A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Mycket imponerande jobb och intressant tråd i vanlig ordning Asker och Bamse! Tycker man fått sett lite lite av turbomaskinen på sistonde dock :)

Har själv borrat ca 5hål på varsin skida och var ute och körde idag, inget snösprut alls och mina hål var inte så små.
Så det är bara att ta borren och borra på :)
Och om man behöver gena över lite vatten, får man några fontäner på köpet då?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Det kommer garanterat mer från bamses turbomaskin.
Har vart lite intuning av den de senaste resorna, så den har inte riktigt levererat fullt än men i söndags tyckte jag det såg ut som den började funka rätt bra.
Men bamse kommer nog att montera på rmk framvagn för jag upplevde assaulten som väldigt tungkörd i branterna, så smalare framvagn gör nog susen!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Tog och monterade dubben på mxz:an och har vart ut en sväng för test.
Slutsats de klart den mest värda tusen lappen jag investerat i denna skoter!
Fyfan va kul den blev nu! Nu kan man åka rulle trots taskigt med snö :)
Det blev totalt 86st woodys dubbar i mattan, rätt lagomt mycket så man inte tappar alla sladd egenskaper men ändå får rejält med fäste rakt fram.
 
Last edited:

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Det är det främre boggieinfästningen mot tunneln, om man tittar från sidan så finns det o-borrat "hål" ovanför originalhålet på pro rmk, men skulle inte rekommendera att göra tvärt om alltså från rmk -> assault.
För assault boggieskenorna är lite brantare framtill jämfört med rmk så risk för mattspättning kan förekomma.
Okej, har tittat efter på min maskin nu och förstår vad du menar. Måste fundera över det då, hade varit kul och se om det blir någon skillnad så lite sugen är man ju ändå.
Var in hos min återförsäljare idag och frågade om detta, mekanikern där sa att jag kunde testa släppa på balataremmen fast det blir ju samma sak som att sänka boggieninfästningen? I övrigt dömde dem ut hela idén, "Har det inte varit något hål där tidigare ska det inte vara något hål där", i vanlig ordning...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vill bara med detta medd att bumper nu är monterad, och bilderna som du lagt ut tidigare gör den inte alls rättvisa på något sätt.

Passformen liknar verkligen inget annat tillbehör jag monterat på en skoter utom möjligen turbokitet till Nytron-här snackar vi bolt on!
Fruktansvärt imponerad av ditt jobb här Asker, den får elva mjölkkartonger av tio möjliga i betyg.
Tusen tack och Gott Nytt År!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har blivit en hel del kört med mxz:an nu i helgen här på hemmaplan. Tror mig ha fått till bestyckningen av förknasarna nära på perfekt nu. Fick byta nålarna också till några från en polaris 440 och då slutade den sura på mellanregistret, så nu känns den riktigt rapp också.
Har dock en liten undran på remmen/variatorbestyckningen.
Har märkt att när remmen är kall så varvar den ca 8500 och håller skidorna rakt upp hur länge man vill. Men har man kört ett tag så vill den inte varva så mycket mer än ca 8000varv, den vill gärna tappa lite varv också om man försöker pressa den länge på rulle. Dock lär inte piporna börja leverera föränns strax över 8000.
Det sitter en 391rem i nu.
Provade ändra lite på tra clicken men tycker inte det gjorde någon störe skillnad.
Frågan om man ska gå tillbaka till tra läge 1 och plocka av lite skrot från variatorn så den håller 8500varv vid varm rem, dock lär den hålle 9000 med kall rem men man varmkör ju remen rätt fort då :)
Och det skrot som sitter i viktpinnaran är original ihålig viktpinne med m6x25 insextsbult så det kanske är lite tungt.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
391 är känd för att ge ojämna varvtal, framförallt på högre höjder. Nu har vi förvisso inte så höga höjder i svedala, men det kan ju bidra till ditt problem. Testa en 377:a om du har möjlighet.

Problemet orsakas av att 391 är en ihoplimmad konstruktion, till skillnad från 377.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Fan att man alltid ska bli pålurad fel rem till dessa maskiner :)
Men den far väll säkert snart så då får man skaffa en 377...
Men tycker den är stabil i varven när remen väl är varm så jag ska nog prova att plocka bort lite vikt så den får upp varvet lite.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är just temperaturväxlingar som gör den inkonsekvent, och tempen växlar ju på 5 sek med fullgas. Ingen ide att vikta om.

Baserat på egen erfarenhet, höll på att skruva sönder en -04 800 under en vecka förra vintern innan jag fick tipset att byta remtyp.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har provat mer idag tog och plockade bort 2 gram och clicker 2, nu med varm rem så varvar den ca8200-8300 och håller skidorna högt i vädret så länge men håller gasen :)
Ska bort med 0.4gram till så blir det nog perfekt sen.

Dock märkte jag en sak att den trycker på lite dåligt på mellanregistret nu med mindre vikt, känns nästan som den går för lätt på mellan helt enkelt.
Det sitter 412 ramper i variatorn nu.
Vad ska man göra för att tra:n ska mata på mer? Finns det några andra viktarmar som man kan lägga skrot där man vill? Eller finns det andra ramper som trycker mer på mellan.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Asker hur gjorde du med smörjningen till det yttre PTO lagret och varför satt du en ring mellan lagrena?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Asker hur gjorde du med smörjningen till det yttre PTO lagret och varför satt du en ring mellan lagrena?
Det ytre pto lagret är oljesmort, ringen är bara där för att underlätta monteringen av lagret, för att få det på rätt ställe. Sen är det det ytre pto lagren inflyttat någon mm typ 1,5mm för att göra mer plats åt oljekanalen längst ut.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har provat mer idag tog och plockade bort 2 gram och clicker 2, nu med varm rem så varvar den ca8200-8300 och håller skidorna högt i vädret så länge men håller gasen :)
Ska bort med 0.4gram till så blir det nog perfekt sen.

Dock märkte jag en sak att den trycker på lite dåligt på mellanregistret nu med mindre vikt, känns nästan som den går för lätt på mellan helt enkelt.
Det sitter 412 ramper i variatorn nu.
Vad ska man göra för att tra:n ska mata på mer? Finns det några andra viktarmar som man kan lägga skrot där man vill? Eller finns det andra ramper som trycker mer på mellan.
http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/sv_SE/?ViewObjectID=163198
Dessa borde ju fungera, men kostar ju en del, team har också ställbara viktarmar till tra men dom kostar typ ~2500 kr.

Du kanske kan göra egna, du är ju duktig på sånt. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Någon som vet vart man kan få tag på den stora ljuddämparen till brp dubbelpiporna?
Nu sitter den lilla monterad och den låter enligt vissa tydligen rätt mycket...