rmk pro 800 155" 2011

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har kört nu ca 16-18mil och inte fått DET en enda gång. Men då har jag kört 98 och rätt plugg för det. Kan bara säga WOW.. Fan vad jag är nöjd!! Maskin j-veln går som kulor och krut, men har mer att önska i variatorerna. Otroligt imponerad hur hårt man kan hålla den på skrå, och göra "downhill turns" är inga problem alls. Grymt nöjd som sagt.


Men nog går det sätta fast dom.. Men det var riktigt brant! Skulle gått men snön hade inte fäst mot marken nog.
Kommer bli en intressant vinter!
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Är uppe i ca 20 mil med min maskin nu. Har som Skotertoken även jag kört på med 98oktan och 98 pluggen, inte en enda gång har den varnat för DET. Måste säga att även jag är oerhört nöjd över min (är ju dock en vanlig RMK 800), enda jag saknar lite är väl faktiskt dämparna när man kör led. Mycket lätt manövrerad, testade ta bort kräningshämnarna, blev stor skillnad när man skulle lägga ner den. Ser ut att bli en riktigt rolig vinter!
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
har fått köra i riktig puder idag vi har fått hur mycket snö som helst o vilken maskin att ta sig fram med helt underbart har alldrig haft problem med D.E.T o jag kör på 95 iaf
 

snajp

Välkänd medlem
2 dec 2006
106
0
6
[video=youtube;DRCRToNw8Fc]http://www.youtube.com/watch?v=DRCRToNw8Fc[/video] 800 rmk assault 2011
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag har kört nu ca 16-18mil och inte fått DET en enda gång. Men då har jag kört 98 och rätt plugg för det. Kan bara säga WOW.. Fan vad jag är nöjd!! Maskin j-veln går som kulor och krut, men har mer att önska i variatorerna. Otroligt imponerad hur hårt man kan hålla den på skrå, och göra "downhill turns" är inga problem alls. Grymt nöjd som sagt.


Men nog går det sätta fast dom.. Men det var riktigt brant! Skulle gått men snön hade inte fäst mot marken nog.
Kommer bli en intressant vinter!
Hur upplever du skillnaden mellan Pro RMK & Assult vid friåkningen?

Skiljer det mycket i framkomlighet?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Hur upplever du skillnaden mellan Pro RMK & Assult vid friåkningen?

Skiljer det mycket i framkomlighet?
Jag har ju bara kört förserie Pro i våras, och då tyckte jag att Assaulten var betydligt mer lättkörd. Därav mitt val. Och så tycker jag inte om serie 5.1 mattan på rmk, så jag tänkte ge assaultens svulstiga matta ett go.

Som sagt så är det inte nog med snö för att köra fast, utan det man gör nu är att slira fast. Men en erfaren gissning är att det kommer inte skilja mycket i framkomlighet mellan dom, kommer nog mest vara upp till den som gasar. Jänkarna säger i stort sett samma sak.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Vad är det som ni ändrar på till styrboxen beroende på vilket oktantal ni tankar? Finns även den justeringen på -09 och -10års maskiner med 800motorn?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Man byter ut en "plug" som sitter i kabelstammen. De är nytt för iår.
På -09-10 fanns det väl en kontakt man kunde ta isär, minns inte riktigt om det var de den var till för, men står säkert i din i-bok..
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
nu är den fixad o deT problemet ur världen :) den gick lite snålt över hela registret så vi lurade den genom att flytt om TPS givaren fanns visst fyra lägen stog på 4 o nu 2 nu går den som en klocka plus att vi viktade upp primären till 68 gram drar otroligt hårt nu.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
föresten nån mer än mig som hunnit rengöra avgasportarna än? sjukt trångt vid den vänstra styrstången sitter ca 2 cm ifrån den vart mycke skruva för att få lös den annars tycker jag dom verkar hyffsat lättmekade
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
vilken plugg sitter på orginal? ja fick bara med en, vart det står 10%etanol. har aldrig fått D.E.T att visas, i övrigt en svinkul skoter! :)

Pro RMK
 
E

ejwbegysv

vilken plugg sitter på orginal? ja fick bara med en, vart det står 10%etanol. har aldrig fått D.E.T att visas, i övrigt en svinkul skoter! :)

Pro RMK
På min satt 10% etanol på... Dock rekommenderas den andra och 98 oktan...

Kolla i "verktygslådan" vid oljebehållaren, där ska den andra ligga..
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
På min satt 10% etanol på... Dock rekommenderas den andra och 98 oktan...

Kolla i "verktygslådan" vid oljebehållaren, där ska den andra ligga..

ja alltså jag har ju 2. en sitter på (typ 86 oktan eller vad det såtr på den) och en 10% etanol som jag fick med. men ja kör på 98 å den går bra.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
ja alltså jag har ju 2. en sitter på (typ 86 oktan eller vad det såtr på den) och en 10% etanol som jag fick med. men ja kör på 98 å den går bra.
Då har du rätt grejer på. Jag kör på 160 ohm och kör 95. Inga problem och inga lampor än. Handlarn min sa att det är det rätta.

Ser att du kommer från Kiruna. TT brukar veta vad de håller på med.
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Skotern gått 3mil och nu kommer väl alla säga att den är för rå/ny ej inkörd. Men håller man full gas ett tag, så kommer d7 upp på displayen och man måste stänga av den och starta om igen.

Sen poffar och smäller nångång då och då, kvamnar även ibland.

Men tänkte om någon fler med -11 har haft dessa syntom som försvunnit med mer mil? Eller så kanske man har ett måndagsex.

Men de bådar ju inte gott iallafall.
Har exakt samma problem.

Inte märkt misständningarna förrän idag, men det blev värre och värre, enklaste sättet att provocera fram misständning var för mig att ligga på 4500-5000 rpm och ge fullt, då poffar den och går på 1 cyl tills jag släpper gasen. Händer ibland, men allt för ofta, oftare än 1/10 av gångerna jag provar iaf. Mkt irriterande. Händer med bägge oktan-pluggarna.

Även haft problem med deT-error när det varit kallt och klart ute, kör på 98 oktan. Idag hade jag dock inga sådana fel med någon av oktan-pluggarna, ca -12 och mulet idag.

Någon som haft detta problem (tänker framförallt på misständningarna)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kolla alla kontakter så dom sitter ihop ordentligt. Speciellt det bakom oljebehållaren, stort kontakt stycke till ECM:en. Har varit några som inte varit ihop tryckta ordentligt som gett samma fel som ni beskriver.
 

bkr___

Välkänd medlem
19 aug 2009
142
0
6
Luleå
Hej!

Har även jag inhandlat mig denna maskin,
haft samma problem som några beskriver med dET, tycker även att jag hör något gällt visslande metaliskt ljud på lägre varv, svårt att beskriva, någon annan som upplever detta ljud, kanske rentav är så de ska låta på dessa,

någon som hört vad som ligger bakom dET problemen?

ska ut nu en sväng och köra så då får man ju se hur det går.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hej!

Har även jag inhandlat mig denna maskin,
haft samma problem som några beskriver med dET, tycker även att jag hör något gällt visslande metaliskt ljud på lägre varv, svårt att beskriva, någon annan som upplever detta ljud, kanske rentav är så de ska låta på dessa,

någon som hört vad som ligger bakom dET problemen?

ska ut nu en sväng och köra så då får man ju se hur det går.
Läste på ett annat forum om deT.

"Och det här med dET är nog mest troligt
Kärvande ves ventiler!
Det är enormt mycket konserverings olja
I dom nya maskinerna och i kombination med
Bättre toleranser (tightare)på ves ventilerna
Klibbar dom igen lätt då dom är nya
Och ännu värre blir det med fel olja
Och xtra inkörningsolja i bensin.... "