A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ska vi starta en fond för att renovera askers stackars turbo?
Internet vart just väldigt tråkigt när man inte har en intressant turbobyggtråd att läsa! :(
Skickar du kontonummret så bidrar jag med en slant :p

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Det intressanta kommer ju börja nu när han ska försöka lista ut vad som stjäl varv/power av monstret! :)
Tror jag löst stora delar av detta problem ikväll! :)
Monterade av turbon och chimsade upp cylindrarna precis som jag hade dom ifjol och på med högkompstopparna. Och samma bestyckning i förknasarna och 80g i variatorn. Och sedan provkörning: varvade absolut max 8000varv men "snabbt" upp till ca7500 och misstände på lågvarv och trött på mellan och topp..., så då blev jag slagen av en tanke... jag har ju pillat på tändningen förut. Ställde ju om den så jag inte skulle ha lika mycket förtänning för mindre spikrisk med turbon.
Så jag tog och vred tillbaka tändplattan precis som jag hade den ifjol och jäklar vilken skillnad det blev på gången. Nu är den precis som den ska vara - brutal! :O nu är det nästan direkt 8500varv och man blir rädd när man trycker på gasen :)

Fan nu blev man sugen på att prova turbo igen! Kanske måste starta en "hjälp asker med turbon fond" :)

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tror jag löst stora delar av detta problem ikväll! :)
Monterade av turbon och chimsade upp cylindrarna precis som jag hade dom ifjol och på med högkompstopparna. Och samma bestyckning i förknasarna och 80g i variatorn. Och sedan provkörning: varvade absolut max 8000varv men "snabbt" upp till ca7500 och misstände på lågvarv och trött på mellan och topp..., så då blev jag slagen av en tanke... jag har ju pillat på tändningen förut. Ställde ju om den så jag inte skulle ha lika mycket förtänning för mindre spikrisk med turbon.
Så jag tog och vred tillbaka tändplattan precis som jag hade den ifjol och jäklar vilken skillnad det blev på gången. Nu är den precis som den ska vara - brutal! :O nu är det nästan direkt 8500varv och man blir rädd när man trycker på gasen :)

Fan nu blev man sugen på att prova turbo igen! Kanske måste starta en "hjälp asker med turbon fond" :)

Fan vad kul att du hittade felet! Hade då helt glömt bort att du pillat på tändningen. Att det gjorde så mycket!
Har du kommit på varför turbon for än?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det där stödjer jag utan tvekan. 100 spänn på väg till Swedbank. Jag betalar ju för fan 700 spänn i månaden för kabel-tv ink alla extrakort och skit varje månad, och det är inte ens i närheten så underhållande som detta.

Vad kostar en turborenovering, eller måste du byta hela agget?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Med tanke på hur många timmar denna tråd har underhållt mig sen den startades så bidrar jag lätt med en slant :)
200 riksdaler på väg.
Och du köp en bamsekorv med bröd till Bamsegrill oxå då han bidragit med underhållningen på denna tråd :D

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Äntligen kom konto nr ut Sätter genast uin 500 kr------------Just kiddig jag är snål så det blir bara 100kr i månaden resten av livet he he.

Jag tycker Asker ska starta en tidning härnäst:madgrin:

Det var kul att höra om tändningen. Det kan tänkas att med lågkomptopparna kan den behöva noggrann Tändinställning. Så det kan finnas mer att hämta med mer noga justering av plattan speciellt med turbon monterad (inte bara tillbakaflyttad). provade du aldrig flytta plattan när du körde med turbo?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det här va fan hur sjukt som helst! :D Oavsett slutsumman så va detta sjukt kul att se, måste värma nått fruktansvärt för asker, det förutsätter jag :) Uppmuntrar ni han såhär så kommer det hända grejer :)

Och tack Undie :cheesy:

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
200kr från "Skoterturbons vänners intresseförening" skickade :D

Om du behöver några speciallager så kan jag kolla vad jag kan ordna... bara att skicka ett pm.

K

kenth

100 kr på väg från en som tappar hakan varje gång jag är in här. Fattar inte hälften av vad du och boost snackar om, men det är sjukt intressant så detta måste sponsras.
Lägg gärna ut dagskassan här så vi får se vad som händer med kontot.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Måste bara säga tusen TACK till alla ni som följer tråden och som hjälper mig att komma igång med turbon igen.
Man blir ju tårögd varje gång man går in i denna tråden nu!

Ang raset så tror jag det beror på för lite olja till turbon, känns som det inte kan vara så mycket annat. Blir nog att skaffa en mekanisk driven pump istället, så man får för mycket tryck och får reglera ner det istället.
Jag ska kolla upp vad man kan göra med turbon på måndag. Man kan ju köpa mittendelen löst ska även finnas som utbytesdel också men vet inte om detta gällde i Sverige