A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Dock driver den på för dåligt i variatorerna på mellanregistret, så man får väll pilla vidare på det.
Jag hör vad du menar, vad har du för ramper nu? 414 skulle jag gissa då den verkar bygga upp varvet på mellan lite segt.. eller kanske ljudet som driver med mig.. men iaf, kolla gärna vad du har för ramper.. skulle rekommendera att du slänger in ett par 441or så kommer du få bort "boget" på mellanregistret (om det är de jag hör och inte kameran lurar mig

/F
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Det sitter 412 ramper i nu problemet är väll snarare att den växlar igenom mellanregistret direkt, och kör man lite lungt efter en led så varvar den typ 6500-7000 v utan att det går specielt fort, känns som den bara tomvarvar på mellan alltså.
Tillslaget ligger på 4500v och det tycker jag är perfekt.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det är precis det som är problemet, helixen är inte nog brant = den växlar ut för fort.. så då kan man sätta en lite slappare fjäder, då kommer den att behöva arbeta hårdare!

Bra noterat Indy! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Har ju lite helixar och fjädrar så man kan ju prova, men problemet är väll snarare att det känns som man kör på "1an" vid typ 6000-6500varv. Men sen matar den på bra tycker jag.

Tror det sitter en rakt 40 graders i nu (team tss04 variatorn) och fjädern kommer jag inte ihåg trots att jag hade lös den i helgen... men en slappare fjäder borde ju hjälpa.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
1200an gick värre, men jag kör mycket bättre med 800an den är så otroligt lättkörd maskin.
Men jag kan inte påstå att jag saknar effekten, är verkligen helnöjd med rmk:n. Är bara fotstegen som förstör lite men det är snart fixat. Iq:r ens fotsteg kan jag inte påstå att dom var bättre, men på rmk tycker jag det märks mer tydligt hur dåliga fotstegen är då maskinen i övrigt är så grym, så då upplevs bra fotsteg som usla i jämförelse. Sen kan det bero på att bamse åker med skinz fotstegen och dom isar då inte mycket alls. Och inte är det svårt att få bort ev is på skinzen. På originalfotstegen får man tillta de tillhyggen man kan frambringa vid tillfället man stannar, vedträ, spätt, järnrör, slägga, spade, sopskaft mm :)
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Kasta den raka 40graders helix åt... den vinkeln fungerar bara på bana då den matar på riktigt bra vid full belastning och fäste för att sedan kännas som man står still när man viker ut i snön. tror det kommer fungera bättre med en 2 stegad typ 58-46 med nån fjäder typ 160-280, hade exakt samma problem med min IQ då allt i sekundären var kvar sen 440.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Måste hålla med asker angående fotstegen, de är allt annat än bra. Har tom lyckats förstöra mina hmk boots pga allt sparkande i försök att hålla fotstegen rena. Har du nån lösning på gång Asker?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ja, en lösning på problemet med isande fotsteg ligger i garaget. Dock ingen skoter att bygga på... Får se om det blir någon rmk körning i helgen så man får hem maskinen, verkar ju bli så satans kallt bara :(
Annars blir det att fixa fler a-armar och pilla lite på 770in.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Kollade nu vad som satt i sekundären på 770in och den var på 42 graders rak helix och 160-260 fjäder.

Har en 66-44-.46 / 70-44-.46 helix liggandes ska prova och montera den och testa hur den känns då.
Har även en 155-222 fjäder liggande och en 180-260 som man kan låna lite ;)
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Asker, har du möjlighet att göra a-armar som passar switchbacken? Hade behövt 1 eller 2 undre armar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Asker, har du möjlighet att göra a-armar som passar switchbacken? Hade behövt 1 eller 2 undre armar.
Tyvärr, inte denna vinter. Kommer bara bli rmk armar, då det tar väldigt mycket tid att plocka fram jiggar till flera typer av a-armar.
Och närmast är att göra en jigg för fotsteg. Sedan står nog M8 a-armar rätt nära då dom är extremt ömtåliga och svindyra. Och även göra klart jiggen för rmk assault nedre armarna.
Finns mycket att göra :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Kommer nog kanske måsta köpa a-armar av dig, blev påkörd av ett träd idag! :(

Har dock inte hunnit kolla upp hur det ser ut än. Men jag såg bara i all hast att det inte såg riktigt 100 ut på höger sida.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Ja faktisk något liknande med plattämne mot tunneln fast med 45graders fasad kant också. Men det behövs mer nitar än vid rören, man bör ha nit var 5:e cm.
fast kör man med lord/3m så borde de räcka att nita i rören, är kul om man får till en clean look.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
fast kör man med lord/3m så borde de räcka att nita i rören, är kul om man får till en clean look.
Det har du helt rätt i.
Hur var det, fick du tag på något limsmet?

Fotstegen kommer o-borrade så man kommer att få göra som man vill.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
limmet går att få tag i, lite krångligare utan företag bara, Farnell i sverige har 3m´s grejer men då måste man ha ett företag vilket du borde starta om du inte redan gjort det :) men hon sa att de fanns en firma jag kunde ringa men nu minns jag inte namnet.

jag har ju en plan på att skaffa en 2013 så jag köper nog lim till hösten istället när man förhoppningsvis skall montera fotsteg alá Asker, tror att limmet skulle förstärka tunneln ganska rejält. skulle också vilja få tag på cleecos (tillfällig nit) eller hur dom heter .