A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu är turbon igång ingen. Åter igen stoort tack för alla bidrag!!!
Så nu fortsätter felsökningen.
Hade kvar tändningen precis som den var med piporna men den vill fortfarande inte varva ut riktigt.
Provade då att mäta trycket både före och efter ic,
Och resultatet av detta är att ic åker bort!
Blev en otrolig fördröjning på hur trycket kommer sen skiljer sluttrycket ca 0.2-0.3 bar mellan före och efter.
Så detta kan nog vara boven att motorn helt enkelt inte får tillräckligt med luft. för att leva bra över 7500varv.
Sen nu när man kört med piporna så kommer man ihåg hur motorn gick då så responsen har då inte varit mycket att hurra över... kasnske inte så konstigt då det sitter saker i vägen för luften.
Provade även att skruva på lite mer laddtryck men den gick inte speciellt bättre bara mer fördröjning. laddade ca 1.2bar innan intercoolern och efter den så var det kanske max 0,8 bar.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
intercooler bör du åka med när du kör bensin som drivmedel, däremot tycker jag du ska konstruera en nu intercooler, jag förstår att ddet är dåligt flöde i den där den är för tunn och luften vrivlar sig nog läskigt mycket när den går ner i plenum ut från ICn, på lägre tryck/mindre flöden går det bra, men sen blir de stopp pga vrivlar för smalt cellpaket i ICn, satsa på mindre intercooler med bredare/större cellpaket..
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har en kompis som mätt insugstemp före och efter turbo utan ic. På sin 2-takt turbo så klart, och vid mät tillfället så var det ca -10 i luften och då mätte han en temp på +-0 i plenum. Detta var på 0,8 i ladd. Stämmer även det bra med mätningarna som Justin Silbernagel har gjort. Jag håller på min teori, hur varmt har du under huven? 30grader? hur ska du då kunna kyla 0gradig luft med en IC som sitter i 30+grader? Enda sättet att få en effektiv kylning av laddluften är att ha den att kyla med fartvind eller snö. Det är min åsikt iaf. Så kör utan IC, blir bara lättare att få den att fungera fint.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har en kompis som mätt insugstemp före och efter turbo utan ic. På sin 2-takt turbo så klart, och vid mät tillfället så var det ca -10 i luften och då mätte han en temp på +-0 i plenum. Detta var på 0,8 i ladd. Stämmer även det bra med mätningarna som Justin Silbernagel har gjort. Jag håller på min teori, hur varmt har du under huven? 30grader? hur ska du då kunna kyla 0gradig luft med en IC som sitter i 30+grader? Enda sättet att få en effektiv kylning av laddluften är att ha den att kyla med fartvind eller snö. Det är min åsikt iaf. Så kör utan IC, blir bara lättare att få den att fungera fint.
Jo det tror jag med. Har inte haft så effektiv kylning på nuvarande ic heller då jag inte kunnat kört med fläkten på för då har det dragit för mycket ström så batteriet laddas ur. Sen är det säkert minst 30grader varm under huven.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har nu amputerat bort ic från plenum



Oj vad plats det blev nu då :) Nu kanske man orkar att pilla lite mer på nålarna också...


Och så ser det ut just nu.


Bara lite slangar som ska kopplas ihop så är det provning igen.
Hoppas på det bästa för till helgen ska jag och turbo till Stora Blåsjön :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Slut på aluminium... :) åker iväg på torsdagskväll så det blir att lägga all tid som finns kvar på att justrera in det hyfsat.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Haha! Ja då förstår jag varför det inte blev större! :) Nog kommer du kunna hitta en inställning som funkar. Du lär nog ha betydligt mer varv i den nu utan IC. Du borde även mäta ditt mottryck i pipan igen, det borde se betydligt bättre ut nu.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
å jag som suckar över att försöka få dit 440 luftburken på min 440/700!
att du/ni inte blir gör le.

hatten av mycket imponerad av era byggen.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Det är ofta inte förns aggregaten börjar pumpa för allt dom kan som insugstempen börjar skena iväg och ditt går ju på lågfart så jag tror inte heller att det blir några problem utan.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Blir intressant!

Kanske du skulle försökt få så turbon enbart suger luft utifrån, alltså inte under huven?
Lär ju säkert bli riktigt varmt där brevid pipan.

/ Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu är maskinen provkört utan intercoolern och jag måste då säga att den där intercoolern måste då ha vart jävligt tung!
Nu är gassvaret nästan "normalt" och den varvar strax under 8500. (pipan avstämd på 8000varv)
Dock glömde jag vikterna i Blåsjön förrförra helgen så jag åker på 80 eller 81 gram nu alltså samma som jag hade med piporna. Så med mer vikt (ska prova 102 g direkt) så lär den bara mata på bättre, precis som den gjorde förut. För det var den enda skillnaden när jag lade på mer vikt förut att den bara gick bättre och svarade bättre på gasen.
Stiften ser också bättre ut. Mer brunfärg och mindre blött... drog också på ett extra varv på powerjettarna för säkerhetsskull innan kvällens provkörning.

MEN FAN VA SEGT FORUMET VAR NU!! det är inte låånga sekunder längre utan nu är det fan minuter i svarstider!
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Se där ska bli kul å höra hur den går med dom rätta vikterna :) skulle gärna vilja flöda din IC om de är ok?
Hmm jo nog är forumet trögt alltid :(