Du har rätt i sak-det är lättare att köra en 600 än en 800.Maken till spasmer i tumm muskeln har jag aldrig sett, hört talas om full gas mer än 1 sec? ;-)
Tycker även att det tydligt syns på ditt klipp med RMKn det som jag ser som en nackdel med den motorstarka 800an gämfört med den mer smidiga 600an..
Med 600an kan du enkelt mata fullt och kasta ner maskin i en djup burkning och hålla maskinen där nere tills du med en förflyttning av kroppsvikten bestämmer dig för att ändra kör riktigt.
Medans man med 800an får smyga på gasen när man lägger ner maskin och hålla ett lungt tempo om man vill hålla maskin nere, bestämmer du dig istället för att mata fullt med maskinen på sidan så ställer den sig upp och går rakt fram.
Från den vinkeln så är 600an tokigt mycket smidigare än 800an och där ställer jag mig frågande till mitt val inför nästa vinter, 600an känns väldigt lockande just för att den känns så mycket smidigare.
Men 800an kan ta dig till ställen där inte 600an har tillräckligt med moment, bara man lär sig att behärska gasen!
Jag har alltid kört med mottot: "When in dubt, throttle out!"
Sen monterade jag turbo på Nytron och fick revidera mitt körsätt...
Lära sig att hantera gasen var nånting som tog mig tjugo år att lära mig-och jag är långt ifrån fullärd, men jag har iaf börjat skrapa på ytan.
Om du tittar på övriga filmer som "broder_mats" har lagt ut, där när han är i skogen och leker, så ser du att han har börjat skrapa där han med! Javisst, när han är på myren och kör så tror man att han har parkinsons sjukdom i tummen, men tydligen kör han inte alltid så "i verkligheten". Sen ser det som regel alltid djävligare ut på film..