LEDJOBB

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kanon.

Jag hoppas kunna åka ut i morrn (onsdag) på förmiddagen.

jonsson_78

Medlem
7 feb 2010
36
0
1
Boden
Vet någon om leden som går mot Ängesbyn är uppkörd? Har ju en jaktkoja vid kvavaträskvägen som jag hade tänkt att kika till...

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vet någon om leden som går mot Ängesbyn är uppkörd? Har ju en jaktkoja vid kvavaträskvägen som jag hade tänkt att kika till...
Om du tänker på "sunderbyleden" så är den säkert sladdad, om du menar från kraftledningen över Tortesmyran och mot sunderbyleden (Korsmyran) så är jag i dagsläget inte säker att den är uppkörd

Finn-Pajjas

Medlem
29 jan 2010
44
0
1
Sävast
Kanon.

Jag hoppas kunna åka ut i morrn (onsdag) på förmiddagen.

Jag sladdade ända till hängbron i bodsvedjan och sedan till paradisön och tillbaka. Körde även till macken för att tanka men hann tyvärr inte i tid.:eviltongue:

Så ska du ut imorgon så kom ihåg att tanka först.

Vilken fin och bred led det är till bodsvedjan nu.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag sladdade ända till hängbron i bodsvedjan och sedan till paradisön och tillbaka. Körde även till macken för att tanka men hann tyvärr inte i tid.:eviltongue:

Så ska du ut imorgon så kom ihåg att tanka först.

Vilken fin och bred led det är till bodsvedjan nu.
Härligt jobbat Tomi. :hello:

Jag hoppas komma ut på förmiddagen.

Åker och tankar först isåfall.

MVH L-O

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Alla våra leder kommer att vara minst av samma bredd som till bodsvedjan, skall bara tanka maskinerna så åker jag ut, med början från gamla sävastvägen -upp för gruvbergskanten-notträsket-kraftledningen osv osv
kommer att fixa en överraskning på några ställen skall dessutom se om det går att ta sig över Tortesmyran mot sunderbyns led.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
H-E, du är full av överaskningar :)

Riktigt kul med bra leder, speciellt inför demodagen också.

Jag hoppas kunna åka till Arne 11:30 idag.

Meddelar var jag sladdat.

Kanske blir det nån bild också ;)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Blev några underbara timmar ute och jobba idag.

Tankade upp på OK i Sävast.

Började jobba mig bort.

Hankke hade gjort ett MEGA bra jobb på stora sträckor av vårt ledsystem med "stortramparen". Brett och slätt, jag klippte av alla överblivna snösträngar med Vikingen + sladd.

Bilden gör inte riktigt rättvisa, men lederna är släta och breda i Sävast. :)

Fikade på Gruvberget i solen. Soligt och fint, jag hade kunnat vara ute i många timmar till. Plikten kallade hemifrån..:blink:

Tomi som kört igår hade gjort ett toppenjobb på de ställen jag såg.

Har sladdat:

Arne-OK-Båthamnen-Sävastån till lilldammen-Bodön, till isvägen över-Klubbstugan-Gruvberget.

Vikingen har lite mer än ½tank kvar.

Skulle gärna se att vi skruvade bort de onödiga fotstöden till passageraren på Vikingen, dom är bara i vägen.. Is samlas där man ska ha fötterna och är lite svårt att sparka bort då de svarta fotstöden mitt på är i vägen.

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Nu är det trampat på det flesta av våra ledbitar, både norrut och mot sunderby hållet, samt en bra bit över Tortesmyran fram till jaktkojjorna som finns där.

Körde även den leden som är mellan Nötmyren -Kraftledningen( Norrut)
Har kört upp en rundbana vid Nötmyren samt några fartsträckor efter stora kraftledningen så att J-O och Arto kan skotta upp lite hopp där samt vid myren mittemot infarten till Notträsket.

Skall köra mer nästa vecka på de ställen där det inte är kört eller om det är sönder efter helgen.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ni har gjort ett strålande jobb, jag åkte ut ca 12.30 men har bara sett spåren efter er, fick nöjet att som första maskin köra på nysladdat, rena salsgolvet skoterstugan-hem via sävastån

Jag fortsatte sista okörda biten mot s-byleden som återstod mot Korsmyran (hanke hade vänt lite innan) och fick till en liten vinsch och bärgningsövning, fick upp ena skidan på en stor j-vla sten och kraftig slagsida uppstod, all tyngd på den andra skidan men med strapulli och en närbelägen tall så kirrades den saken

Har satt några X och lite andra skyltar på vissa strategiska ställen

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Hej alla idoga sävastmedlemmar!
Jag är djupt imponerad över allt jobb som läggs ned i våra underbart fina leder!!!!
Det är så man får dåligt samvete att man inte hinner hjälpa till!!
Måste bara skänka mer pengar till bränsle för vikingen har ju inte vilat många dagar på nya året.
TACK till er, ni vet själva vilka ni är!!!!!!!!!

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Jag fick inte klart skyltarna i tid för markering vart lederna går, men min förhoppning är att det inom några dagar kommer att vara uppsatt skyltar för att underlätta för folk att veta vart leden går.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag åker ut med Vikingen idag (fredag) vid 12:00.

Kommer vara ute c:a 2 timmar med nätsladden.

L-O

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
-20 grader, strålande sol.

Helt suveränt fint ute.

Kunde inte låta bli att ta lite bilder.

Hoppas ni inte ledsnar på alla foton

(Har fotat massor ända sen tonåren..)

Vikingen såg varm å go ut..:humble:

Leden ner från Åberget mot Paradisön ser ut såhär nu.

Gamla Hängbron i Bodsvedjan hör till Sävast Skoter Klubbs ledsystem.

Bakom Reningsverket är det slätt och fint. :cheesy:

Tog en liten rast på Åberget. Passade på att rensa fotstegen.

Leden ner mot Båthamnen i Sävast.

Här ska ni stanna och fika/käka/tanka. OK + Pizzerian i Sävast.
För mig blev tankning och en kopp java.

Nästa helg är det skoter DEMO här.

Leden före..

Leden efter..:eyebrows:

Två saker vi skulle behöva fixa på Vikingen:
Flytta/vrida bort kabeln bakom gasen, den tar emot så man högst kan uppnå halv gas.

Hade tänkt skruva bort dessa fotsteg också idag, men kylan och all is som satt i vägen gjorde att jag lät det vara denna gång. Dom är bara av ondo. :(

Har sladdat:
Arne-Gruvberget-Åberget/Paradisön-Åberget/Reningsverket -Hängbron-Arne-Sävastån ända upp mot inloppet-Båthamnen-OK-Arne.

Vikingen har full tank.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
-
Två saker vi skulle behöva fixa på Vikingen:
Flytta/vrida bort kabeln bakom gasen, den tar emot så man högst kan uppnå halv gas.
Hej "Beretta", nja det är ju inte vridgas på vikingen........ men förstår vad du menar, försökte med ett slangklammer att få fast handtaget men det räckte tydligen inte, tills vidare är det bara att vrida tillbaka det för att få full gas men åt rätt håll för att inte fördärva kablarna för handtagsvärmaren

Ska vid lämpligt tillfälle försöka fixa en slutlig lösning (Araldit med 24 timmars härdningstid)

Finn-Pajjas

Medlem
29 jan 2010
44
0
1
Sävast
en till sak som man kanske borde fixa.
Har ni märkt att ena tändhatten vill hoppa upp efter en stunds körning och vikingen börjar gå sämre.
Fick stanna 2 gånger förra gången för att trycka ner den.

/Tomi

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
en till sak som man kanske borde fixa.
Har ni märkt att ena tändhatten vill hoppa upp efter en stunds körning och vikingen börjar gå sämre.
Fick stanna 2 gånger förra gången för att trycka ner den.

/Tomi
Har iofs inte råkat ut för detta men du är för den skull inte ensam som haft prob med tändhatterna, någon gång i slutet av förra veckan eller i början av denna gjorde jag temporär lösning, någon som haft problem efter denna något ospecifika tidpunkt??

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Runte;

Jo fasen, handtaget sitter bra, låt det vara.

Det är den svarta kabeln mellan handtaget och tumgasen som är i vägen.

Fast handtaget och kabeln kanske sitter ihop??

Lossa och vrida allt ett ½ varv? Sen skruva fast?

Hann inte kolla eller fixa nåt, hade ont om tid när jag var på väg hem.

Arne var ute ut verkstaden.