rmk pro 800 155" 2011

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
jo det är ju i pudret man ska köra med en rmk men jag tänkte om man inte orkar vänta på snön så kunde man köra några mil efter leden:) Men man kan ju svänga utanför ibland så motorn får kylning :)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nog tål den väl rätt hård led körning, men är vickig i kurvorna osv.
Men den är ju inte alls byggd föratt gå efter led, då har man köpt fel maskin.

Jag körde lite led för några veckor sen, rätt hård var leden, körde kanske 2-3 km efter den föratt ta oss tillbaka till bilarna och redan då var tempen upp i nästan 70 grader.
Så kan ju tänka mej om man ska ut på nån lång tur efter leden med kälke bakom att den vill gå varm.
Kanske ska tillägga att de var utan isrivarna som följde med, inte föratt de borde ha nån betydelse men..
70 grader är inget, det går fort upp till det. Men över 70 tar det tid, har sett 85 när jag kört utan rivare med lillan framför = krypkörning. men då har jag fällt ner rivarna och vips är den nere på "normal" temp igen. Men 70 är inte farligt att vara uppe i! Dom här maskinerna håller hyffsat hög temp i snön med när man belastar dom.

Så tro mig.. Det har suttit rivare på alla mina boggies sen -07, och det gör HELA skillnaden!
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Nu sitter man och inväntar snö stormen som ska komma, maskinen är helt klar till och med variatorerna är klara till 99% så det är bara att hoppas att det kommer mycket av det vita guldet...
 
E

ejwbegysv

Var enligt mätaren uppe i 95 grader C idag... idiotiskt med en liten lampa som lyser rött... borde leva om som fan när den är varm :)
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Nu sitter man och inväntar snö stormen som ska komma, maskinen är helt klar till och med variatorerna är klara till 99% så det är bara att hoppas att det kommer mycket av det vita guldet...
viktar du med mkt hälvikt? 50 grams grundvikt med 2st tungsten båda sidor om hälen och sen resten i mitten. skriv gärna vad du tycker funkar.

Mvh D
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
På min Summit gör rivarna enorm skillnad ifall det är lite ledkörning/hårt underlag.
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
japp kör med 2st tungsten och 4 brickor i mitten = 68g och har även bytt helix och sek fjäder men helixen kan jag få gå på en snällare men jag tror det ska funka vi får väl se när man kommer till fjällen och får prova på riktigt jag lagt mig på lite övervarv 8300 bara för att inte ligga på gänsen...
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Var enligt mätaren uppe i 95 grader C idag... idiotiskt med en liten lampa som lyser rött... borde leva om som fan när den är varm :)
Det är ju egentligen inte så konstigt med tanke på det minimala kylsystem som sitter på dessa modeller! std 800 rmk har betydligt större system, den stora kylaren som sitter framme vid drivaxeln på std 800 rmk kan jag inte fatta att dom plockat bort på pro rmk/assault rmk. Är det verkligen värt den lilla viktminskningen när det kommer att jävlas så fort man ska köra lite led eller totalt omöjligt att dra pulka??
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Var ute och körde med min 800 RMK häromveckan... max 2decimeter snö och -15 ute. Den höll ca 51 (+- ett par grader hela tiden).
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det är ju egentligen inte så konstigt med tanke på det minimala kylsystem som sitter på dessa modeller! std 800 rmk har betydligt större system, den stora kylaren som sitter framme vid drivaxeln på std 800 rmk kan jag inte fatta att dom plockat bort på pro rmk/assault rmk. Är det verkligen värt den lilla viktminskningen när det kommer att jävlas så fort man ska köra lite led eller totalt omöjligt att dra pulka??
Har du provat?? Kan meddela att det går faktiskt utmärkt att köra sakta/dra pulka. Men man måste var lite mer noga med isrivarna.
 

stette

Välkänd medlem
11 aug 2009
182
0
6
Skellefteå
När man kör själv e det absolut inga problem att hålla den kall på leden utan isrivare, bara att gasa på så rivern den upp snö, dock så gick den till 90 grader när tjejen körde och jag åkte, och det var krypfart kan jag säga. Men med lite pump gas så e det inga problem. Detta e dock med assault mattan så vet ej hur pros matta e att riva upp snö.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
japp kör med 2st tungsten och 4 brickor i mitten = 68g och har även bytt helix och sek fjäder men helixen kan jag få gå på en snällare men jag tror det ska funka vi får väl se när man kommer till fjällen och får prova på riktigt jag lagt mig på lite övervarv 8300 bara för att inte ligga på gänsen...
har du gått på en styvare sekundärfjäder? gör du std drevning? man måste komma ihåg att räkna med skruvarna oxå..dom väger ju typ 0,8 gram lr nåt:)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!


Tänkte fråga hur ni har ställt in fjädringen på era maskiner ? kör ni med std inställningarna lr ?
Sen undrar jag om det är lättare att burka med lågt lr högt skidtryck ?
 
Last edited:

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Har du provat?? Kan meddela att det går faktiskt utmärkt att köra sakta/dra pulka. Men man måste var lite mer noga med isrivarna.
Har du sett kylaren som sitter vid drivaxeln på rmk 800? hela tunnelns bredd och sedan lite vinklad runt drivaxeln, säkert 200 mm hög! Nej, givetvis har jag inte provat dra pulka på hårt vårföre eftersom jag inte har tillgång till någon tidsmaskin. Men efter de få turer det har gått att köra i år så tycker jag det känns märkligt att om man kört bakom en assault och sedan stannar så är assaulten uppe i 85 graders temp och rmk'n har inte ens passerat 60, bara en reflektion.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Får D,e,t felet på min maskin ofta idag på ca 5 mils körning så hände det 7-8 gånger vad kan detta bero på åker på 98 oktan o bränsle booster. kan det vara så att "knacksensorn" är lite känslig eller ska det vara ett mjukvaruproblem? hörde oxå av nån att det skulle finnas en annan mappning för dom som skulle vara för offroad use only enligt jänkarna.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Får D,e,t felet på min maskin ofta idag på ca 5 mils körning så hände det 7-8 gånger vad kan detta bero på åker på 98 oktan o bränsle booster. kan det vara så att "knacksensorn" är lite känslig eller ska det vara ett mjukvaruproblem? hörde oxå av nån att det skulle finnas en annan mappning för dom som skulle vara för offroad use only enligt jänkarna.
Fick upp deT några gånger på min under inkörningen, efter de har de aldrig hänt.
Har du passerat inkörnings programmet ?
Du kör väl med 98okt pluggen ?
Kan ju bero på att du kör med booster, och att kancksensorn är känslig som du säger.
Testa utan booster i tanken och se om den slutar?
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
vet inte om jag passerat inkörning har bara gått ca 16 mil nu. ska kolla upp det där med "pluggen" tycker dom borde satt dit den hos åf men man vet aldrig. nu ska det drickas lite öl iaf skål
 
E

ejwbegysv

Funderar även jag på att byta plugg och köra 98 oktan ist, fått DET två gånger idag på 95oktan och pluggen för detta...