Arctic Cat 2012

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
enda fördelen är ju att dom kosta bara 154$/st. men undra om de passar från snopro 600? dom borde ju vara stadigare
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
axL_ Håller dom inte på F800??(Vet inte vad du har för maskin, står F i din profil?) Det är ju ändå en maskin byggd för hård körning. Du får nog ge mer detaljer kring hur du knäckte dem? Så itne folk gnäller på dålig kvalité m.m. också visar det sig att du överhoppat ett 40m hopp eller nått;):p
 

Jonas_105

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Halloj!

Äre ingen som fått problem med trasiga sekundäraxellager i kedjehuset än? :p
Såg nån sprängskiss på skotern å det ser inte så bra ut med en sekundäraxel som är gummiupphängd i ena sidan och fast monterad på andra....
Eller har jag fel?
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
axL_ Håller dom inte på F800??(Vet inte vad du har för maskin, står F i din profil?) Det är ju ändå en maskin byggd för hård körning. Du får nog ge mer detaljer kring hur du knäckte dem? Så itne folk gnäller på dålig kvalité m.m. också visar det sig att du överhoppat ett 40m hopp eller nått;):p
jo jag har en f800. hoppade över en mindre väg och kom lite kort och landa på plog karmen och då blev dom krokiga längst bak vid mattsträckaren
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
jo jag har en f800. hoppade över en mindre väg och kom lite kort och landa på plog karmen och då blev dom krokiga längst bak vid mattsträckaren
Tja, utan att sett det hela så låter det som ganska stora krafter fördelade på en ganska lite yta...
Tror att man mer eller mindre inte kan räkna med att det ska hålla för den belastningen.
Eller rättare sagt-han/hon som designade den kalkylerade med att det är få som kommer att upptäcka svagheten. ;)

Tråkigt ändå. :(
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Givetvis kan man inte räkna med att de ska hålla för vad som hellst, men tyckte inte ens de slog hårt när jag landa. Men de är väll bara beställa nya och se glad ut, för de lär ju knappast gå på garantin=P
 

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Vad blev bättre? Vänligen specifisera.
Hade SLP PP på min Xp och var mycket nöjd, funderar på att byta skidor på min Xf800 också men vet inte om det är C&A som gäller eler beprövade SLP.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
vi satte ca pro xtx skidor på våran m8 demo på butiken, å jag provade den en sväng, och även dom klådde original enormt, mycket bättre bär i snön. Hade det inte varit för att dom kosta 3-4 tusen, hade jag bytt skidor på min maskin också
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Ja jag vet inte vad jag ska säga men nu börja den ju styra, plus att jag tyckte de blev lättare att ligga på skrå typ i dike och sånt.
 

mattias_f

Medlem
9 jan 2006
34
0
1
Haparanda
Den var inte tungstyrd då? Provade ett par c&a på min snopro -04 för länge sedan och upplevde dom lite tungstyrda, men kanske dagens c&a är bättre.
Ang. Slp PP så tycker jag iaf att dom är litet väl aggresiva för ledåkning. På crossbana däremot finns det nog inte något bättre.

vi satte ca pro xtx skidor på våran m8 demo på butiken, å jag provade den en sväng, och även dom klådde original enormt, mycket bättre bär i snön. Hade det inte varit för att dom kosta 3-4 tusen, hade jag bytt skidor på min maskin också
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
vi satte ca pro xtx skidor på våran m8 demo på butiken, å jag provade den en sväng, och även dom klådde original enormt, mycket bättre bär i snön. Hade det inte varit för att dom kosta 3-4 tusen, hade jag bytt skidor på min maskin också
Om man köpt en maskin för 130+ känns de som man kan kosta på skidor å :D
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
hehe ja kan tyckas, men det finns mer man kan lägga pengarna på också här i livet. Original är ju inte helt kassa, dom funkar ju annars skulle dom ju inte sitta på maskinen från början, men ca är bättre så är det bara.

Nu körde jag ju bara bredvid spåret å där kändes om inte ett dugg tungstyrda.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Blev det stor skillnad?
Jo det känns helt annorlunda nu..till det bättre!!

Nu lyder maskinen mycket bättre, på och utanför leden.

Minskat ner svängradien känns det som..

Fick lite väl hårt skidtryck från början, men styvade upp främre boggidämparen en aning, och vips så blev den sådär löjligt lättkörd som jag vill ha.

Även släppt lite på trycket i den bakre boggidämparen + att jag har lite softare framdämpare.

Släppt ut balatan 1 snäpp också.

I morrn ska jag hårdtesta den setupen mera. Misstänker att jag just nu inte har den bästa inställningen för branta långa uppförsbackar, risken finns att den vill resa mer än jag vill.

Men eftersom min körning är ganska blandad med små hopp, trång skogsåkning, skrå körning djup snö samt en del uppförsbackar, hoppas jag kunna hitta ett läge då jag trivs med skotern i de flesta lägena.

Till er som inte provat ändra nå på er setup (oavsett skotertyp & fabrikat), utan kör som det är från fabrik, VÅGA testa. Blir skillnad som natt & dag!!

Kolla även med pumpen att t ex framdämparna har samma mängd luft i sig, mina hade ojämt lufttryck i sig, så även min väns framdämpare.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Jo det känns helt annorlunda nu..till det bättre!!

Nu lyder maskinen mycket bättre, på och utanför leden.

Minskat ner svängradien känns det som..

Fick lite väl hårt skidtryck från början, men styvade upp främre boggidämparen en aning, och vips så blev den sådär löjligt lättkörd som jag vill ha.

Även släppt lite på trycket i den bakre boggidämparen + att jag har lite softare framdämpare.

Släppt ut balatan 1 snäpp också.

I morrn ska jag hårdtesta den setupen mera. Misstänker att jag just nu inte har den bästa inställningen för branta långa uppförsbackar, risken finns att den vill resa mer än jag vill.

Men eftersom min körning är ganska blandad med små hopp, trång skogsåkning, skrå körning djup snö samt en del uppförsbackar, hoppas jag kunna hitta ett läge då jag trivs med skotern i de flesta lägena.

Till er som inte provat ändra nå på er setup (oavsett skotertyp & fabrikat), utan kör som det är från fabrik, VÅGA testa. Blir skillnad som natt & dag!!

Kolla även med pumpen att t ex framdämparna har samma mängd luft i sig, mina hade ojämt lufttryck i sig, så även min väns framdämpare.
Beretta, återkom gärna med info hur det gick.

Har testat ändra lite inställningar på fjädringen just pga av styrningen - hade 90 psi på framdämparna och 145 på de bakre vid leverans. Bara testat lite hårdare, 100psi, fram än - blir mer omfattande testning i Arjeplogsfjällen nästa helg.

Fråga: trodde man skulle släppa trycket på främre boggiedämparen om man vill ha högre skidtryck? Har missat något... :weird:

Jag är inne på att beställa SLP PP skidor men det får vänta tills löningen kommer eftersom jag precis köpt en rem á 2177 kr + 3,8liter 4-taktsolja á 585 kr och snart ska stugan till påsk vara betald... :madgrin:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fråga: trodde man skulle släppa trycket på främre boggiedämparen om man vill ha högre skidtryck? Har missat något... :weird:
Jo exakt så. Skrev jag knäppt?

Har alltså ökat trycket på den främre boggidämparen och minskat skidtrycket.