Arctic Cat 2012

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hade det låtit likadant om du köpt en ny Porsche och det hade varit lika många "småfel här och där"?
Men säg den skoter som inte haft nåt fel.
Visst inte tycker jag det är bra eller kul, det intressanta, TYVÄRR, i skoterbranschen är hur leverantörerna hanterar reklamationerna, för ALLA märken har fel!!
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
hur verkar f800an fungera? hur är fjädring? nån skrev att den också gillar remmar..andra problem? är lite halvsugen på en sådan men blir fundersam när man läser om 2012orna.
 

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Jag har senaste två turerna haft något konstigt ljud från variatorn/remmen, ikväll tänkte jag kolla upp lite och då upptäckte jag att jag kan trycka sekundären in / ut ca 2-3mm. Är inte sekundären som glider på axeln, utan hela axeln glider in och ut och samtidigt då så följer TCL plattan med. Ska det verkligen vara så eller kan det vara muttern i kedjehuset som rallat eller så?
 

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Jag har senaste två turerna haft något konstigt ljud från variatorn/remmen, ikväll tänkte jag kolla upp lite och då upptäckte jag att jag kan trycka sekundären in / ut ca 2-3mm. Är inte sekundären som glider på axeln, utan hela axeln glider in och ut och samtidigt då så följer TCL plattan med. Ska det verkligen vara så eller kan det vara muttern i kedjehuset som rallat eller så?
Vet att det vart problem med ett lager som inte är korrekt fastsatt på kedjehussidan på sekundäraxeln. Enligt min Åf skulle jag känna efter så att jag INTE kunde trycka in hela axeln för att säkerställa att lagret var korrekt monterat. Ring din ÅF.
 

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Vet att det vart problem med ett lager som inte är korrekt fastsatt på kedjehussidan på sekundäraxeln. Enligt min Åf skulle jag känna efter så att jag INTE kunde trycka in hela axeln för att säkerställa att lagret var korrekt monterat. Ring din ÅF.
Ja får prata med ÅF, men det kan ju inte vara meningen att TCL plattan ska vara lös? Remmens linjering påverkas ju flera mm.
Skrev inte Zollinger att han stött på detta på flertalet maskiner?
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Biltillverkare är tvungna enligt lag om det gäller avgasrening (och "tvungna" enligt skadeståndslagar när det gäller säkerhet...)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Men säg den skoter som inte haft nåt fel.
Visst inte tycker jag det är bra eller kul, det intressanta, TYVÄRR, i skoterbranschen är hur leverantörerna hanterar reklamationerna, för ALLA märken har fel!!
Och det är där problemet ligger, folk accepterar det!?!?
Om folk inte accepterade det så hade inte problemet funnits för då hade tillverkarna inte släppt en halv utvecklad produkt. Barnsjukdomar är en sak men det här är ju löjligt...
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Det tror jag säkert.

Biltillverkar är ju rätt duktiga på att ta tillbaka bilar för att det är fel på dem=)

Hur mkt elfel har inte dagens bilar t.ex.?
Hur många biltillverkare har fått göra så många serviceärenden det första halvåret efter att en ny bil släppts som Arctic Cat har gjort i år? Jag har då aldrig haft något elfel på mina bilar men jag kanske bara haft tur.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Och det är där problemet ligger, folk accepterar det!?!?
Så med andra ord ska vi sluta köpa nya maskiner enligt dig? (för jag lovar att jag kan hitta fel på precis alla sålda maskiner i världen. Om än bara nå´t litet..)

När tror du den felfria maskinen kommer, som vi kan köpa då?

Jag är en av dom som skrivit massor om just fel på nya skotrar. Tycker det är skitdåligt att vi konsumenter ska vara testpiloter..

(Vägrade köpa Summit detta år pga allt strul som folk haft, tyvärr. Jag var en av de som tyckte att Polaris skulle ersätta kunder för sprukna fotsteg, därför blev det ingen RMK i år..)

För att kunna handla nya maskiner i denna bransch, måste vi konsumenter handla det märke som tar bäst hand om sina kunder. TYVÄRR ser det ut så just nu.

Först då, kommer de övriga att reagera, när de tappar marknadsandelar, för det är vad detta handlar om..som vanligt...pengar!

Sen finns det säkert åsikter om vem som tar bäst hand om sina kunder, Polaris, Yamma, BRP, A-C m fl..

Att jämföra bilindustrin med skoterindustrin blir inte rättvist, har jag insett.

I bilindustrin (där det finns MASSOR av pengar att tjäna) satsar företagen MASSOR för att tillgodose sina kunder, kollar du hur mycket skotrar det säljs i världen som jämförelse inser du att de aldrig kommer bli den utveckligen i vår bransch.
 

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Har haft min maskin hos ÅF under dagen och fått åtgärdat den glappande drivaxeln, grymt bra dom kunde fixa det direkt! Däremot måste den in igen när dom fått hem "uppdateringskitet"..

Men är det fler som tycker att det verkar vara grymt svårt att få fram tillbehör såsom sportbumper, tunnelväska osv? Beställde både tunnelväska och sportbumper samtidgt som maskinen, och nån väska får jag inte förens i Mars! :( Inte heller någon reservrem har jag fått ännu... grymt störande!

Är det bara min ÅF som är seg, eller är det problem fortfarande med remmar eller allmänt svårt med tillbehör?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hur många biltillverkare har fått göra så många serviceärenden det första halvåret efter att en ny bil släppts som Arctic Cat har gjort i år? Jag har då aldrig haft något elfel på mina bilar men jag kanske bara haft tur.
Själv använder jag skotern oavkortat som rekreationsfordon medans bilen inte bara tar min privata röv från plats A till plats B utan är en del utav mitt arbete.

Min bil är långt ifrån det värsta man kan frambringa i prisväg men kostar ändå styvt som 3st Freeride, som ju är en av de dyraste maskinerna som går att frambringa.

Att kravens därefter ställs lite olika är för min egen del HELT självklart. Men för somliga verkar det vara rakt över lika? Köp en 600 ACE eller en Yamaha ;)
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Tråkigt med alla reklamationer som är på alla skotrar.
Men det är barnsjukdomar på allt nytt idag verkar det som. Det är bara att klaga som kund och hoppas att åf ställer upp och att tillverkarna tar åt sig och löser dom problem som är.
Nog om tråkigheter. Vill höra något possitivt om
xf800 hc. Är sugen på en 2013.
Hur är den i lössnö? hur är soppaförbrukningen högsta och lägsta förbrukning ni har haft på den. Hur är den på led?
Andra bra eller mindre bra egenskaper? Hur är den jämfört med en switchback assault 800?