Ni som bokat en 800 Etec

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
remspänningen är lite mer av en prestanda fråga än slitage av själva remmen. vem vill starta på tvåans växel? eller ha en skoter som tjuvdrar på tomgången. men visst påverkar det en del slitage oxå, märks definitiv på prestandan om du är lite off.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
T.N.T Har du ngn uppfattning om Boondockern, har du provar den? Anledningarna till att jag kör en Freeride i år är boggien är sisådär på x-trimen i lössnö men framförallt packar den boggien full vid kramsnö och blir stum, fotstegen "bygger" snö så man måste fram med yxan då och då och sen så ville jag ha en ordentlig matta på en gång (hade en x-trim 800 -10:a). Jämfört med 10:an så känns skidorna klart bättre på ski-doon och skotern betydligt mjukare på alla sätt, blir intressant att se hur den klarar sig på led har bara ngn enstaka mil på den än.
Uppfattningen är väl att de är samma maskin som tidigare fast med race-reglage tapperstyre och 44 matta, man kan väl säga att den är en optimerad crossover fast tyvärr snäppet sämre dämperi än ski-doon vilket jag tycker är snålt och sen kan man ju undra varför dom tog alla racereglage utom alugasen? Men jag jämför den med renagade backcountry snarare än freeride då den inte är någon lössnömaskin tycker jag iafa så länge dom kör PPS´n.
Vad de gäller nya DS skidorna så bytte jag till SLP PP redan efter 5mil, jag var inte imponerad!
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
det var det jag gjorde också, jag nämnde inte en enda annan skoter utan påtalade endast dom brister hos ski-doos konstruktion vilket medför bla högt remslitage och att missnöjda ägare ska reklamera köpet men det får man tydligen inte skriva om här
För min del får du skriva hur mycket du vill som följer topic, de va ju inte jag som raderade inläggen och jag syftade inte på dig tidigare, han tog bort inlägg som jag skrev som följde topic också vilket även förvånar mig.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
men vad är det för tönteri... mäter ni remspänningen?? remspänningen justerar man med skotern på tomgång på pallbock! då får man det exakt rätt, just så pass att mattan snurrar ytterst sakta och går väldigt lätt om du drar mattan för hand....med mattan i luften och skotern på tomgång alltså!
Hade du läst tidigare inlägg i denna tråd så inleddes den med just att man justerar i upphissat läge tills man fick lite smygdriv på mattan som du skrev och att jag alltid gjort det men att det resulterade att remmen låg 4-5mm ovanför skivkanten och att någon skrev att så skulle det inte vara det skulle vara 0-2mm oavsett om du hade kylflänsar eller ej och att p.g.a. att e-tecén hade lägre tomgång vilket gjorde att man inte skulle justera till mattan drev för att den skulle bli för spänd, vilket jag iafa har konstaterat att de skall man visst oavsett tomgång i sammråd med ÅF och sen har diskussionen fortsatt...
 

fr33RID3

Medlem
16 dec 2010
32
0
1
Boden
Inkörning och inkörning, i 50cm lössnö går de inte ens tungt för maskinerna, så de borde inte påfresta remmen så mycket, kan bara tänka mig hur mycket remm det kommer gå i 1.5 meter puder.

Läste på ett annat forum om en kille som kört 16 mil med sin freeride, ett gas pådrag sen small remmen, så inte har de med inkörningen att göra.

Ang. nya remmen (391), så ska den inte sitta på summit modellerna utan endast dom korta 800orna.
Men har slutat tro på ski-doo´s mirakel remmar, kommer ju en ny varje år som ska vara så bra och hålla så bra, men ändå blir de bara skit och sen kommer en ny rem. När man spränger en remm så säger alla att det är 377 man ska ha och inte nya 391, när man sen hade 377 då ska man ha 391. Hur många mirakelremmar har 800R fått nu? Ett par tre stycken är det väl.
Bara inse att det är ett problem tyvärr, och inte lär de bli bättre av att dom sätter dit insprutning och får några hk till.


inte roligt att höra om freeriden har hämtat min i veckan ska ut imorn....
Det jag tycker är värst med rem slitaget är att jag hör kompisar som kör yamaha turbo och deras remmar håller 100-150mil utan problem då kostar dessutom en yama rem 500kr

har haft 2 lynxar innan med samma höga remslitage "3remmar på 50mil med 800an" kollade åf lista över den teoretiska toppfarten på 800an och den låg på dryga 200... helt idiotiskt om man inte vill slå hastighet rekord över en sjö elle liknande avhjälpte då detta med att dreva ner den 3 kugg gick en till rem det året detta efter 250mil
åf nämnde aldrig nåt om å dreva ner den det kan jag iof förstå dom vill ju sälja remar

jag är defenitivt ingen expert men detta har funkat för mig =)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
kollade åf lista över den teoretiska toppfarten på 800an och den låg på dryga 200... helt idiotiskt om man inte vill slå hastighet rekord över en sjö elle liknande avhjälpte då detta med att dreva ner den 3 kugg gick en till rem det året detta efter 250mil
åf nämnde aldrig nåt om å dreva ner den det kan jag iof förstå dom vill ju sälja remar

jag är defenitivt ingen expert men detta har funkat för mig =)
Detta gäller nog inte summit modeller dom är ju betydligt lägre drevade än korta/crossover modellerna.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
ja just det ja.. Hade enkelt kunnat spara 10000kr förra vintern på mina 150mil om jag bara hade justerat remmen med pallbock och kört in remmen bättre.. Vem försöker ni lura? Är det ens någon idé att diskutera om detta variator systemet fungerar som det borde på xp 800? Alla tidigare ideer gällande momentstag, vents, drevningar, nya remmar, team variatorer osv. Osv. Är alltså för oss som inte klarar av att köra in remmen på en skidoo samt är utan pallbock..... Är det inte det så är man troligen ett forumtroll!
Hahaha.. håller med ovanstående talare!

Polaris måste ha sjukt dåliga maskiner och variatorer. för vet ni vad!? remmarna håller ju.

Haha, vilket misslyckande att ski-doo gör så sjukt kompetenta maskiner, men klarar inte av att göra en sjukt kompetent rem?! Eller ska jag påstå att man kan ta en ski-doo rem med samma mått som en polaris, trycka in den i en polaris och åka på den i 800 mil utan att behöva byta!??! Jag tror nog på det senare! Over and out!
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Läste att OSP kör med Ski-doo original rem i sina Yamaha Raceslädar med över 600 hp.....Så nog har Ski-doo bra remmar nog....Felet är i för stora toleranser i chassit så det flexar för mycket(linjeringen) och så för dålig kylning på vevaxeln så värmen fortplantar sig till variatorn....
 

freeride101

Medlem
18 dec 2010
8
0
1
Tändes en motorlampa idag och det hostades och gick på en cylinder, slog av och lät den svalna i en 10 minuter och provade igen men kom bara 300 meter innan lampan gick på igen. Kan den överhetta? belastade inte motorn särskilt hårt vid tillfället ! kompisens 600E-tec var dock iskall i jämförelse men det kanske är normalt. Får väl dumpa den hos ÅF på måndag och se om det blir en skoterfri jul...
Inga problem med remslitage dock, varmkört remmen ordentligt innan belastning !
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
18 mil på min boondocker inget rembyte ännu - peppar peppar. Har iofs inte öppnat och kollat om den fransat heller.

Motorlampan har lyst en gång - försvann efter att ha dödat maskinen och satt ditt DESS:en igen.

Igår stod den på tomgång ett tiotal minuter och då började den pipa och visade "shutdown", vad vet jag inte, stängde av den iaf.

Bränslemätarn funkar såklart inte alls bra (tom tank - fick i 27 liter). (värsta med detta är att "man" eller jag, vet av erfarenhet att tankmätaren inte funkar alls på någon XP/REX-maskin, så man "står ut" med det)

Lite skrattretande är det vilken tolerans man har på en maskin för nästan 150.000kr :D en bil för mindre än dubbla pengen har man ju NOLLTOLERANS på gällande den här typen av saker :)

Men kul är det.
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
När skotern står på tomgång länge så börjar den pipa och på displayen står det då "shutdown" den stänger då av sig själv inom kort, om man inte själv hinner före, en säkerhetsgrej helt enkelt. Likadant på 600 e-tec, så det är precis som det ska
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
När skotern står på tomgång länge så börjar den pipa och på displayen står det då "shutdown" den stänger då av sig själv inom kort, om man inte själv hinner före, en säkerhetsgrej helt enkelt. Likadant på 600 e-tec, så det är precis som det ska
Se där - tack för info.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Min Friirajd har hunnit rulla ca.30mil!
70l bensin och 7l olja
Har inte kollat remmen nyligt men vid 15mil såg den bra ut
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Här har ni en ledtråd till varför XP chassiet käkar rem som dom gör. Man ser klart och tydligt att hela framvagnen rör på sig och hur pass mycket motorn rör sig vid gaspådrag.

[video=youtube;OQ9eI7mEmxw]http://www.youtube.com/watch?v=OQ9eI7mEmxw&feature=related[/video]