A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Här kommer en liten update på insuget till Assaulten. Insuget är omdraget så att den tar kalluft från original luftburken, som jag även öppnat upp ytterligare...

"EN MASSA BILDER"

Och klart! Sjukt vackert om ni frågar mig :whistle: :cheesy:
Nämen visst vart de rätt bra ändå?? :)
Det där blev ju sjukt enkelt och bra! Smart tänk!

Ang timing Module från BD, tror inte du kommer behöva den. Som jag sa när vi gjorde affär, den trycker rätt hårt redan vid 8psi med dom här topparna.. ska bli kul att höra vart den övre gränsen för topparna ligger, det borde vara kring 12-14psi på vår 98okt. Pratade lite med folk "over there" som åker dessa toppar på premium (ligger på ca 95okt) och dom klarade mellan 8-10psi innan DET. Och då skjuter det fan på i det där chassiet!! :p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Låt mig presentera asker`s bumper!
Fick klart den första bumpern nu ikväll.
Här visas bilder på hur den ser ut o-lackad.













Ett stort tack till BiG som har skurit ut fästena mot chassiet.

Imorgon kommer bilder på hur den kommer att se ut i röd pulverlack.
Tanken är även denna gång att man kan välja mellan röd, svart eller utan färg.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Blev skitbra! Du ligger verkligen inte på latsidan :)
Vad har du använt för rör?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Aha, samma rör som jag använder till lyftbågen. Tingar gärna en olackad båge!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Den är ju snyggare än original bågen. Blev helt perfekt storlek! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Efter att ha fått ett efterlängtat brev från skattemyndigheten, så är det inte så jättebråttom med min frontbåge-dom vill ha ungefär en halv ProRmk av mig som stöd för sin verksamhet...
Inte riktigt vad jag hade hoppats på kan man säga, så jag får tyvärr avvakta en stund tror jag.

Hursomhelst, jag ser att du (igen?) monterat Foxarna fram, hur har du gjort med ledlagret? Eller satt det redan ledlager på dom?
Jag var inne på att Rmk:n ville ha lite fastare fjädring fram då jag kört dom med både lite mjukare och hårdare setup, men innan jag gjorde något åt saken skickade jag ett mail till mekanikern/hjälpryttaren åt Burandt med resonemanget: Det finns antagligen inte många utanför Polaris R&D som provat fler typer av setups.
Fick det här som svar:

Hey Tobbe!
Yeah we are so busy, it's going to be a great season. To answer your question; the front OEM shocks are great. The rear skid spring on the other hand needs to be a little bit stiffer. You can turn up the preload on your rear spring to help it. Just turn your spring up about half an inch. That will help you out oat. Hope to see you again this winter!

Blev helt plötsligt lite osäker på ett byte av framdämparna-på ett sätt vill jag göra det bara för att det inte är std-och det är alltid kul med förändringar, men att förändra till det sämre...mja.
Men det kliar i fingrarna när det ligger ett par på hyllan! :)
(Otroligt nog är Float X tyngre än original!!)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Ja det satt ledlager både över och under på foxarna och med dämparna följde en påse med distanser så dom passade fint.
Lite roligt att övre originalbussningen på dämparen glappar upp och ner original. Märkte det först på bamses maskin och sa den här bussningen är ju slut den.. sen började jag riva i min egen framvagn och även där var övre dämparbussningen "slut", måste ha blivit en miss med tum -> metrisk på fabriken..
Men men jag tvivlar inte att originaldämparna duger finfint. Men efter att ha kört med evol x på quaden något år så har jag insett att det är fasiken de bästa dämparna man kan ha. Går att ställa precis som man vill ha dom, dock passar dom nog inte alla för man kan lätt virra bort sig i alla möjligheter.. sen är det nog inte värt 15000kr om man ska byta på en rmk, för det är nog lite overkill med dessa dämpare på en lössnömaskin. Kan tilläggas att jag ej kör någon led :)

Jo dom är faktisk något tyngre än original men totalt blir det lättare då man kan plocka bort krängningshämmaren.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
jag gjorde så här med min spade, men du kan säkert snygga till det så det ser lite bättre ut=) Men nu slipper man ju ha spaden stickandes ut på sidorna.
Har faktisk listat ut ett bra sätt att fästa spaden nu, kommer fixa det under veckan hade jag tänkt.
Blir liknande din men gjord i alurör istället.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag var oxå lite inne på alurör, men jag hittade inget bra ställe att sätta gummifästena i. Visa gärna en bild på hur du har löst det:)