Ni som bokat en 800 Etec

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
min X-rs kommer imorn.får hämta den efter lunch:):) ska bli riktigt kul å testa den nya motorn:):)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har varit iväg nu i helgen och fått köra lite med min freeride.
tyvär inte så nöjd nå mer men mest troligt går det att få ordning på den.

dämparna funkade bra i kanske 2-3 mil.sen blev dom som cyckelpumpar.bröt jag i skotern och "hoppade" till på fotsteget så slog den igenom.
kanske 50 genomslag under dagen uppskattningsvis.då har jag försökt ställa in den så gott det går.mest troligt skummar sig oljan i dämparn skulle jag tro.för den var skön i början av dagen.

en rmk assault -11 var med också och den var mycket hårdare i fjädringen och inte alls lika säckig och mjuk som freeriden.


sen har den legat på 4 l/mil enligt färddatorn.det kan jag gå med på.för vi kör inte lungt.nästan bara lek,hopp osv.
och på det har den tagit över 1 liter olja.på inte ens 5 mil. dvs över 5% oljeblandning om man litar på färddatorn.
motorbromsar väldigt mycket.även om man bara släpper gasen lite grann så upplevde vi att man nästan for fram mot styret om man inte var beredd.
min tenderar också att misstända lite då och då.dock bara en liten misständning lite då och då när jag höll jämn halvgas.

(OBS) min motorlampa tändes vid ett tillfälle under dagen så kan ju mycket väl vara det som är felet.samt inkörning på samtliga maskiner kan förklara oljeförbrukningen..kan nog hända mycket när den är över.


när jag vant mig vid motorbromsen och fått dämparna åtgärdade så tror jag det blir klockrent.
så länge dämparna funkade som dom ska så gick det att ligga på riktigt bra trotts skitkass led.
känns inte alls "bussaktig" och är inte alls bångstyrig att köra utan känns följsam och välbalanserad.
motorn drar bra och känns rapp.även fast det är reducerad effekt under inkörningen.

kanske blev lite vimsigt det här inlägget menmen.jag tror som sagt att när dämparna är fixxade och motorn inkörd så tror jag det kommer bli en kanonmaskin.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Är det framdämparna som slår igenom?
Misständning är med all sannorlikhet en effekt av inkörningsprogrammet. Kommer att upphöra sen. Var glad att den drar mycket soppa, då blir den ju inkörd fortare. 120 liter ska genom spridarna:)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jess framdämparna på min blev som cyckelpumpar efter en dags lekkörning.
funkar säkert bra nu när dom har kallnat men det är ju något fel i mina dämpare när dom gör så.

jag tycker inte att den drar mycket soppa.
min freeride har dragit 4 l/mil enligt färddatorn.
men det är ju bara lekkörning + massvis med tomgång.har inte nollat trippen ännu sen jag hämtade den.

gick under halv tank för mig och 3/4 i polarisen.enligt mätarna då...så jag är nöjd med bränsleförbrukningen.
men att den tog 1/4 av oljetanken gillar jag inte.men man får väll bita ihop tills inkörningen är klar.

100 liter sa våran handlare.så lagomt till första service tyckte han
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
120 liter enligt SkiDoos produktchef, ca 3 fulla tankar. Läste i senast numret av tidningen att Mulle menar att 800 Etec drar 2 liter/mil på inkörning. Kan ju omöjligt gälla lössnöarna. Måste ju vara Mxz på packad led eller likn. Skulle ju i så fall vara 60 mils inkörning, suck...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
MIN freeride drog 4 liter milen
dom två andra drog 3.8 /2.3

är ju helt och hållet upp till föraren.
dom går snålt...så nog blir det ett par mil innan dom är inkörda.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Verkar ju skumt med dämparna, låter ju som att de är luft i oljan. I sådant fall blir de la garanti då.
Hade samma problem med min -07 xrs, den fick ÅF renovera alla dämpare på. Var dåligt ihopsatta, efter renoveringen funka dom klockrent.
Men de ä ändå drygt när man köpt ny skoter å lämna in den på en gång för garanti åtgärd.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
MIN freeride drog 4 liter milen
dom två andra drog 3.8 /2.3

är ju helt och hållet upp till föraren.
dom går snålt...så nog blir det ett par mil innan dom är inkörda.
Hur verkade dämparna på det två andra Freeridarna då? Okej eller?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Skulle inte förvåna mig om de var måndagsmontering på dina skiddämpare, för som du beskriver ska de ju inte vara dom skall ju funka bättre i arbetstemperatur än kalla.

Vad tyckte du om dom nya skidorna då rotaX447 ?
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Hur verkade dämparna på det två andra Freeridarna då? Okej eller?
nja.hårdare men väldigt mycket för mjuka.kan ha å göra med att mina dämpare fick jobba mer med mina 110kg mot deras 75-80 typ.så deras dämpare hadde inte fått jobba lika mycket.

min står som sagt hoss åf och dom höll helt klart med om att mina var som cyckelpumpar.
och dom tyckte även att dom andra freeride var för mycket "summit" schimsade.alltså för mjuka.
han trodde det skulle vara väldigt enkelt fel.tex för tunn olja,för lågt gastryck,eller felschimsade.

verkar vara lågfarten som är för mjuk..
går ju bra att hoppa med den.då slår dom inte igenom.efter led och om jag trycker så går den i botten väldigt enkelt.
har ställt in den på hårdast men funkar inte för mig iaf.


så det blir nog enkel lösning på det hela.

skidorna verkar bra.lite hala i kurvorna bara upplevde jag det som.

tror det blir en kanonskoter till slut
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
åf säljer nya.begagnat?skoterskrot. storuman tex.

kom ihåg att du måste ha ramen också.om du inte ska göra om din nuvarande
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
hmmm... ja man får väl prova så att dom inte schimsat dom för mjuk på alla freeride, lutar nog mot att montera ett par SLP PP, hellre lite spårig me bra bett än understyrning i kurvor. Hämtar min på Fredag.
 
R

RevMan

Har läst om ett par på dootalk som tyckte att dämparna var lite mjuka på freeriden. Tror att dom medvetet har gjort dom lite mjuka på lågfart och hårda på högfart för att dom både ska gå i lössnö och tåla höga hopp.

Har inte kört mer än runt huset men den känns betydligt rappare än 800R PT.