Acceptans av dämpare - hållbarhet

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Min handlare har en egen hydraliservicefirma som också sköter dämparservice. de fick mig att söka mer info på nätet eftersom jag ville kolla om detta var vanligt försäljarsnack.....men icke.
Min handlare tar inte ens betalt för i och urmontering av dämparna av sina egna kunder för att de vill att de ska ha en så bra åkupplevelse som möjligt, de borde ge en hint med tanke på att de är väldigt kundvänliga överlag.
Ok det var inte dåligt, Vilken firma är detta? Tycker det är ett stort plus poäng isåfall!
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
på en crosshoj rekommenderas ju att byta olja i gaffeln efter 20-30 timmar. Är ju större oljemängd i dom också.

Så jag ser inga konstigheter att behöva serva dämparna efter 100 mil
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Att man ska serva dämparna håller jag helt med om, uppenbarligen måste man, bara att titta på bilderna. Men det sjuka är ju att dom flesta som svarat FÖRSVARAR detta! 50 mil? En bil har lika många dämpare, den väger 6-7 ggr så mkt och kan rulla 10 eller 20 tusen! mil innan byte. Ingen renovering vid första servicen! Jag kör 3000 mil per år efter skitvägar med potthål och har aldrig bytt.
Skillnaden mellan bil och skoter är ju inte så abnorm som hållbarheten på dämparna. Vore det inte rimligt att dom slängde i bättre olja från början och att produkten var fit for fight när den köptes. Åtminstone ett par hundra mil borde det ju hålla.
Ska tillägga att kompisen med en Backcountry inte ägnade sig speciellt mkt åt 20-30 meters hopp eller 4 meters dropp, utan vanlig ledkörning.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Inofficiellt verkar BRP rekomendera dämparservice efter 50mil men enl boken är det 150mil.
Problemet är väl att få vill betala för både 50mila service och dämparservice samtidigt och sen blir det bara bortglömt.

Det handlar ju fortfarande om inkörning av dämpare och oljebyte efter inkörning. Att gämföra med en bil tycker jag är helt fel. Som sas tidigare i tråden så är stötdämparna i en bil helt annan typ. Kolla på en rallycrossbil så är jag rätt säker på att det byts olja rätt ofta.

Även vid vanlig ledkörning häromkring så blir dämparna riktigt varma, sen kyls de ner och sen blir de varma igen typ 50grader är inte ovanligt. Då kan ni ju förstå att det bildas kondens som bryter ner oljan.
Ledkörning sliter nog mer på dämparna än hopp och dropp. en som hoppar 25-30meter komprimerar ju dämparna på väg in i hoppet och sen när han landar. likaså komprimeras dämparna rejält en gång vid landningen efter ett stort dropp sen stannar man och kollar hur högt det egentligen var innan man åker upp och testar en gång till.
Vid ledkörning jobbar dämparna hela tiden.

Som
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Glömde. I serviceboken till lyns står det 150 mil första gången sen var 300ade mil eller vid årlig service.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
En annan sak att ta i beaktande är att dämparna består av aluminiumrör för låg vikt antar jag.
Alurör släpper desto mer partiklar in i oljan än vad stålrör skulle göra.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Precis huvet på spiken patte! köp Asa dämpare bil style gjord i stål kräver minimal service men väger som en Lynx! Eller öhlins, dom har något bättre kvalitet så dom blir inte Lika känsliga, men tyvärr så bör man ändå byta olja efter typ 50mil...
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Så om man kör 150mil på en säsong så ska jag renovera dämparna 2-3ggr) säsong? Skulle aldrig falla mig in.
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Någon som har erfarenhet av ASA-dämparna? Dom ska ju inte behöva service på åratal påstår tillverkaren.
Hur mycket väger dom jämfört med tex en Fox luftdämpare eller en vanlig Öhlinare med stålfjäder?
Och vad kan en uppsättning tänkas kosta?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Ville dom bara så vore det inga problem att göra dämpare som inte behövde service direkt, det är bara att ytbehandla delarna rätt, ha rena pryttlar när dämparna monteras och hälla i bra olja samtidigt som man inte fuskar med tätningarna.

Överlag så håller hela idén med "inkörning", oavsett om det gäller motorer eller annat, på att vara rejält förlegad. Numera är faktiskt saker som är menade att vara runda tämligen runda redan från fabrik. Inte som i ryska stridsvagnsmotorer från 50-talet som skavde loss kilovis med spån första timmans drift.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är väl som vanligt en kostnadsfråga...
Klart man kan polera insidan av dämparröret där kolven glider.
Men tillverkarna vill inte kosta på detta, för det fungerar skapligt för deras del ändå.
De gör också att kunden lär besöka sin Åf oftare, vilket man såklart vill ;-)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sen är det lite olika hur ofta man behöver byta, centerdämparen tycker jag behöver oljebyte årligen, bytte nyligen olja på en m8 med nästan 400mil på mätaren, framdämparna var faktiskt rätt ok, bakre boggiedämparen var risig men centern... Alldeles svart och geggig invändigt och dåligt gastryck!
Just den tar mkt stryk på nyare maskiner och är dessutom oftast den snikigaste dämparen med minst olja i. Därimot är hpg dämparna rätt grisiga efter 100mil på en lössnömaskin, så byte vid 50 mil, speciellt på ledmaskiner är i mina ögon nödvändigt på dom om det ska funka som tänkt. Tycker man maskinen har lätt att bottna så byt olja, räcker inte det chimsa. En boggie som bottnar hårt viker tillslut ihop sig helt, krokiga skenor, sprickor, "gamskotrar" som väger bly tål väl mer men nya fjäderlätta maskiner...
Sen håller jag med att det är surt att inte dämparna pallar längre innan det är dags för första bytet, men, allt sitter ju i hur kräsen man är, köper man en värstingmaskin med hård setup så kanske man tycker den är "lagom" när dämpkraften avtar lite? ;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
min gamla rmk har gått 800 mil nu utan att dämparna är rörda, och anser inte att det behövs än på ett tag heller. då är det bara nå budget ryde fx och inte nå värsting saker. dämpare för flera tusen kr st ska klara flera hundra mil, annars är det ingen kvalite