Ni som bokat en 800 Etec

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Oj.. verkar ha gått hett till här sen man kollade igår.. :amuse:

Om man kör in remmen rätt och värmer upp den innan man åker ut och "buskör" så tror jag att den kommer att hålla betydligt längre än om man helt skiter i det.
Vi diskutera de där om inkörningen eller inte, samt varför inte brp har en maskin som kör in remmarna osv igår, men alla inlägg är raderade för det var offtopic.


Men finns en liknande tråd på ett annat forum med ungefär samma ämne som igår, du får googla fram de om du är intresserad.. :)

Lämnar detta nu.

:ciao:
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Rekommendationen från BRP enligt ÅF så ska kylflänsarna ligga ovanför sekundärskivorna vilket stämmer ung. med måtten jag angivit tidigare, mätte idag och jag hade lite dåligt ögonmått tidigare men 3,5mm ovan skivorna skall remmens flänstoppar ligga då är man nära perfekt inställning. detta gäller iafa för 800-etec maskiner som rekommenderas att köras med 377 alltså summit modeller.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Hoppas ni inte tycker detta är helt offtopic? men jag måste bara få fråga:

ang. remmjustering? jag har då alltid justerat mina remmar 1-2 mm ovanför skivan men då har jag inte räknat med ventileringen! (räfflad rem)

så då borde remmen sticka upp typ 5-6 ist om man ska räkna så; jag kanske gjort fel men mina remmar har då hållt bra..
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Hoppas ni inte tycker detta är helt offtopic? men jag måste bara få fråga:

ang. remmjustering? jag har då alltid justerat mina remmar 1-2 mm ovanför skivan men då har jag inte räknat med ventileringen! (räfflad rem)

så då borde remmen sticka upp typ 5-6 ist om man ska räkna så; jag kanske gjort fel men mina remmar har då hållt bra..
Enligt ÅF som jag skrev tidigare så är rekommendationen iafa av BRP att kylflänsarna skall ligga ovan kant eftersom detta enbart är en kylning...
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Hmm, tror det var jag som startade tråden fast nu har jag glömt vad det handlade om. Jag ska i alla fall köra min Freeride på heltid i 3 veckor nu så vi får se vad som händer med remmen(-arna).
Har hittills aldrig sprängt en rem på en XP och hoppas det fortsätter så.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har hittills aldrig sprängt en rem på en XP och hoppas det fortsätter så.
Kommer du säkert inte göra nu heller, jag skulle hursomhelst vara noga just med rem deflektionen och om möjligt göra en linjeringskontroll om man inte är 110 % säker på att ÅF gjort detta korrekt.

Lägger in bilden från det stora gula forumet overthere där du ställt frågan om slitage , tyvärr är den utan flänsar som 377-391 har men dessa ska man inte räkna med då man mäter höjd över skivan.

Blir hursomhelst intressant att se framöver även därifrån hur remslitaget upplevs med olika variatorsättningar, viktning och fjädrar, rätt sättning och underhåll i förhållande till de olika förutsättningar man kör under säsongen ger i alla fall remmarna en större chans.
Det går hursomhelst absolut inte att dra några slutsatser av decemberkörning i lös o kall snö utan botten eller fäste, då har det alltid varit svårt att få variatorerna att växla rätt up/down utan att bränna remmarna om man inte viktat på armarna, hur mycket beror ju på körsättet/cykeln man utsätter maskinen för.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Rekommendationen från BRP enligt ÅF så ska kylflänsarna ligga ovanför sekundärskivorna vilket stämmer ung. med måtten jag angivit tidigare, mätte idag och jag hade lite dåligt ögonmått tidigare men 3,5mm ovan skivorna skall remmens flänstoppar ligga då är man nära perfekt inställning. detta gäller iafa för 800-etec maskiner som rekommenderas att köras med 377 alltså summit modeller.
såg att på dootalk sa dom samma, blev 3-4 mm ! tror du har rätt där
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Japp då verkar de va fler som är på samma linje, man kan alltså sammanfatta som skrivits tidigare att kylflänsarna skall vara ovanför skivorna och under dom skall de vara 0-2mm ovanför alltså totalt 3,5-5mm inkl flänsar.
Kan intyga att de gick en rem på polarens Boondocker i helgen efter typ 7mil men då skall tilläggas att han hade 1mm uppstick på enbart flänsarna vilket gör att remmen slirar, han hade ingen aning om att flänsarna inte skulle vara med i måttningen vilket jag tror många inte vet, så denna justering är minst lika viktig som ex. inkörning 5mil. Min är hel än så länge iafa. :)
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
T.N.T Har du ngn uppfattning om Boondockern, har du provar den? Anledningarna till att jag kör en Freeride i år är boggien är sisådär på x-trimen i lössnö men framförallt packar den boggien full vid kramsnö och blir stum, fotstegen "bygger" snö så man måste fram med yxan då och då och sen så ville jag ha en ordentlig matta på en gång (hade en x-trim 800 -10:a). Jämfört med 10:an så känns skidorna klart bättre på ski-doon och skotern betydligt mjukare på alla sätt, blir intressant att se hur den klarar sig på led har bara ngn enstaka mil på den än.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
För att den som startat tråden vill diskutera 800 e-tec inget annat...
det var det jag gjorde också, jag nämnde inte en enda annan skoter utan påtalade endast dom brister hos ski-doos konstruktion vilket medför bla högt remslitage och att missnöjda ägare ska reklamera köpet men det får man tydligen inte skriva om här
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Japp då verkar de va fler som är på samma linje, man kan alltså sammanfatta som skrivits tidigare att kylflänsarna skall vara ovanför skivorna och under dom skall de vara 0-2mm ovanför alltså totalt 3,5-5mm inkl flänsar.
Kan intyga att de gick en rem på polarens Boondocker i helgen efter typ 7mil men då skall tilläggas att han hade 1mm uppstick på enbart flänsarna vilket gör att remmen slirar, han hade ingen aning om att flänsarna inte skulle vara med i måttningen vilket jag tror många inte vet, så denna justering är minst lika viktig som ex. inkörning 5mil. Min är hel än så länge iafa. :)

så du menar att du är den enda i hela sverige som vet hur det ska vara och alla åf har fel om jag uppfattat rätt.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
men vad är det för tönteri... mäter ni remspänningen?? remspänningen justerar man med skotern på tomgång på pallbock! då får man det exakt rätt, just så pass att mattan snurrar ytterst sakta och går väldigt lätt om du drar mattan för hand....med mattan i luften och skotern på tomgång alltså!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
men vad är det för tönteri... mäter ni remspänningen?? remspänningen justerar man med skotern på tomgång på pallbock! då får man det exakt rätt, just så pass att mattan snurrar ytterst sakta och går väldigt lätt om du drar mattan för hand....med mattan i luften och skotern på tomgång alltså!
Helt korrekt!
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
ja just det ja.. Hade enkelt kunnat spara 10000kr förra vintern på mina 150mil om jag bara hade justerat remmen med pallbock och kört in remmen bättre.. Vem försöker ni lura? Är det ens någon idé att diskutera om detta variator systemet fungerar som det borde på xp 800? Alla tidigare ideer gällande momentstag, vents, drevningar, nya remmar, team variatorer osv. Osv. Är alltså för oss som inte klarar av att köra in remmen på en skidoo samt är utan pallbock..... Är det inte det så är man troligen ett forumtroll!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kan berätta en hemlis, gissa hur många ggr jag har justerat in sekundären på någon av mina maskiner? 0! Jag har ALDRIG gjort det på någon av mina maskiner, och har aldrig haft problem med remmarna. Inte ens på 300hp nytro sköt jag remmar. Jag har heller aldrig kört in en rem, däremot är jag riktigt noga på att VÄRMA UPP remmen innan jag bränner fullt ut i pudret. Finns en regel jag har, tar en maskin rem så är det till 99% pga fel variatorbestyckning. På ski-doo behöver det dock inte alltid vara hela lösningen, men det brukar göra en massiv skillnad!

Och jag är ingen märkesfiende mot något märke, alla har saker som är bättre än dom andra. Och jag försöker INTE starta ett j-la krig, utan delar bara med mig med lite erfarenhet.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
ja just det ja.. Hade enkelt kunnat spara 10000kr förra vintern på mina 150mil om jag bara hade justerat remmen med pallbock och kört in remmen bättre.. Vem försöker ni lura? Är det ens någon idé att diskutera om detta variator systemet fungerar som det borde på xp 800? Alla tidigare ideer gällande momentstag, vents, drevningar, nya remmar, team variatorer osv. Osv. Är alltså för oss som inte klarar av att köra in remmen på en skidoo samt är utan pallbock..... Är det inte det så är man troligen ett forumtroll!
men hallå?? jag sa bara hur man justerar remspänningen korrekt, vissa här inne verkar ju mäta millimetrar hit eller dit. jag är inte insatt överhuvudtaget i brps remproblem, skiter i deras remproblem fullständigt.
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
ja just det ja.. Hade enkelt kunnat spara 10000kr förra vintern på mina 150mil om jag bara hade justerat remmen med pallbock och kört in remmen bättre.. Vem försöker ni lura? Är det ens någon idé att diskutera om detta variator systemet fungerar som det borde på xp 800? Alla tidigare ideer gällande momentstag, vents, drevningar, nya remmar, team variatorer osv. Osv. Är alltså för oss som inte klarar av att köra in remmen på en skidoo samt är utan pallbock..... Är det inte det så är man troligen ett forumtroll!