13s Arctic-Cat Xf uppkittning!

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Haha k-len :)

Jo är sugen på andra fotsteg jag med, men många bäckar små blir mkt pengar.
Jo sett endel som kortat chassiet. Men är då inget ja tänker göra.
Fördelen är ju att ja lätt kan förvandla den till en M om ja vill ha två långa.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jo, det är ju bara att byta skenor/matta har man en M, tyvärr har man lite för långt chassie att hänga sig på i vissa fören medans man funderar....
Ska iaf kika lite på det, men om jag inte missminner mig går väl kylaren längst bak och då är det ju kanske mer jobb än det är värt.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Men dom har väl inte samma kylare?
Kikade lite snabbt och typ 5 cm kan man trimma bort enkelt iaf, ska suga lite på karamellen...

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele

Kommer åka med rk-teks beltadjuster i vinter, Behöver man inte byta schims för att justera upp remmen, behöver inte böka med och sno på klossen för att byta rem heller. Kanon :)

Även tätat buksidan, ngt jag rekommenderar på alla djupsnömaskiner. Gjorde likadant på 12 m800 ja hade.
Dom är ju inte tät mellan buk och chassie så i riktigt puder/fin snö så brukar de komma in en del snö. Jag tätar bara med svart silicon runt hela kanten.

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
den där beltadjustern lät inte så dumt! Vart kan man hitta sådana? och hur fungerar dom? :)

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
den där beltadjustern lät inte så dumt! Vart kan man hitta sådana? och hur fungerar dom? :)
Bsm i haparanda säljer dom. Finns annons på blocket. Så billig så löns inte köpa från usa. Betalade 500 kr med frakt för den.
Du delar skivorna med en bult likt team och rotax Variatorn när man ska byta rem.
Sen har du två bultar som du ställer rem höjden med. Snabbt å enkelt.

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Bsm i haparanda säljer dom. Finns annons på blocket. Så billig så löns inte köpa från usa. Betalade 500 kr med frakt för den.
Du delar skivorna med en bult likt team och rotax Variatorn när man ska byta rem.
Sen har du två bultar som du ställer rem höjden med. Snabbt å enkelt.
Underbart! Är den svår att montera eller är det ett enkelt jobb? :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bra grej...
Gillar inte heller arctics lösning på remjustering med shims...
Det går heller inte att finlira då det inte finns nog tunna shims.
Är remmen lite för slak och man stoppar i ett 0.75 shims, ja då blir det för mycket och remmen blir för spänd...

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Kan ju bara varit otur men körde med rk-teks adjuster förra året, den högg fast i bulten med krokig bult som resultat. Annars var den smidig

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Bra grej...
Gillar inte heller arctics lösning på remjustering med shims...
Det går heller inte att finlira då det inte finns nog tunna shims.
Är remmen lite för slak och man stoppar i ett 0.75 shims, ja då blir det för mycket och remmen blir för spänd...
Precis. Mkt därför ja ska testa den i vinter.

Jasså kingsnow?
Va menar du? Att bulten som håller fast sekundären fastnar i alubiten?

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Var får man enkelt tag på distanserna för att korta dämparna när man bytt a-armar? Brorsan ska ha till sin -12 m800.

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Va menar du? Att bulten som håller fast sekundären fastnar i alubiten?
Japp, hade hunnit med 150 mil innan utan problem så behöver inte vara rk-tek adjusterns fel. Men utan remsprängning blev bulten rejält krokig

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Hur monterar man dessa distanser för att kunna köra med "långa" dämpare ?
Sätter man dom i övre fästningen eller i nedre ? lägg gärna upp en bild .
Man montera dom i på kolvstången i dämparen så man bör nog lämna in dom för att göra det..
Lämnade nyss in alla mina 4 dämpare på service och montera distanserna kostade 2200:-

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
okay okay, ja man får hålla lite koll på den då kingsnow =)

Jo man måste ta isär dämparna för att montera dom. Kan kolla om vi har ngn bild på hur de ser ut.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
På tal om att kitta upp så blev jag "tvungen" att köpa nya boggie hjul då ett vändhjul och ett litet tickade lite på lagren, genierna på AC har nämligen gjort en Yamaha, går inte att byta lager... Fick bli billet från staterna då ett vändhjul kostar 870:-, fick tag i sex billet med lager för 2020:- plus då ca 600 i moms och avgifter då det lär fastna i tullen men valet var rätt enkelt!

Har mer eller mindre lagt ner korta chassiet, iaf för tillfället, hade jag inte behövt draget så hade jag kapat redan, har chilly options plåten och ids inte köpa ny båge. Dock bygger ju stänklappen ut väldigt mkt så rent estetiskt skulle det gå att lura ögat lite med en rakare lapp, synd att alla konkurrenter har gjutit in loggan i sina hållappar vilket hade varit ett bra alternativ annars.

Kliar att kapa lite fotsteg och dekala lite nu...