Ni som bokat en 800 Etec

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Tror att dom medvetet har gjort dom lite mjuka på lågfart och hårda på högfart för att dom både ska gå i lössnö och tåla höga hopp.

Har inte kört mer än runt huset men den känns betydligt rappare än 800R PT.
precis vad jag och åf kom överrens om.men man måste ju ordna till det.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
brp säger att det ska vara som det är.det är som det ska tycker dom.ska vara så till det den är tänkt till.

MEN.var för lite gastryck i mina dämpare.halvfulla tydligen.

dock tycker jag att alla freerides jag har känt på har varit jävligt mjuka.men min var kanske värre
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
Jag testade köra in remmarna ifjol på min xrs summit, dom höll inte längre.. 25 mil inkörd rem, 30 mil helt utan inkörning.. det är klart att det gör skillnad att köra in remmen, men, problemet här ligger väl knappast på inkörning. Det jag reagerade över var att det var utsida av remmen som fransade, vill minnas att det alltid var insidan för mig på skitoon!
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Även om man inte kör in dem så borde dem ju hålla bättre än så där..
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Inkörning och inkörning, i 50cm lössnö går de inte ens tungt för maskinerna, så de borde inte påfresta remmen så mycket, kan bara tänka mig hur mycket remm det kommer gå i 1.5 meter puder.

Läste på ett annat forum om en kille som kört 16 mil med sin freeride, ett gas pådrag sen small remmen, så inte har de med inkörningen att göra.

Ang. nya remmen (391), så ska den inte sitta på summit modellerna utan endast dom korta 800orna.
Men har slutat tro på ski-doo´s mirakel remmar, kommer ju en ny varje år som ska vara så bra och hålla så bra, men ändå blir de bara skit och sen kommer en ny rem. När man spränger en remm så säger alla att det är 377 man ska ha och inte nya 391, när man sen hade 377 då ska man ha 391. Hur många mirakelremmar har 800R fått nu? Ett par tre stycken är det väl.
Bara inse att det är ett problem tyvärr, och inte lär de bli bättre av att dom sätter dit insprutning och får några hk till.
 
R

RevMan

ÄR ju hur enkelt som helst att köra sönder en rem om man har bestämt sig för det.
Går den sönder på 4.5 mil så har man inte ens försökt köra in den. Alternativt är att ÅF har missat att rengjöra skivorna när maskinen monterades, så dom fortfarande är oljiga.

Försöker ni köra in remmarna i 50cm lössnö så förstår iaf jag varför dom inte håller.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
50 cm snö den här årstiden är ungefär som att köra efter vägen, man kör nästintill på marken, och den är inget motstånd alls i snö.

Det är ju lite konstigt att remmarna håller för alla andra maskiner som var med, bla 5 st polaris 11or.

De är fler än oss som har en freeride och trasig rem, tror du att dom med meningen har bestämt sig för att spränga sin rem också?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
En fundering bara! Märkte att de här med att justera höjden/spänningen på remmen på min Freeride inte stämmer överens med tidigare rek. med 0-2mm ovanför kanten på sekundärskivorna, då jag fick justera upp min så den låg 4-5mm över skivorna för att remmen skulle smygdra sekundären och få mattan att gå runt en aning i upphissat läge, vilket är grymt viktigt för att inte få slirande rem som leder till tidigare nämnda problem.
Jag justerade alltså upp remmen så att mattan började gå runt sakta på tomgång och att man kunde stoppa den med foten och min rem är då hel än å jag har då hunnit med några mil boondocking i meterdjupa vägdiken. Skall även nämna att jag kört in remmen 5mil på led (ingen hårdpackad dock).
Förövrigt, 377 ska de va på inget annat.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Är det inte så att E-tecen har mycket lägre tomgång jämfört med 800R, därför driver den inte mattan i upphöjt läge på tomgång?

4-5mm lät mycket, hur tjock är en rem ? 10mm ?
Har du alltså nästan halva remmen ovanför sek.variatorn ?
Vet inte säkert men låter inte rätt i mina öron.
Finns de inte risk att remmen hoppar av ?
 
Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Håller med dig Vikström polaris har ingen etec motor(trådtopic) så att jämföra problem mellan märkena är ointressant i denna tråd starta istället en ski-doo vs. Polaris tråd så kan ni pajkasta varandra hur mycke ni vill ni som tycker de är kul... :ciao:

TACK FÖR DET ejwbegysv. det uppskattas... :)
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Oj.. verkar ha gått hett till här sen man kollade igår.. :amuse:

Om man kör in remmen rätt och värmer upp den innan man åker ut och "buskör" så tror jag att den kommer att hålla betydligt längre än om man helt skiter i det.

Då dagens motor är betydligt kraftigare än på den elan eller formula som man lärde köra skoter på så måste man ändra sina vanor lite innan man åker ut och kör...