Arctic Cat 2012

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kört 100 mil på 084 remmen, den satt på när jag köpte skotern på Lindgrens.

Osliten ännu.
Lindgrens påstod att dom inte haft några probem med rem haverier på varken 083 eller 084 före V46 uppdateringen på denna maskin.
Verkar dock börja få små sprickor i yttre primär skivan, ser inte ut som "gjutstreck" har putsat lite grann med putsduk.

Vet dock inte hur allvarligt det kan vara med några väldigt små 1cm långa sprickor?
Har redan kontaktat en åf, och det lät inte som några problem, bara att visa upp den så skulle dom bedöma allvaret i det hela.
Funderar dock på att åka vidare och ta in den efter säsongens slut, givetvis med uppsikt varje resa man gör.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag är jätte nöjd med min åf inte för de men är ja den enda som inte får ut nån rem? Börjar bli dyrt de här xf ägandet
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Jag är jätte nöjd med min åf inte för de men är ja den enda som inte får ut nån rem? Börjar bli dyrt de här xf ägandet
Om jag inte fattat helt fel, så står det i tråden eller annan liknande tråd att någon påstår att man skall få ny rem mot uppvisande av kvitto, och att åf i sin tur löser ersättningen med Arctic cat.
Kan ha fattat fel, men vill minnas att det är så, orkar dock inte gå igenom alla sidor.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Haha tittade just på filmklippet från ena rem sprängningen och de är verkligen puttra på myr på halv gas sen dra på fullt över ett slags dike så smäller den
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Det är konstigt.
I helgen passerade ja 180mil på min maskin med 083 remmen som satt på när ja hämtade maskinen.
Vet inte om ja kör försiktigt eller varför håller det å mig?
Min maskin är en tidig -12'a

Film från helgen.
[video=youtube;c6OFE5eAR-8]http://www.youtube.com/watch?v=c6OFE5eAR-8[/video]
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ni som har problem, kör ni mycket i skogen och pumpar och skråar?
Skråar mycket kan jag inte påstå att jag gör, och det går inte att köra i skogen här för det är för liten snö så just nu är det bara myr/åker körning som gäller och nån liten kraftledning om den ser bra ut.
Men tycker att remmen borde hålla för det? Blir ju inga längre gas pådrag över myren precis blir väl nått kortare när man ska över diken och när man försöker burka i cirklar på myren. Men håller ändå inte stumt hela tiden för det utan försöker faktist släppa på gasen och ta om.

Men har märkt att på primären när jag sprängde remmen så var den svart typ 10-15cm från övrekanten och neråt och detta fanns inte före uppdateringen.
Sen var primären så varm att jag fick lov att kasta snö på den fast det smälte bort lika fort som att jag skulle ha kastat det på pipan..

2 remmar på 60 mil är inte okej helt enkelt, gör inte ÅF något åt detta så blir det att sälja skotern dock med en tår i ögat då jag är jävligt nöjd med den. Men har inte råd att lägga ut 2000 på en rem stup i ett.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Min teori är att du får in snö genom huven som smälter o droppar ned på variatorn.Ni som har många mil har ni kört i djup snö?
Ska prova täta huven i helgen o se vad som händer.
mvh Fredrik
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Min teori är att du får in snö genom huven som smälter o droppar ned på variatorn.Ni som har många mil har ni kört i djup snö?
Ska prova täta huven i helgen o se vad som händer.
mvh Fredrik
Hur mycket ska det vara innan det är djupt?
Jag personligen känner inte igen mig som en ledåkande M800-ägare.
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Känns som man sparkar in rätt mycket snö mot bromsskivan vid puderåkning. Och i och med att det är öppet ovanför skivan är de nog rätt lätt att den snön smälter och skvittrar på remmen.

Själv har jag tillverkat ett skydd över skivan så man slipper vatten på remmen den vägen. Åker fortfarande på originalremmen.
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Då jag sprängde min rem för 3 helger sedan nu körde jag på en sjö, ca 2-3 dm snö och gasade till lite över en kulle och pang så gick remmen av... efter 25 mil. Jag tvivlar på att det är pga snö på variatorn eftersom jag har satt ett snöfilter i gallret ovanför variatorn och att det inte var speciellt mycket snö där jag körde heller.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Camata:alldeles riktigt,när man doppar nosen på skotern efter några gånger börjar det slira.Några vettiga förslag?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ska försöka lägga upp klippet på remsprängningen i kväll, nån som vet en bra sida lägga genom, photbucket funkade skit!
Som sagt så va de lugn myrkörning sen när ja drog upp den över ett dike så small remmen, är väldigt nöjd med skotern i övrigt så man vill inte gärna byta till de äldre schassit igen! Kan vara så att de kommer vatten som skvätter från bromsskivan.....kanske!
Nu är ju skoten inlämnad så jag har ju ingen möjlighet titta på bekymret själv