A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jo det funkar väll hyffsat som det är nu också, har en lång slang så den suger nästan längst bak i tanken så det funkar vid körning, men problemet är start med lite soppa i tanken då får man ställa skotern i uppförsbacke, otroligt störande om man inte har någon backe eller inte tänker sig för...

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Kör fortfarande med en järnklump som ligger i tanken med slang på, eftersom han som hade pickupperna inte behagar skicka dom och inte kan han ge ett besked om han har dom eller ej. Man blir så jävla less på sådant! Tänker inte köpa från bengans, då det verkar ovist om man änns får något, men det verkar nästan samma "företag" man har att göra med...
Du kan ju alltid fara dit och hämta grejjerna du vill ha,han håller ju till på samma ställe som förut i ope

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Kollade precis hur mycket slantar det har kommit in och summan hamnar på 2020kr. Återigen STORT TACK!

Ang turbo så ska jag ta och kika lite på den rasade ikväll.
Sedan har jag kikat lite på alternativ, är en glidlagrad kinaturbo gt35 något att ha? Kör en kinaturbo i bilen och den har hittills gått lite drygt 2000mil utan problem och den gick på 1000kr :), dock är det väll som vanligt med kinaprylar att kvalitén skiftar... men man får ju ca 4st kina gt35or för vad en riktig garrett kostar. Kommentera gärna om du har erfarenhet av kinaturbos.

Maskinen är förövrigt klar för helgen :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Kollade precis hur mycket slantar det har kommit in och summan hamnar på 2020kr. Återigen STORT TACK!

Ang turbo så ska jag ta och kika lite på den rasade ikväll.
Sedan har jag kikat lite på alternativ, är en glidlagrad kinaturbo gt35 något att ha? Kör en kinaturbo i bilen och den har hittills gått lite drygt 2000mil utan problem och den gick på 1000kr :), dock är det väll som vanligt med kinaprylar att kvalitén skiftar... men man får ju ca 4st kina gt35or för vad en riktig garrett kostar. Kommentera gärna om du har erfarenhet av kinaturbos.

Maskinen är förövrigt klar för helgen :)
Det enda jag vet om kinaT är att hojåkarna som provat denna klagar på sunkig spolupp. Dom tror dessa kinas är kopior från old days turbos av kända märken. Ex om mkan hittar en ny garret från 90 talet kan dern inte spola upp lika fort som en garret från 05. MIH turbosarna har ju varit snabbuppspolade ända från 98- och slagit ut garret med hästlängder när detv gäller fast spolupp. Men om jag gissar lite så från 05- så skilljer nog inte mycket mellan garret och MIH. Så en kina skulle jag inte montera i första taget. Hellre en beg stoor MIH glidlagrad och då duger alla från år 1998 EFK- men då får man bygga om till högtrycksoljepump för då håller turbon lika bra som i bil. Dessa old one MIH turbosar är riktigt snabba och jag kör själv en liten T12 old one på hojen. Den kommer från volvo v40T och den bilen var knappast nyare än 2002.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Kanske en kinaturbo skulle vara bra att köra med tills man ser att allt lirar som det ska, för att senare byta till en finturbo och finjustera allt?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har faktisk börjat kika på turbon nu och inga lager är slut, känns faktisk helt normala. däremot verkar stoppet som gör att axeln inte ska kunna fara åt sidan vara borta...mewn det känns som om något som borde sitta där inte finns där :) har bara fått av kompressorturbinen än.
Någon som vet hur man får bort avgasturbinen?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Var förbi stecka igår och kikade lite på turbon. Ska prova göra en avdragare så får man se om det går få bort avgasturbinen, man vill inte vålda så mycket då det är kullager som tydligen kostar ca 7000kr :) Men vad man kan se av turbon med kompressorhjulet borta så verkar det inte vara oljerelaterat. Utan snarare att något har lossnat. Vilket är lite tur i oturen så i bästa fall så behöver man bara byta kompressorhjulet. Dock är jag borta i 2 dagar nu så det blir inte så mycket mer gjort på turbon denna vecka och till helgen blir det Blåsjön igen.

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
avgasturbinen brukar vara vänstergängad men förmodar att du fått lös muttern till den dock, var försiktig med avdragare och dylikt för axelns skull...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
avgasturbinen brukar vara vänstergängad men förmodar att du fått lös muttern till den dock, var försiktig med avdragare och dylikt för axelns skull...
Brukar inte avgasturbinen vara en enhet med axeln?

Snötillgången i Blåsjön är god, och det är inget OT :)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Självklart att bidra till denna intressanta tråd, 100 kr till insatt för turbokontot, ser fram mot filmer när det matar för fullt med närbild på föraren :shocked::amazed:

Med 260 000 besök i tråden så borde tidningen/forumet utmanas också, en 1-öring per besök typ

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Hoppas att du får ordning på den nu så man får se när du piskar lösnö med den :D Älskar ljudet i förra filmen. Jag har läst varje inlägg i denna tråd nu och detta bygge är helt otroligt fränt! Både din och bamsegrills skotrar är brutala! Lycka till med projektet nu! Hoppas att du får ordning på turbinen också :D // Joel.

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Någon som har hört något från Asker idag... såg att det hade varit en olycka vid stora blåsjön... Man blir lite orolig så det är Asker :/ , jag hoppas hursom helt att det inte va allt för allvarligt..än vem det va.