Arctic Cat 2012

Micce

Medlem
27 nov 2011
12
0
1
Så BRP har heller inga rem problem när det finns dom som kört över 100 mil utan problem?
 

jacke550

Medlem
24 okt 2010
30
0
1
25mils service idag. Remmen är orginal. med tanke på körningen så är jag super nöjd att den fortfarande lever. Nu känns det som att det bara är bonus mil. Har gjort många dumma saker när man har sänkt maskinen i djupsnö och bara håller stumt. Samt att ligga på fullgas och göra ringar i djupsnö brukar vara döden för remen. Jag är nöjd som tusan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Här kommer ett litet tips som borde minsta ramförbrukningen något.

En tjock bricka som spänner ner kåpan vid variatorn. Så blir glipan mindre.
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Jag har kört 8 mil med min M800 och remmen sjunger på sista versen. Om dom för fan inte skulle ha gjort ett luftintag med en luftkanal som leder rakt ner på variatorskyddsplåten vilket gör att all pudersnö sätter sig på remmen så kanske den skulle hålla! Att inte alla har detta problem kan jag inte förstå. Jag har försökt lösa problemet genom att trycka in en tvättsvamp i intaget men vet inte om det kommer hjälpa imorrn då jag ska ut och köra. Sen den berömda glepan som är stor nog att få in tummen och sitter precis framför fläkten på primären gör ju inte saken direkt bättre, all snö som pressas in där, och de pressar verkligen mycke snö där, far ju in i fläkten vilket gör ett fint vattendis som far överallt i variatorn. Fattar inte hur man kan misslyckas så mycket med en så enkel sak. Vet inte hur jag ska göra, måste jag sätta på extraremmen imorrn efter mindre än 15 mils lungn och fin inkörning så kommer jag reklamera ordentligt till ÅF. Tyvärr.
 

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Kenikki, har du satt sidokåpan rätt med kanten innanför? Och sen måste man sätta meshkitet för luftintaget. Tror det är orsaken till många remhaverier. Kostar drygt 300 spänn för originalkitet.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Det låter inge vidare Kenikki..
Det är ju lite konstigt att så många haft problem med remslitage, och min rem ser ut som ny efter 90 mil tuktning :weird:
Jag har tittat flera gånger efter glipor när jag monterat tillbaka kåpan och kan inte se några.
Och friskfuftsintaget har jag inte gjort något åt, å den har aldrig haft en tendens till att slira på remmen.
Låter skumt dedär med passformen :eek:hwell:
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Efter 32 mil exploderade remmen i min F800 och allt som heter plåt i närheten av variatorerna blev skrot.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Är du nöjd om en rem håller 25 mil!?? låter för mig helt galet

-du kanske kört BRP innan ;)

25mils service idag. Remmen är orginal. med tanke på körningen så är jag super nöjd att den fortfarande lever. Nu känns det som att det bara är bonus mil. Har gjort många dumma saker när man har sänkt maskinen i djupsnö och bara håller stumt. Samt att ligga på fullgas och göra ringar i djupsnö brukar vara döden för remen. Jag är nöjd som tusan.
 

AeGZoR

Medlem
4 apr 2006
38
0
1
Umeå
Har kört snart 60 mil med min m800 (80% ospårat) och min rem ser fortfarade bra ut. Om ni har en glipa längst ner på kåpan så har ni monterat den fel. Den vänstra kåpan ska innanför bukplasten längst fram medans den högra ska vara utanför. kåporna ska alså inte sitta lika på höger och vänster sida
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Kenikki, har du satt sidokåpan rätt med kanten innanför? Och sen måste man sätta meshkitet för luftintaget. Tror det är orsaken till många remhaverier. Kostar drygt 300 spänn för originalkitet.
Instämmer, meshkitet är nog inte fel.

men jag är nästan 100% säker att de flesta skotrar som äter rem gör det till stor utsträckning beroende på hur ägaren kör. Jag har hittills aldrig blåst en rem ännu - men då varmkör jag remmen ordentligt också särskilt när det är/varit kallt eller frost ute... dvs inga större"pumpningar" på gasen första fem minuterna. Igår lade jag omkull maskinen på variatorsidan så luftintaget var pluggat med snö och tog av nyfikenhet lös kåpan för att kolla och jag hade inte en tillstymmelse av snö/vatten på remmen. Skakade lös snön från kåpan och stängde. Har inte haft några problem än peppar peppar... kanske har jag bara haft tur?
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Jag har kollat på meshkittet och jag ska nog sätta det. Jag har monterat kåpan rätt, det är jag helt säkert på, känns bara som att det fattas plast i min kåpa eller något. Jag testade tejpa med silvertejp igår då jag var i Kronogård och körde och det funkade jättebra, skotern gick bra efter jag justerat variatorn, bytte till ett bredare shims och då låg den bättre.
 

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Fattas plast? Alltså, nedre hörnet på vänstra kåpan ska ju gå innanför bukplasten. Kan behövas en dos milt våld för att få dit den, annars är det inte konstigt att den skottar in snö... Förstår inte hur det ska komma in så mycket snö om man har kåpan helt rätt.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Som sagt så höll min brors rem 14mil, igår var vi å körde och då körde han på 020 remmen å måste säga att den funkade också riktigt bra. Varvade ut men var lite snällare i starten än orginalremmen.
Ska man köra på denna rem måste man chimsa lite, men helt klart ett bra alternativ när det inte går att få tag i 083 remmen !!!