skalle ca!!) Mystist
Hoppas ni har pillsnermätt he ,he

Undra hur brett band Dyno utgår från i %

Vi får ta en bild att förtydliga, Måste ligga en hund begraven i något mått ni tagit :hmmmm: hoppas ni pillsnermätt förut,,ha ha:laugh: Gula strecken som gäller,,Glöm alla röda,,,
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Efter massiva påtryckningar så blir jag väll tvungen att lägga upp några bilder på plåtbockningspressen som jag bockar tunnlar mm i.







Och här är en grej för att göra lite mer än 90graders bock till fotstegen tex...


reslutatet blir 5mm innerradie på bocken perfekt för 2mm 6082 T6 aluminium
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Verkar som polaris inte kan göra nånting rätt i motorn :)
Får ta och bänka den innan jag utför några mer modifikationer och ser om jag blir nöjd med resultatet.
För säkerhets skull så tog jag och mätte gips formarna från bamsegrills topp och ja det stämmer mycket bra med 15mm
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Boost; Vet inte inte jag vågar ha kvar dig i tråden, blir fan osäker på om maskinen kommer starta överhuvudtaget :p
Nämen det är faktiskt bra input ändå, men som asker säger så tror jag vi kör som det är till att börja eftersom både pipa och topp är utvecklat för varandra så det ska iaf inte vara nån köra hårt med dem... Men vi får se då om man kanske kan optimera komponenterna senare för vi kommer absolut ha det här i bakhuvet :)

Ikväll blev det iaf en heldel svetsande gjort och nu är "nya" framvagnen nästan klar, mest lite slipande och lack kvar...

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Verkar som polaris inte kan göra nånting rätt i motorn :)
Får ta och bänka den innan jag utför några mer modifikationer och ser om jag blir nöjd med resultatet.
För säkerhets skull så tog jag och mätte gips formarna från bamsegrills topp och ja det stämmer mycket bra med 15mm

Javisst sådana här små detaljer kan man pilla med sist av allt,,eller inte alls,,,,,, allt ber på hur noga man är med effektförluster,,,,,,,,
Polaris och alla andra m'ärken fegar ju mycket på mått så dom kan ha stora marginaler till fel,,,pga soppa kvalle och tillveknings tollerancer.

Så Jäkla fel är ju inte topparna,, Dom är ju helt rätt om man går ner till 1,1-1,2mm kläm,, JAG" skulle faktist vilja ha dom dessa mått,,,,.
Så enligt min bok är dom helt perfekt förutsatt tight klämspalt,

En klämspalts rek av flera oberoende gubbar som skriver vässnings böcker
Så kan man ha allt mellan 1,1-1,5mm på en 400cc cylle 2" takt,
Jag kan intyga att dom måtten stämmer,,,,Jag har alltid kört efter dessa mått och aldrig fått kolv slå i topp,,, Finns dom som säger även lägre mått,,,

En tight klämspalt ger 2 stooora fördelar,...

1...Tänder mer av soppan,,= mer effekt....

2... Minskar risken för spikning tack vare att det inte blir kvar så mycket soppabland ute i väggen,,,

Så ni bör ha detta i åtanke att det finns bra många hk att hämta i topparna om ni tightar dom senare ...mycket roliga hk,,, brutala!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
VARNING: läs inte tråden som "yamaha nisse" postade, det kan sluta riktigt illa :)

Någon som har en teori på hur man ska borra kylhålen till toppen. De flesta toppar man sett har lite olika stora hål och placering runt om. Som tex på denna slp topp för polaris 800 twin:
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
VARNING: läs inte tråden som "yamaha nisse" postade, det kan sluta riktigt illa :)

Någon som har en teori på hur man ska borra kylhålen till toppen. De flesta toppar man sett har lite olika stora hål och placering runt om. Som tex på denna slp topp för polaris 800 twin:

fan ja tror ja läste nåt om det där på snowwest för ett tag sen, d hade väl lite med att göra hur varm cylindern blev på olika ställen har jag för mig, typ mer värme=mer hål = mera vatten flöde, men ja e fan inte säker...

hoppas ja inte gjorde nåt sämre nu :hmmmm2:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Ja, det skulle hjälpa mycket!
Da har jeg sendt bilde av topp, hvis du har problem med å se/forstå mål som jeg skrev på toppen gi besked.
Dette er den jeg alltid har brukt, den er bombesikker!
Bekreft att bildet kom frem:hello:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Jeg bruker 11mm squish band w/c motorene.
Alle Polaris 7-800 twin har orginalt squishband på 11-15mm.
 

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
Boost III

Dessa topplock har förvånansvärt smala squishband ?
Jag har aldrig sett liknade ?
dom ligger svinlångt från optimal squishbandsfart om jag räknar på era klämspalter ivf....
Jag måste tighta till både kläm och graderna som klämmen lutar i förhållandee till kolv dome för att få Rätt fart på skiten,
Dom ligger galet lågt i upp i varv för att få rätt fart,typ 10000v,
Borde gå som påser nötter.....
Spikrisk är omöjlig i era topplock med så låg fart..

För att få upp farten på flamfronten är tighning av klämspalt överlägset effektivarsbn om nu bandet är klart och för smalt (som detta fall),,,
men nu är det ju givet band så jag har klämmt ihop klämspalten och sänkte gradernas lut från kolvdome räknat,

1. Klämspalt fick sänkas till 1,1mm 1,2mm ger en aning högre pike,,,men skulle vara nästan godtagbart,,,
2. graderna squishbandet ska luta i förhållande till kolv topp blev 1,5grader

Då pikar dom till 8600 varv med farten 24,83 m i sek,,,,,,,,,,,,,,,,,Goood fart :)

Uträkningskalkyrlen vet jag inte var det är gjort för? kan mycket väl var gjort för platta kolvar.....................

Skulle var bra att veta hur stor skillnad det är i % räknat mellan squihsband för platt vs rund,,,,!

När jag räknar mot mina toppar så ser det bra ut i klämspaltbredder lutnimngar,,ja allt ser bra ut mot Uträknimngformeln,, Samma sak gäller opå 500cc cr 500an jag håller på med,,Klämspalten har rätt bredd för pike som den är tänk till från fabrik...

Så därför blev jag lite snopen på era toppar))) ni har rena rama roadracingtopparna kan man säga :D man kan finna n crossar 125cc som har neråt 36,47% bandbredder siom ni har,,,(högvarviga),,,,,,Varför så smalt band är frågan??? Hade det varit 40% band bredd av borret eller ännu mer typ 43% man kunnat köra typ 1,4mm klämspalt (räknat i skalle ca!!) Mystist
Hoppas ni har pillsnermätt he ,he

Undra hur brett band Dyno utgår från i %

Vi får ta en bild att förtydliga, Måste ligga en hund begraven i något mått ni tagit :hmmmm: hoppas ni pillsnermätt förut,,ha ha:laugh: Gula strecken som gäller,,Glöm alla röda,,,

Boost III

Jag skulle vilja veta dina åsikter & tyckanden ikring nedanstående 800 cc twinn topplock :confused:

Det är sagt att motorn skall leverera mest effekt vid 8000 rpm !

Diameter i förbräningsrummet : 83 mm
Squish band bredd : 20 mm


"Klicka på bilderna"