Arctic Cat 2012

jacke550

Medlem
24 okt 2010
30
0
1
Är du nöjd om en rem håller 25 mil!?? låter för mig helt galet

-du kanske kört BRP innan ;)
Vist kan det bli bättre. Remen låter trött nu och den har gått ca 35 mil. Men ser man till drifttiden på över 20h så inser man att det är ganska mycket skogskörning ca 90%. det är två fjällresor och en hel del turer på hemaplan.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
@Schlorven: Det krävs att man loggar in för att se. Kan du kanske beskriva vad det är du länkar till så man vet om det är värt att regga sig för?



Hittade denna på TY 4-stroke, ett yamaha inlägg, så ni får väl kolla upp "sanningsheten" själva.
 
Last edited:

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Nån som byggt "stänkskydd" för bromsskivan på sin 800?
Har läst lite på amerikanska forum och dom anser att de sprutar vatten på remmen från bromsskivan när man trampar in snö på skivan i vänster fotholk.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Nån som har fått nån update ang huvarna som släpper färg? gäller endast orange. hos lokala åf sa dom att det är på väg en lösning på det. ja tänkte om nån vet vad det är för lösning det blir? ska och lämna min m800 på första service imorron och tänkte tjata på dom uti huven :)
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Nån som har fått nån update ang huvarna som släpper färg? gäller endast orange. hos lokala åf sa dom att det är på väg en lösning på det. ja tänkte om nån vet vad det är för lösning det blir? ska och lämna min m800 på första service imorron och tänkte tjata på dom uti huven :)
Lösningen ska visst vara orangefärgad plast i stället för lack.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Har kommit en uppdatering att man ska schimsa övre drevet i lådan på alla 800cc
Tror man måste vara inloggad på Snowest för att kunna se det.
"Just FYI. Arctic Cat is recalling or updating all 2012 800 Procross and Proclimb sleds with a new jackshaft update kit. This kit will update existing jackshafts with the appropriate shims behind the top drive gear"

http://www.snowestonline.com/forum/attachment.php?attachmentid=164321&d=1327375309

Kan lägga upp det på annan plats senare.
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Plockade bort lite grejer på min M800 idag mest för att kolla lite hur de såg ut. Sen rev jag lite för att bygga ihop ett "stänkskydd" till bromsskivan

Tog bort all plast och väck med rem och sekundär. Där såg jag en grej som kan vara bra för andra att kolla upp.



Bromsledningen ligger runt ett vasst hörn så jag satt en slangbit på bromsledningen så jag slipper oväntat bromsbortfall.



Nu till "stänkskyddet".



Såhär ser de ju ut innan ingreppet. Tog även fingret och kände bredvid skivan och mycket riktigt ligger bromsskivan i ett litet vattenbad trots att skotern stått varmt sen i helgen. Så ett stänkskydd som förhindrar vatten stänk från bromsskivan mot remmen tycker jag låter som en klok ide´.



Resultatet. Hoppas de är till nytta för nån.
 
Last edited:

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Ja det där såg inte dumt ut. Har sett ett par st som även byggt en skydd ut mot fotstegen för att förhindra snö att komma in den vägen.

Såg bulletinen du lagt ut thullen som är i amerika. Jag har nu fått dra åt lagret på x antal maskiner i kedjehuset för att det varit löst. Även sett på f800er att kring övre drevet så har kedjan tagit i huset.

Då lagret varit löst och hela sekundären med torq link och allt rört sig, kan jag tänka mig att det nött bra på remmen. Det konstiga i hela kråksången är att vi i sverige inte får alla bulletiner som dom har i usa. Och att det kan ta veckor innan vi får ut samma bulletin som kommit i usa.

Ta bara det här med soppa filtret som satt fel på en del turbomaskiner, de borde ha kommit ut OMEDELBART ett service meddelande att kolla alla maskiner.
Sedan david här på forumets maskin brann, har man ju fått kolla alla maskiner som man har i sitt närområde så det inte är fel på dom med.

En kille som håller på med "burkarcupen" sa en grej åt mig idag som fick mig att tänkte lite, han sa "Ni skruvar ju lika mycket i era nymaskiner som vi gör i våra gam skotra" Och nog får man räkna med en del saker då det är en ny modell, men det börjar vara rätt mycket nu på dom.
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Nån som har fått nån update ang huvarna som släpper färg? gäller endast orange. hos lokala åf sa dom att det är på väg en lösning på det. ja tänkte om nån vet vad det är för lösning det blir? ska och lämna min m800 på första service imorron och tänkte tjata på dom uti huven :)
Arctic kommer att byta ut alla huvar som lacken släppt på, dock kommer dom inte kunna göra detta under den här säsongen, utan som det lät så blir det åt hösten som dom löser problemet.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Arctic kommer att byta ut alla huvar som lacken släppt på, dock kommer dom inte kunna göra detta under den här säsongen, utan som det lät så blir det åt hösten som dom löser problemet.
okej. Håller med zollinger att de börjar bli mycket fix på dom nu. fan är ju en skoter som kostar 130+ det ska inte behöva vara så mycket service bullentin. Jag har starkt fundera på att byta till en polaris pro rmk 800.men det är nästa säsongs isf. Arcticen blir kvar den här vintern. Är annars nöjd med maskinen förutom att den är lite av en halvfärdig maskin tycker jag.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
okej. Håller med zollinger att de börjar bli mycket fix på dom nu. fan är ju en skoter som kostar 130+ det ska inte behöva vara så mycket service bullentin. Jag har starkt fundera på att byta till en polaris pro rmk 800.men det är nästa säsongs isf. Arcticen blir kvar den här vintern. Är annars nöjd med maskinen förutom att den är lite av en halvfärdig maskin tycker jag.
Intressant resonemang, apropå att byta till Polaris.
Inför den här säsongen velade ju jag något helt sinnessjukt mellan M8 och RMK - och den enskilt största anledningen till att det blev RMK var för att jag tidigare haft första årsmodellen i en ny modellserie av Arctic...

Jag resonerar precis omvänt mot dig: Skulle jag köpt skoter NÄSTA år, hade jag lätt kunnat tänka mig en M8, då dom förhoppningsvis fått till alla barnsjukdomar.

Samtidigt ska jag säga att jag har ingen BRA åf av Arctic i närheten och jag är mer än extremt nöjd med min Polarishandlare, så risken är att jag blir kvar några år till hos dom...
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Intressant resonemang, apropå att byta till Polaris.
Inför den här säsongen velade ju jag något helt sinnessjukt mellan M8 och RMK - och den enskilt största anledningen till att det blev RMK var för att jag tidigare haft första årsmodellen i en ny modellserie av Arctic...

Jag resonerar precis omvänt mot dig: Skulle jag köpt skoter NÄSTA år, hade jag lätt kunnat tänka mig en M8, då dom förhoppningsvis fått till alla barnsjukdomar.

Samtidigt ska jag säga att jag har ingen BRA åf av Arctic i närheten och jag är mer än extremt nöjd med min Polarishandlare, så risken är att jag blir kvar några år till hos dom...
Att mitt val föll på m8an denna vinter också var att jag var nyfiken på nya chassit, och den ser ju riktigt rå ut också. Hade en m8 hcr-11 förra vintern som jag var riktigt nöjd med + att jag har hunnit averka några f7or tidigare år så jag har haft mycket arctic som har funkat bra. har haft snubbla in på brp ett år också men den vart inte långvarig :). Nog föratt jag är nöjd med proclimben men det finns vissa saker med den som jag tycker arctic hade kunnat göra bättre.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Åker omkring på nya M8:an, är barnsligt nöjd hittills.

Oavsett märke på skotern, så blir det småfel här och där.

Det viktiga är många gånger hur bra Generalagenterna hanterar felen.

Hittills tycker jag dom skött sig bra på A-C, inget smussel med nå´t problem "som om det inte fanns", utan är öppna om det, och du får det utbytt så fort du vill, eller vid nästa service.

Nu är ju detta mina åsikter, andra kanske tycker annorlunda..