Nytro turbo MTX

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Bättre fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum! :eek:

Om man ändå kunde ha en sådan skoter :) Fast det lär väl bli, så småningom!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tittade också in din skoter, har en fråga bara. Ska du sätta dit meshtyg över gallrerna, såg iaf inte något. :)
grymt fin boggie också!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jo det ska komma mesh över allt typ. :) Blir ju en huv så småningom...

Tack än en gång! Det sporrar en till att ta vildare beslut!
 

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
få se om min hänger me lite längre nu i vinter med sänkningen av boggien å förlängningen:) körde ju bara fast ifjol:(
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
TobbeP jo det hoppas jag! Måste ju iaf kunna hålla bakspår på mig.. ;)

Så ja!! Då har man lagt en premiär runda! :p Hadde nästan glömt bort hur j-la kul det är!! Vrooooo!!! Puisish!!!! Jihaaa!!

Tur öronen sitter på huvet, annars skulle leendet gå runnt huvet!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ikväll fick man ett infall igen, kände bara att jag var tvungen att skära sönder något!
Så, jag har gått länge och funderat över att bygga ett "in tunnel exhaust". Dvs avgaserna går rätt ut under tunneln. Så jag gjorde ett försök. :)


Kapade upp mcx kröken mellan turbo och ljuddämpare.

Blev även tvungen att amputera bort tunnelkylaren, får se hur det kommer funka. Men den sitter då inte varken på rtx eller xtx modellerna.


Tog sedan och måttade in hur bitarna skulle sitta ihop för att det skulle bli bra.
Sen var det bara att svetsa lite. (läs skvätta)


Monterade ihop allt och kom då på att det skulle sitta fint med en trailtank. Sparkade, svor och spottade mig svettig! Men till slut satt den på plats. Måste säga att passformen på dom mtankarna är inte den bästa...


Plasterna ville inte längre passa, men det ska jag försöka lösa. Kan dock säga att numer pratar min nytro ganska mycket.. Men inte mer än en 2taktare med pipor. Och när jag kör i lössnö säger amerikanarna att dom blir lite tystare än en "standard" mcx turbo.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Haha, inga billiga saker du har när du får lust att skära sönder nåt.. ;) Nä skämta lite men riktigt snygg å häftig skoter du har! Gillar den starkt! :ciao:
 

TNytro

Medlem
17 sept 2009
12
0
1
I can you have constructed your own tunnel exaustdump kit. Your skills are complete.

Riktigt snajdigt!:rock:
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Skulle ut och provköra lite idag, och då slutade den växla som den ska. Efter en snabb titt i variatorerna så såg jag att sekundärfjädern smällt av.. så ilade iväg och kollade om nån var på ntc. Så lite tur hadde jag, för det var det. :) Grabbarna lämnade ut en fjäder till mig, hem och montera den illa kvikt! Så nu är det fullt ös igen!

Ska ta och köpa lite plåt innan helgen och börja bygga igen hålet vid luftfiltret. Och täcka igen hålet i tunneln. Då blir den bra mycket tystare. :p
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har du fimpat ljuddämparen helt och hållet eftersom den vill väsnas?
...och det är lite intressant det där med kylaren, jag hade snarare tänkt tvärtom-att komplettera med en extra kylare i samband med montage av hjälpandning. Har för mig att jag läst nånstans om folk som fått problem med kylningen på RTXen och XTXen efter turbokonvertering-men det kanske främst är vid körning på pistad led. Synd att inte minnet är bättre när det kommer till såna här viktiga saker=P
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
har haft problem med min och varmgång men de är när det är hårda leder annars inga problem.
Antar att skotertoken inte kör så mkt på hårda leder;)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tobbe. Jo den är väck. :p Pratade med Chad Reback (stavas det så?) på cr racing. Och han sa att det var bara att fimpa den. Dock så kör jag ju med några elaka isrivare.. Men får se om jag kanske tar och monterar en tunnelkylare längst bak. Om man inte blir miljonär på tipset och köper sig en va-tunnel iaf. :)

Just nu så väntar jag fortfarande på ett "go" ifrån skins att huvarna är färdiga för leverans. Hoppas att jag hinner få den innan 28nov iaf..
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Så ja.. då var man hemma igen från dagens moddning. Idag blev det att fixa till tunneln lite, och montera bakljuset.

Tunneln blev en stump kortare..


Men bra mycket snyggare!!


Och så hittade jag ju ett riktigt snyggt bakljus! :p


I morgon får jag tag på lite mesh med. så då ska det bli fint igen!

Vad tycker ni?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ang tunnelutsläpp så är det ju smart på ett vis ljudet absorberas bra..Men nackdelarna är tråkiga värre,!iMan tappar allt vad gummi grepp heter i mattan... Man har ju otroligt bra grepp även helt utan kammar,,dvs i gummit direkt mot snö,,men blir mattan smutsig av avgaser,,eller vad som hellst så tappar man en hel del grepp. Prova tvättqa bildäcken med avfettning och testkör i snö så fattar man .... Jag och kompisarna tvättar mattorna med jämna mellanrum med avfettning för att garantera bästa gerpp hela tiden,,trotts sidoutblås kommer det i vårat fall 2-takts slem på mattan = än värre

Jag skulle tveklöst gjort tunnelutsläpp om det inte vore för detta problem.

Men du har ju du våldsamma kammar så det går nog bra ändå ;)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Ang tunnelutsläpp så är det ju smart på ett vis ljudet absorberas bra..Men nackdelarna är tråkiga värre,!iMan tappar allt vad gummi grepp heter i mattan... Man har ju otroligt bra grepp även helt utan kammar,,dvs i gummit direkt mot snö,,men blir mattan smutsig av avgaser,,eller vad som hellst så tappar man en hel del grepp. Prova tvättqa bildäcken med avfettning och testkör i snö så fattar man .... Jag och kompisarna tvättar mattorna med jämna mellanrum med avfettning för att garantera bästa gerpp hela tiden,,trotts sidoutblås kommer det i vårat fall 2-takts slem på mattan = än värre

Jag skulle tveklöst gjort tunnelutsläpp om det inte vore för detta problem.

Men du har ju du våldsamma kammar så det går nog bra ändå ;)
Men jag kan gissa att ni kör med 25-32mm kammar för topphastighet eller är jag ute och cyklar?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ang tunnelutsläpp så är det ju smart på ett vis ljudet absorberas bra..Men nackdelarna är tråkiga värre,!iMan tappar allt vad gummi grepp heter i mattan... Man har ju otroligt bra grepp även helt utan kammar,,dvs i gummit direkt mot snö,,men blir mattan smutsig av avgaser,,eller vad som hellst så tappar man en hel del grepp. Prova tvättqa bildäcken med avfettning och testkör i snö så fattar man .... Jag och kompisarna tvättar mattorna med jämna mellanrum med avfettning för att garantera bästa gerpp hela tiden,,trotts sidoutblås kommer det i vårat fall 2-takts slem på mattan = än värre

Jag skulle tveklöst gjort tunnelutsläpp om det inte vore för detta problem.

Men du har ju du våldsamma kammar så det går nog bra ändå ;)
Jo jag var även lite rädd hur det skulle bli av värmen från turbon, men efter jag pratat med Chad Rebec så blev jag lugnare. Och det är ju så här dom flesta "stor pöjka" i landet på andra sidan pölen gjort. Och som sagt, jag eftersträvar ju inte optimalt grepp på led/packat före. Och det jag tappar i grepp får jag kompensera i trackspeed! ;) Även andra stora företag typ impulse turbos kör ju med tunneldump. Tror på den lösningen på en mountain, Man tappar ju en hel del vikt. Och kan täppa igen hålet i tunneln.