Nytro turbo MTX

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jo det är lite på g.. Är hemligt ännu men det kommer bli grymt!!!

Mitt styre är lite plottrigt faktiskt, men ska städa upp det när jag gör färdigt min relocator.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Jag förstår inte riktigt vad det är du ska göra där gamla lyktan satt förut, men går det inte baka in något sådant? Bara en tanke! :)

 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag förstår inte riktigt vad det är du ska göra där gamla lyktan satt förut, men går det inte baka in något sådant? Bara en tanke! :)

Ingen fara.. du kommer förstå i sinnom tid.. :) Men ursprungstanken var att klä hålet med mesh. Intercolern ligger ju där bakom så. Men men, ni kommer alla få se hur det kommer bli. :p
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Ja, det blir säkert skitbra :D
Men JAG tycker fortfarande det skulle vara skitcoolt att klämma dit lysena med ;)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Så ja. Då har man tagit fram en styrstångs framflyttare (relocator). Blev grymt styvt och enkel modell. Lägger inte till någon vikt och använder sig av original bussningar. Tog ca 20min att montera efter tillverkad. Ska försöka hinna ta några bilder på prototypen senare. Annars har det inte blivit något gjort på min maskin idag. Tog beslutet idag att ändra färgtemat till svart/krom, tror det kommer bli riktigt fint!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Redan tänkt på det, att det är vanligt.. Därför kommer jag ha saker som sticker ut, som inte är så vanligt.. :p Längtar redan på det stora paketet!!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ska ta och se hur mycket som blir det, Väldigt mycket ska bli polerat upp utav bara f-n iaf.. :) Funderar på svarta skenor i boggin, vad tror ni om det?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Svarta skenor tycker jag alltid ser bra ut :) Sen är ju fördelen med lackade skenor att de inte fastnar lika mkt snö å is på dom.

Men framvagnen skulle ha varit i en annan färg oxå tycker jag. kanske den skulle göra sig bra i svart med polerade spindlar lr nått sånt :)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jo den tanken har jag oxå lekt med.. och det kommer lite suprices så småningom.. När tomten kommer med mitt jättestora paket..
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej jag följer denna tråd dagligen och blir bara mer och mer sugen på att slänga på en turbo på min gamm Nytro men jag har lite frågor och fungderingar som du/ni gärna får hjälpa mig med.

Jag har kollat på mcxpress sida och sett att turbon går på knappt 40' men vad mer bör man byta när man monterat turbo, är det variatorer och drevning som man bör ändra?

Min nytro har ju drygt 1010mil på mätarn kommer motorn att stå ut 1000mil/2år till om man slänger på en turbo?

Är det helt uteslutet att kunna köra på 95okt bensin framöver isf? (finns ju bara det i byn och på de flesta mackar ute i obyggden)

Finns det ngn bra matta som passar till MTX:n med 51mm kammar? Min börjar bli lite sliten nu.
Tacksam för svar
/David
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
David Mach Z

Det man bör byta i ditt fall är:
Kolvringar
Drivhjul
Matta
Kedja + drev
Drivaxellager
Plus förmodligen renovering av variatorer.

Ovanpå MCX kittet tillkommer variatorsaker och kalibrering + montering.

Byter man dessa saker och kollar igenom maskinen ordentligt så ser jag ingen anledning varför den inte skulle hålla. Men 1000 mil med turbo utan problem vet jag inte. Du ska tänka på att påfrestningarna ökar i kvadrat när du monterar turbo, allt slits snabbare och hårdare. Men den bör hålla. Allt beroende på hur noga man är när man går igenom den på servicarna. Och använder sunt förnuft när man kör självklart. :)
Men om jag ska rekomendera ett kitt så blir det 240kittet, eller det nya 180kittet. Med det stora kittet blir det lätt små problem som kan vara svåra att lösa om man inte är van/kunnig vid turbos.

Kitten bör endast köras 98oktan, dyra saker att haverera.

Hoppas det var ett bra svar.

MVH// Jonte
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Tackar! Det var ett mkt bra svar.
Ja jag har funderat på 180hp eller 240hp kittet det räcker säkert gott o väl för lilla jag:D .
Tycker ju att den är lite väl tam ibland som den är nu så lite mer effekt hade inte varit fel.
Jag ska fundera på detta lite till och prata med de på Orrkvists ang montering mm så får vi se hur det blir :)

Mvh David
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Även om det blir dyrt som bara den med nya ringar så måste jag rekomendera det. Maskinen har ju rullat några mil. Ang variatorer så ska du INTE köra på mcx saker. Kommer att äta remmar till frukost lunch och middag. Utan prata med NTC i arvidsjaur. Dom har koll på saker och ting. Hoppas att det går vägen för dig, så man får välkommna dig in i turboträsket... :p
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
:) Tack än en gång för dina tips. Ja jag misstänker att det blir ett minne blott att kunna köra 250 - 600 mil med remmarna som jag gjort hitintills. Det blir väl oxå läge att byta till stora tanken, vart hittar man ngn som säljer den?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
någon mer än jag som får lite Deja Vu känsla här? Tycker att jag har läst denna turbo-diskution tidigare Ordagrant!.. Eller är jag bara för trött? :s
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har pratat med en som skulle kunna tänka sig att ta på sig att lacka skenorna, men jag vet fan inte hur jag ska göra.. :/ Jobbigt när man inte kan bestämma sig! Men något kul kommer det att bli iaf! Annars så är man fortfarande i väntans tider på det stora paketet från burgarlandet på andra sidan pölen..