Variator setup assault

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej alla skotervänner!

Jag har nu sökt igenom hela instruktionsboken och alla papper jag fick med skotern men jag hittar inte svar på min fråga (kanske dålig på att söka), eller rättare sagt så har jag två frågor.

1. Vad ska MAX rpm ligga på en assault -10? Min varvar 7900-7950 i dagsläget

2. Har ni några bra tips på variatorbestyckning för primären? Vikter? fjäder? Jag tycker den verkar lite trött efter inslaget och när man ligger och kör mellan 4500-6000 rpm men när man ger fullt så drar den på precis som jag önskar :nod:
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Polaris 11-66 vikter, alt. EPI Torquer 66 grams vikter, Silver fjäder från EPI (165/344), pc5:a och jan/dan stoutner mappen. Att rekommendera! polaren har denna uppsättning på sin RMK 800 dragon från 2010 och han är grymt nöjd. Den kommer upp i rätt varv med 66 grammarna istället för 10-68 grammarna som verkar vara för tunga för att varva ut i puder. detta kan dock göra att den kan övervarva på led (ca 8300-8350 rpm) så håll koll på varvtalen, det finns en anledning till varför den går tungt i pudret original. Sen bryter du mot garantin om du viktar om den tror jag? så kolla det med återförsäljaren först.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Polaris 11-66 vikter, alt. EPI Torquer 66 grams vikter, Silver fjäder från EPI (165/344), pc5:a och jan/dan stoutner mappen. Att rekommendera! polaren har denna uppsättning på sin RMK 800 dragon från 2010 och han är grymt nöjd. Den kommer upp i rätt varv med 66 grammarna istället för 10-68 grammarna som verkar vara för tunga för att varva ut i puder. detta kan dock göra att den kan övervarva på led (ca 8300-8350 rpm) så håll koll på varvtalen, det finns en anledning till varför den går tungt i pudret original. Sen bryter du mot garantin om du viktar om den tror jag? så kolla det med återförsäljaren först.
det känns som en hel del att göra, och framför allt dyrt när man ska slänga med en pc5. Det räcker inte bara med vikter+fjäder alt. bara vikter? alltså bara för att få upp varven?
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Det kan räcka med vikter och så där.. men Pc5:an är en bra investering, oavsett sina 3995:- så är det en bra investering, mycket renare gång och bättre gassvar, sen plockar du ut en 157 hk med stoutner mappen mot de 149 du har original enligt bromsbänk typ... men börja med vikterna och fjädern.. det är cirka 1500 kr..

Du får ett tillslag på 4500 varv cirka med 165 lbs fjädern.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
ja jag har läst att det är väldigt många som kör med pc5 och är väldigt nöjda. Jag har också funderat på att köpa en sån men jag tror isf att jag väntar med det till nästa vinter. Jag ska testa med vikterna+fjädern och se hur det funkar. Vet du om det finns någon svensk hemsida att köpa EPI ifrån? Är det 165/300 du menar? det är de enda jag hittar på EPIs hemsida.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
snoperformance.se ska ha grejerna du söker.. de är snabba på att leverera. bränner du stift så ska du köpa BPR9EIX stiften också de gör också en hel del för skotern karaktär.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Alltid bra å ha 100, 200 i övervarv, tex, har du en peak på 8150 så är de bra att låta skotern varva 8300.
Förlusten av hk är midre högre upp i registret än tvärt om, dock är de skadligt för motorn om den varvar för mycke.
Slp P-fjäder 165/344 är silverfärgad, kan vara den han menar.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Alltid bra å ha 100, 200 i övervarv, tex, har du en peak på 8150 så är de bra att låta skotern varva 8300.
Förlusten av hk är midre högre upp i registret än tvärt om, dock är de skadligt för motorn om den varvar för mycke.
Slp P-fjäder 165/344 är silverfärgad, kan vara den han menar.

Ja man vill inte ligga för högt så man skadar motorn, men det är ju som sagt i pudret man vill att den ska gå som bäst och inte övervarva. Jo jag såg att SPI fjädern som var silver hade 165/300 så då är det kanske SLP. Ska kika upp det, måste få upp dom där sista varven!
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Sen bryter du mot garantin om du viktar om den tror jag? så kolla det med återförsäljaren först.
Nix, inte om du viktar på med Polaris originalvikter, tex 11-66. Tillfaller under benämningen "Personlig anpassning" liksom bukplast, handskydd mm.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Ja jag tänkte nog byta till 11-66 vikter och Team 165-344 fjäder, fjädern kanske ställer till problem eller går det under samma?
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Kör på det, team silver fjäder och 11-66 vikter eller EPI's torquer 66 gramsvikter.. samt fjädern, det blir en kul maskin. :) ser typ exakt likadana ut.. funderar på om det är samma tillverkare bara olika stämplingar på vikterna?

Jag kör på EPI torquer 64 grammare på min 700:a och TEAM 165/344 fjädern (silver) funkar bra på min 700:a! lätt varvad. peakar på 8350 efter led. men håller 8200 i pudret.. mycket bättre karaktär på motorns register med dessa vikter. Motorn svarar lättare helt enkelt och har mer effekt vid puderåkning.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Polaris 11-66 vikter, alt. EPI Torquer 66 grams vikter, Silver fjäder från EPI (165/344), pc5:a och jan/dan stoutner mappen. Att rekommendera! polaren har denna uppsättning på sin RMK 800 dragon från 2010 och han är grymt nöjd. Den kommer upp i rätt varv med 66 grammarna istället för 10-68 grammarna som verkar vara för tunga för att varva ut i puder. detta kan dock göra att den kan övervarva på led (ca 8300-8350 rpm) så håll koll på varvtalen, det finns en anledning till varför den går tungt i pudret original. Sen bryter du mot garantin om du viktar om den tror jag? så kolla det med återförsäljaren först.
Har du någon aning om hur man får tag på den här stoutner-mappen? Kör på SLPs mapp för standard 800 just nu och upplever att den går lite fett, speciellt på lägre varv, skulle vara intressant att testa en annan mappning bara för att se om det är någon skillnad.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag hittade tillslut vart man ser loggen till maxvarvet. Jag har aldrig nollställt den så det måste varit förra ägaren/Åf som nollställde sist och maxvarvet var loggad på 8400 rpm. Så jag testade nollställa loggen nu i helgen då jag var till arvidsjaur och körde, det blev många klättringar/skrååkningar med långa fullgasrepor i mycket snö och max ligger nu på 8050rpm :hmmmm2:

Jag ser när jag kollar på mätaren så direkt man ger fullt går den upp till 8000rpm men lägger sig sen på 7900rpm... jag borde kanske kolla om nått är slitet? Fjäder eller rullar? Om det tidigare legat på 8400 tänkte jag. Hur kollar jag rullarna utan att visuellt kolla på dom, går de att bara trycka in variatorn och känna efter?