Arctic Cat 2012

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Saxat ifrån http://www.sledtrax.se/articles/1112/members/2012-01-12_20_debutklattring/index.shtml

"Måndagen kommer och maskinen lämnas i Mellanströms motors trygga händer. Felsökning inleds och nästan omgående konstateras att det är vajrarna till APV:n som kommit ur läge. Ett clips som borde suttit vid servomotorn har inte funnits där och följaktligen har vajrarna inte behövt mycket för att komma ur läge. Där har vi förklaringen till både larm i displayen och den uteblivna toppeffekten. Skönt med enkla lösningar!

Mekanikern kollade på några tolvor som de hade inne och ingen av dessa verkade ha detta klammer monterat. Rationalisering eller lite brottom på fabriken? Hur som helst, har du en Arctic Cat 800 2012 bör du nog kolla om detta clips sitter monterat. Bevisligen är det av yttersta vikt!"

Ett clips vid apv motorn hörs ha saknats på deras M800. Kanske en sak att se över för de som har 800:an. Onödigt om det vajrarna skulle hoppa lös och skotern börjar strula. Bild finns i länken.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
tro inte det sitter på någon ny maskin, satt på alla förut vet ej varför dom inte sitter på dessa. Endast clipset som håller dom nerifrån som sitter nu.

Men börja de vara problem så får ac skicka ut nya så vi får sätta dit som det var förut. onödiga problem annars.
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Jag har inte haft några problem med larm i displayen och inte heller har jag upplevt att skotern skulle ha utebliven effekt, men det kan ju vara bra att kolla upp detta ändå.

Däremot har jag samma problem som många andra med glepor i plasten vid variatorn vilket gör att det vid puderkörning kommer in snö på remmen. Har inte åtgärdat detta än men innan nästa sväng ska jag klippa ut en plastbit och limma fast på insidan av plastkåpan hade jag tänkt.
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
@Schlorven: Det krävs att man loggar in för att se. Kan du kanske beskriva vad det är du länkar till så man vet om det är värt att regga sig för?
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Till er som har remproblem, ta tag i sek variatorn och ryck den fram och tillbaka axiellt, eller ta bort sek variatorn och ryck i motor upphängningen, känns axeln lös kan det bero på att axeln inte är låst i kedjehuset. Lämna in maskinen och be de fixa det. Reklamation. Hört ett par stycken som råkat ut för det, blir hyfsat rem slitage då motorn vrider sej utan låst sek axel.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
verkar som om det är rätt många som har remproblem, min broders skoter höll remmen 14mil sen var det färdigt! Många verkar vara fellinjerade från fabrik.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
verkar som om det är rätt många som har remproblem, min broders skoter höll remmen 14mil sen var det färdigt! Många verkar vara fellinjerade från fabrik.
Ja linjeringen verkar de bero på men det är för att motorn rör sig och då blir linjeringen fel, i usa monterar dom stag och säger att problemen försvinner, så snart kanske AC kommer med en service bulletin med nått extra stag eller liknande.

vet om 5st M8 2012 och alla tar rem så det är ju nått som måste rättas till.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Med "TORQUE CONTROL LINK" så ska väll motorn och sekundärvariatorn röra sig med bibehållen linjering -eller funkar inte detta i praktiken?
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Ett urklipp från HCS i USA verkar ju lovande !!
Seriously, DON"T DRIVE YOUR 800 WITHOUT CHECKING THE AIRBOX FIRST! Have now seen two different sleds with rivet nails laying in the plenum, near the throttle bodies. Must be getting in there somehow during production. Could go through the motor and wreck lots of stuff.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Med "TORQUE CONTROL LINK" så ska väll motorn och sekundärvariatorn röra sig med bibehållen linjering -eller funkar inte detta i praktiken?
Funkar bra om axeln mellan sekundären och kedjehuset är ordentligt fastsatt. Annars rör sej control linken med motorns rörelser och linjeringen försvinner.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Med "TORQUE CONTROL LINK" så ska väll motorn och sekundärvariatorn röra sig med bibehållen linjering -eller funkar inte detta i praktiken?
Grejen är den att motorn sitter fast med ett motorfäste på höger sida samt två fästen som sitter under motorn. Sedan sitter Torque linken fast i en punkt under sekundären.
När man belastar systemet, alltså när motorn får jobba, så vill det dra TCL:en medsols runt vridningspunkten som i detta fallat är upphängningen under sekundären. När den vrider sig så lyfts primären rakt uppåt, TCL-staget vrider sig lite och variatorerna vrider sig lite gentemot varandra. Måttet mellan variatorerna är intakt, men dom är vridna...
Det jänkarna gör är att sätta ett stag från TCL:en ner i chassit så att primären inta kan lyftas uppåt, då bibehålls även inbördes vinklar...
 

Micce

Medlem
27 nov 2011
12
0
1
45mil sen sprängde jag min rem bara skit kvar. Belasta den knappt, gasade till när jag körde över en väg. Rem problem eller inte Vet ingen som lyckats ta sig över 70 mil ännu på samma rem och jag har haft kontakt med rätt så många genom mitt jobb så det är säkra källor! Ej kompis kompis kusin.
Nu har dom börjat misstänkta fabrikations fel på remmarna tyvärr! Super nöjd med skotern annars men nu börjar det likna BRP.!
 

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
45mil sen sprängde jag min rem bara skit kvar. Belasta den knappt, gasade till när jag körde över en väg. Rem problem eller inte Vet ingen som lyckats ta sig över 70 mil ännu på samma rem och jag har haft kontakt med rätt så många genom mitt jobb så det är säkra källor! Ej kompis kompis kusin.
Nu har dom börjat misstänkta fabrikations fel på remmarna tyvärr! Super nöjd med skotern annars men nu börjar det likna BRP.!
Jag har kört över 70 med min m800.. och då är det minst hälften helt ospårat.