Acceptans av dämpare - hållbarhet

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Jag har läst på Sledtrax att det är helt normalt att man måste renovera dämparna efter ca 50-100 mil. Detta gäller väl då Kyb, piggyback. Alltså olja med gas i behållaren. Har en kompis som köpte en Backcountry X -12 och fick mycket riktigt renovera efter 50 mil.
Men frågan är ju om det är helt rimligt? Kan det inte gå att göra dämparna bättre, att det inte smiter med luft till oljan som sedan sabbar den efter några mils skakande. En uppsättning bildämpare innehåller ju också olja och håller 20.000 mil!.... Frågan är ju om det inte borde vara standard att ÅF står för första renoveringen, men att man får pröjsa shimsning och kommande renoveringar själv??
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag tycker att dom borde hålla mycket längre, men det kanske finns någon teknisk detalj som gör det svårt att få dom att hålla längre.
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Fick lära mig att i oljan så är det små små trådar som efter X antal mils körning slås sönder och oljan tappar funktion, varför det håller bättre i bilen kan jag väll gissa på
1 vi skoteråkare. Är jävligt kräsen på dämperiet
2 grejerna får mycket stryk
3 alla vill tjäna pengar...
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Verkar vara hemskt olika de där. Tex 2010 så hörde ja att skidoo hade nån sämre olja i dämparna. ja fick serva på min -10 renegade 1200x redan strax efter 100 mil. Däremot min -12 re 800 körde ja 340mil med å stötdämparna funka perfekt utan service :)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
första milen slits allting in i dämparen och det blir smutsig olja! man bör därför göra första renovering efter max 50mil. det har jag fått lära mig iaf

de ska ju inte gå sönder redan efter 50mil, men med tanke på precisionen i dämparna är det klokt att renovera varje säsong.
Tänk på att kondens bildas i dämparna så oljan binder fukt eftersom. tillslut fryser det och då har du mer att göra än en simpel basrenovering
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Dom häller i billigaste möjliga skitolja på fabriken, gör man ett oljebyte direkt skotern plockas ur lådan så klarar sej dämparen betydligt längre än 50 mil
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
första milen slits allting in i dämparen och det blir smutsig olja! man bör därför göra första renovering efter max 50mil. det har jag fått lära mig iaf

de ska ju inte gå sönder redan efter 50mil, men med tanke på precisionen i dämparna är det klokt att renovera varje säsong.
Tänk på att kondens bildas i dämparna så oljan binder fukt eftersom. tillslut fryser det och då har du mer att göra än en simpel basrenovering
Helt riktigt.
När dämparen är ny så är ytorna i dämparen "råa"
När den gått lite så poleras ytorna som kolven glider emot, då släpper det en massa partiklar som skitar ner oljan.
Så byt olja efter en halv säsong, efter det så håller dämparen länge.
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
49
Kultsjöluspen No:1
En uppsättning bildämpare innehåller ju också olja och håller 20.000 mil!....

Kör 50 mil med bilen efter en knölig skoterled och hoppa 25-30m säg en 20-30ggr
Och gör ett par drop på 3-4m!
Kolla nu vilket skick dom är i?
Går ju inte jämföra en bildämpare o en skoter.....
BTW så la båda mina framdämpare av på min BMW efter 600mil.....
Har inte fått de på garnatin än......
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
En uppsättning bildämpare innehåller ju också olja och håller 20.000 mil!....

Kör 50 mil med bilen efter en knölig skoterled och hoppa 25-30m säg en 20-30ggr
Och gör ett par drop på 3-4m!
Kolla nu vilket skick dom är i?
Går ju inte jämföra en bildämpare o en skoter.....
BTW så la båda mina framdämpare av på min BMW efter 600mil.....
Har inte fått de på garnatin än......
Då borde du verkligen ta ett snack med din handlare tycker jag.

Jag som varken kör led eller hoppar/droppar, vad ska jag göra när mina dämpare behöver renoveras?

Varför går det inte att jämföra skoter och bildämpare? Är du uppbyggda på olika sätt?
Jag frågar därför att jag inte vet, inte för att provocera.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Om du inte kör så hårt så går dina dämpare en hel vinter garanterat!

Bildämpare är så fruktansvärt dåliga att dom inte blir särskilt mycket sämre än då dom är nya. Bildämpare är i regel av emulsionstyp, om dom ens är trycksatta, har knappt någon schimsstack och massproduceras för löjligt låga priser med enda krav att dom ska hålla garantitiden ut, eller i alla fall hålla så pass länge att dom kan hävda att det är en slitdetalj och alltså inte täcks av garantin.

Jag vet bl.a att när första Saab 9-3 togs fram så betalade Saab 15 spänn per framdämpare i inköp, dom funkade inte så bra och Saab blev tvungna att köpa en dämpare för 22-25 kr/st istället vilket var en stor katastrof.... Gissa hur bra en dämpare för 25 kr till en skoter skulle vara...
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
första milen slits allting in i dämparen och det blir smutsig olja! man bör därför göra första renovering efter max 50mil. det har jag fått lära mig iaf

de ska ju inte gå sönder redan efter 50mil, men med tanke på precisionen i dämparna är det klokt att renovera varje säsong.
Tänk på att kondens bildas i dämparna så oljan binder fukt eftersom. tillslut fryser det och då har du mer att göra än en simpel basrenovering
Helt riktigt.
Har personligen sett hur full i skit oljan är efter 50 mil, detta ökar slitaget i din dämpare något enormt samt att de fungerar sämre.
Så det absolut viktigaste är att den första dämparservicen görs vid ca 50 mil, detta säkrar en längre livslängd på dämparna.

Sedan är oljan i dämparna från fabrik inte den bästa och ofta så har man felaktiga gastryck från fabrik.

Rekommendationen är att man servar på 50mil och sedan var 300:e mil för att dämparna ska vara fräscha.
Problemet är att försämringen smyger sig på så sakta att man aldrig märker skillnaden för ens efter man har servat dem.
Personligen skulle jag rekommendera en mellannivå där man servar på 50mil och sedan var 500:e mil men vill man ha ut 100% är det inte att rekommendera.

Själv skulle jag vara motvillig till att köpa en beg skoter som ej gjort 50 mil service på dämparna utan att pruta några tusenlappar extra pga detta.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Här är en dämpare som gått 289mil utan service, observera hur mycket skit som sitter i schimsstacken som ska sköta alla dämpning....full i gegga.


[video=youtube;ttmcP3sX05Y]http://www.youtube.com/watch?v=ttmcP3sX05Y[/video]
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Helt riktigt.
Har personligen sett hur full i skit oljan är efter 50 mil, detta ökar slitaget i din dämpare något enormt samt att de fungerar sämre.
Så det absolut viktigaste är att den första dämparservicen görs vid ca 50 mil, detta säkrar en längre livslängd på dämparna.

Sedan är oljan i dämparna från fabrik inte den bästa och ofta så har man felaktiga gastryck från fabrik.

Rekommendationen är att man servar på 50mil och sedan var 300:e mil för att dämparna ska vara fräscha.
Problemet är att försämringen smyger sig på så sakta att man aldrig märker skillnaden för ens efter man har servat dem.
Personligen skulle jag rekommendera en mellannivå där man servar på 50mil och sedan var 500:e mil men vill man ha ut 100% är det inte att rekommendera.

Själv skulle jag vara motvillig till att köpa en beg skoter som ej gjort 50 mil service på dämparna utan att pruta några tusenlappar extra pga detta.
Det roliga är att jag känner då inte till ett enda ställe där dom rekommenderar att även dämparna ska gås igenom vid 50mila servicen som de flesta nya maskiner ska in på. Utan det är nog väldigt (typ 95%) många som åker omkring med onödigt dåliga dämpare, som hade kunnat fungera mycket bättre.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det roliga är att jag känner då inte till ett enda ställe där dom rekommenderar att även dämparna ska gås igenom vid 50mila servicen som de flesta nya maskiner ska in på. Utan det är nog väldigt (typ 95%) många som åker omkring med onödigt dåliga dämpare, som hade kunnat fungera mycket bättre.
Min handlare har en egen hydraliservicefirma som också sköter dämparservice. de fick mig att söka mer info på nätet eftersom jag ville kolla om detta var vanligt försäljarsnack.....men icke.
Min handlare tar inte ens betalt för i och urmontering av dämparna av sina egna kunder för att de vill att de ska ha en så bra åkupplevelse som möjligt, de borde ge en hint med tanke på att de är väldigt kundvänliga överlag.