850 e tec ras efter 200mil råd

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Om bottenpackningen läcker in luft så kan man få rusande tomg. Du skulle kunna testa spruta stargas runt bottenpackning och insug med motor på normal tomg.De ska inte reagera på det om de är tätt. Ja tps är mest misstänkt för tillfället. Tyvärr går de inte hitta nr på Brp tps givaren som man kan på äldre 800 etec för att hitta billigare org tps. Men den va inte så dyr ny 600-750kr i Sverige på flertal ställen.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Nu har jag kollat tpsen via BUDS2 programmet, och såg inga "hopp" genom hela registret, jämt och fint var volten och %. Provade därför att nolla tpsen så imorgon blir det provtur, nollade även rave portarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Nu har jag kollat tpsen via BUDS2 programmet, och såg inga "hopp" genom hela registret, jämt och fint var volten och %. Provade därför att nolla tpsen så imorgon blir det provtur, nollade även rave portarna.
Ok bra de blir intressant att höra hur de gick.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Nu har jag testat den, problemet kvarstår tyvärr, ska prova spruta startgas runt motorn när skotern har tinat 🤐
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
107
63
Hade hög tomgång på min -18 några sekunder efter man gett den (wot) och den lever ännu så jag tror du letar ett fel som inte finns. Förmodligen går den något snålt när man går ner på lågvarv men det överlever den.

Men något lågt bränsletryck har du, har du bytt eller prova mäta utan filtret efter tanken. En kort stund gör inget att köra utan. Annars bör du nog byta pump om strumpan i tanken inte var full av dynga.
 
Last edited:

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Hade hög tomgång på min -18 några sekunder efter man gett den (wot) och den lever ännu så jag tror du letar ett fel som inte finns. Förmodligen går den något snålt när man går ner på lågvarv men det överlever den.

Men något lågt bränsletryck har du, har du bytt eller prova mäta utan filtret efter tanken. En kort stund gör inget att köra utan. Annars bör du nog byta pump om strumpan i tanken inte var full av dynga.
Okej, men tycker det borde vara något fel nånstans när den ibland kan fortsätta dra framåt i nån sekund efter man släppt gasen, lite jobbigt i skogen då man får bromsa ner den för annars fortsätter den driva framåt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Okej, men tycker det borde vara något fel nånstans när den ibland kan fortsätta dra framåt i nån sekund efter man släppt gasen, lite jobbigt i skogen då man får bromsa ner den för annars fortsätter den driva framåt.
Är du säker på att varitorn inte kärvar just binnan den ska släppa remmen helt? Men du säger visserligen att den dröjer kvar på 3000v så de borde va läcka eller snål mappning. Jag mins inte om den gick bra tidigare? Som mjag skrev tidigare hade en summit 2016 de febnomenet att den drog vidare i ca 0,5 sek sedan man släppot gasten i krypfarter. De va äckligt för de har jag inte varit med om tidigare. Den hittade jag inge fel i variatorn på de va som motorn drog vidare, typ fördröjd tomg.Hissade man upp maskinen märktes inte de fenomenet.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Är du säker på att varitorn inte kärvar just binnan den ska släppa remmen helt? Men du säger visserligen att den dröjer kvar på 3000v så de borde va läcka eller snål mappning. Jag mins inte om den gick bra tidigare? Som mjag skrev tidigare hade en summit 2016 de febnomenet att den drog vidare i ca 0,5 sek sedan man släppot gasten i krypfarter. De va äckligt för de har jag inte varit med om tidigare. Den hittade jag inge fel i variatorn på de va som motorn drog vidare, typ fördröjd tomg.Hissade man upp maskinen märktes inte de fenomenet.
Maskinen har haft detta fel hela tiden, vet inte om det är variatorn men har väldigt svårt att tro det då den nån gång har hållt kvar flera sekunder på 3000-4000varv, skotern fortsätter då dra flera meter innan den går tillbaka på tomgång
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Öh drar vidare vid 3000varv va underligt för du har väl tillslagvarv på minst 3800varv antar jag, den borde inte kunna dra vidare på 3000v. 4000v ja då skulle den kunna dra vidare förutsatt att du har tillslag under 4000v. De låter mer o mer som att variatorn inte släpper och då kan den rusa vidare för tomgmappen blir för snål då variatorn inte släpper och eller den vill inte gå ner på tomg för den motorbromsar för fullt om inte varren släpper strax under tillslagsvarv.
Låt höra tillslagsvarv med andra ord och du bör ta loss primärfjädern hursom och känna om rörliga skivan kärvar just innan fullt isärdragen. Eller har du missat att primärfjädern gått av så den åker ivöäg på 3000v?
Vilken modell är de på maskinen funderar på normalt tillslagsvarv?
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Öh drar vidare vid 3000varv va underligt för du har väl tillslagvarv på minst 3800varv antar jag, den borde inte kunna dra vidare på 3000v. 4000v ja då skulle den kunna dra vidare förutsatt att du har tillslag under 4000v. De låter mer o mer som att variatorn inte släpper och då kan den rusa vidare för tomgmappen blir för snål då variatorn inte släpper och eller den vill inte gå ner på tomg för den motorbromsar för fullt om inte varren släpper strax under tillslagsvarv.
Låt höra tillslagsvarv med andra ord och du bör ta loss primärfjädern hursom och känna om rörliga skivan kärvar just innan fullt isärdragen. Eller har du missat att primärfjädern gått av så den åker ivöäg på 3000v?
Vilken modell är de på maskinen funderar på normalt tillslagsvarv?
Ska se över variatorn nån dag i veckan, aldrig haft isär på brp dock så lär kolla nån video eller nått på hur man får isär den haha
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ska se över variatorn nån dag i veckan, aldrig haft isär på brp dock så lär kolla nån video eller nått på hur man får isär den haha
Vet du om de är standard variatorkit på den och vilken skotermodell är det så vi kan ta reda på rätt tillslagsvarv om den nu inte är variatorkiuttad? Börja med att ta loss enbart remmen och kläm ihop skivorna lite med händerna och se om den går tillbaka lätt. Om du har flax fastnar den strax innan fullt isär och då vet du problemet.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Vet du om de är standard variatorkit på den och vilken skotermodell är det så vi kan ta reda på rätt tillslagsvarv om den nu inte är variatorkiuttad? Börja med att ta loss enbart remmen och kläm ihop skivorna lite med händerna och se om den går tillbaka lätt. Om du har flax fastnar den strax innan fullt isär och då vet du problemet.
Det är en -19 lynx re 3700, tillslag ligger på 3800
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Det är en -19 lynx re 3700, tillslag ligger på 3800
Ok de låter normalt för original variatorsetupp men då ska den inte kunna dra under låt oss säga 3400v åtminstone. De flesta maskiner håller kvar remmen till lägre varv om man kryper omkring nära tillsagsvarvet. Min som ex slår till på 4500v men om jag kör med drag hela tiden kan den hålla fast remmen neråt 4200v innan de släpper. Om din håller kvar emmen i sitt grepp ner till 3000v öär de någ som kärvar i primären.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Ok de låter normalt för original variatorsetupp men då ska den inte kunna dra under låt oss säga 3400v åtminstone. De flesta maskiner håller kvar remmen till lägre varv om man kryper omkring nära tillsagsvarvet. Min som ex slår till på 4500v men om jag kör med drag hela tiden kan den hålla fast remmen neråt 4200v innan de släpper. Om din håller kvar emmen i sitt grepp ner till 3000v öär de någ som kärvar i primären.
Skrev 3-4000 har inte kollat exakt men nånstans där stannar varven då den fortsätter dra
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
30568
Tillverkade ett eget verktyg så fick lös helixen, såhär ser bussningen ut, normalt eller är den slut? Primären har jag inte haft isär ännu då jag inte har verktyg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
De ser inte normalt ut men om de värsta skadorna är begränsad bara till de man ser går de slipa bort material som står ut. Om inte den bussningen glappar radiaell och löper lätt mot motsvarande axel så är de baera tuta och köra vidare. Den ser inte ut att va så slut förutom den beg skadan så den bör inte glappa mer än normalt. Problemet med att den drar under 3800v sitter inte i sekundären enbart i primären. De spelar ingen roll om så sekundären fastnar så påverkar de inte att den drar vidare, remmen släpper bara ännu tidigare i primären då.
 
Reactions: Antoni03

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Nu är variatorverktyg beställda för primären, så blir att plocka isär den i veckan. Då jag upplevde ett nytt problem igår, efter nån timmes körning så vägrade den varva som den ska, började med att den varva 7600, provade ställa på ”clickers” men tillslut varvade den inte över 7000 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Då måste en fjäder smullit av endera i primären eller sekundären alt har motorn skurit :eek:
En ledttråd till om primärfjäder gått av är att tillslagsvarvtalet sjunkit. Kan va någon rulle i primären som gett sig också så de blir snebrytning delux.
Om du inte hitttar någ fjäder eller annat allvarligt fel i variatorerna måste du ta kompprov, men störst chans är att fjädern i primären gått av för de gör de på löpande band på alla manskiner, speciellt för dem som plågar hårt i djup snö.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Då måste en fjäder smullit av endera i primären eller sekundären alt har motorn skurit :eek:
En ledttråd till om primärfjäder gått av är att tillslagsvarvtalet sjunkit. Kan va någon rulle i primären som gett sig också så de blir snebrytning delux.
Om du inte hitttar någ fjäder eller annat allvarligt fel i variatorerna måste du ta kompprov, men störst chans är att fjädern i primären gått av för de gör de på löpande band på alla manskiner, speciellt för dem som plågar hårt i djup snö.
Hoppas på fjäder i primär haha, var rätt hård körning, 1.5-2m snödjup med 3700 var rätt tungt 😂
Bytte 3 primärfjädrar på 100 mil på khaosen jag hade förra året 🥲
 
Reactions: Boost III

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
107
63
Vilken rem kör du med? Låter som klassiska Ultimax syndrom. Om du kör original bör du nog installera bränsletrycksmätare och köra med den inkopplad en hel dag för så där mycket tappade varv är inte normalt. Har aldrig vart med om en primärfjäder som gått av varken i TRA eller Pdrive. Och isåfall skulle den inte vara kall heller.
 
Reactions: Antoni03