A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
hmm snygga saker. men har en fundering om frontbågen vad händer om man får en rejäl smäll på den med denna "värre" infästning vad är det som ger sig ? har hellre trasig båge och huv än hela skotern sned...... kanske inte blir så bara spekulationer....

Asker du som bytt dämpare vad är c-c måttet på orginal ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Ingen fara för chassiet med den stabilare infästningen.
För det första är rören som går in mot chassiet böjda så dom viker sig där först och främst. Sedan är infästningen tillräckligt vek för att vika sig för dom vridningar/brytningar själva röret skapar när det böjs.
Sedan är den punkt som bågen sitter skruvad i chassiet ett av dom stabilaste på hela skotern.

Sedan en stor fördel med att fästa röret i denna punkt istället för original är att skulle original fästet knäckas så sitter även skoterns gemensamma jordning fast i det örat så då kan man få el-problem vid en krock och kanske inte kan ta sig hem sedan.

Har inte måtten på dämparna i huvudet men jag kan mäta lite senare..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
hmm snygga saker. men har en fundering om frontbågen vad händer om man får en rejäl smäll på den med denna "värre" infästning vad är det som ger sig ? har hellre trasig båge och huv än hela skotern sned...... kanske inte blir så bara spekulationer....

Asker du som bytt dämpare vad är c-c måttet på orginal ?
Minns jag rätt är cc-måttet 440 mm, men det är typ tre v sedan jag mätte så det kan diffa några mm hit eller dit.
Duger det till Asker svarar? :)
(Har tänkt tanken med frontbågen jag med, men jag tror bågen ger sig innan chassiet ändå med tanke på hur triangulerat allt blir kring infästningen på bågen-och smällen kommer att ta lååångt från infästningen!)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Djäkligt märkligt-det tog inte tio minuter för mig att plita ner dom där raderna om cc-mått och båge, men Askers svar fanns inte där när jag började skriva?
Seg server eller?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Här kommer lite bilder "stativen" som är det arbetsnamn de går under, asker kör spaden direkt på vilket blir sjukt stilrent. Jag kommer fästa en ryggsäck då min spade otaktiskt nog inte går att fästa på samma sätt. Men jag får ju lite extra lastutrymme iaf...









Det har även monterats den nya Extreme Bumper 2000 fram på Assaulten av svart variant.
Så så ser den ut :)

 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Fortsätter det så här så måste man ju nästan kliva över till Polaris för att få ta del av de grymt schyssta prylarna som tillverkas i erat garage...."Do It Yourself " is the shit!
Ja för fan, där har ni ett nice företagsnamn nu när produktionen är i gång.
D.I.Y Sweden.
Eller varför inte GBL Productions. GBL som i Great Blue Lake.
Ja, Great Blue Lake Productions
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Måste bara fråga om det är Polaris egna reservdunk eller en Clas ohlsson. Ser exakt ut som Clas förutom dekalen.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Måste bara fråga om det är Polaris egna reservdunk eller en Clas ohlsson. Ser exakt ut som Clas förutom dekalen.
Det är samma dunk som finns på alla möjliga ställen faktiskt (Mekonomen har dom också). Polaris sätter på ett klistermärke på den bara :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Dunken är en "polaris" dunk. Det stämmer bra att dom fanns överallt förut. Men av en händelse så gör dom det inte längre och polaris har sänkt priset på sin egna dunk. Kostar ca 100kr nu. Förut var det betydligt dyrare.
Misstänker att dom gjort en smarting där...