Ok Ska försöka göra en liten guid då. Själv kör jag fortfarande med photoshop 7.0 och har inte kollat så mycket på elements heller. Men de borde gå att göra på liknande sätt där.
Då börjar vi med att öppna bilden i bildredigeringsprogrammet, en självklarhet kan tänkas...
Jag börjar med att duplicera bakgrunden i lagerpaletten.
Därefter väljer jag raster bland lagerstilar för att göra bilden ljusare. Men jag vill ju inte att allt ska bli ljusare. Då tar jag ock lägger till en lagermask och på så sätt kan jag maskera bort det som inta jag vill ska påverkas. Genom att måla med svart färg maskerar man och vill man ta bort maskeringen målar man med vit färg. Så det är väldigt smidigt att finjustera.
Nu tyckte jag att effekten blev för liten så jag tog och duplicerade den tidigare kopian för att förstärka effekten.
Nu vill jag göra himlen lite mörkare. Därför dupliserar jag bakgrunden ock väljer istället multiplicera bland lagerstilarna. Där maskerar jag bort allt annat än himlen. Tycker nu effekten blir lite för stor så då är det bara att dra ner opaciteten på lagret.
Så då har vi en färdig bild.
Detta går visserligen att åstadkomma på fler sätt men fördelen med att jobba med lager är att det lätt går att ångra sig och att man inte förstör originalet.Fördelen genom att använda lagerstilar på detta sätt istället för att använda sig av till exempel nivåer är att man inte tillför något brus i bilden.