Acceptans av dämpare - hållbarhet

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Ha! Superkvalite. Tänkte att jag sku lämna in dämparna nu, 64 mil, för att vara på den säkra sidan. Ska ju till fjälls nästa vecka. När jag tar lös dämparna upptäcker jag att vänster framdämpare läk olja. Aja, ring en vecka före och säg att jag ska lämna in dom, så att jag kan hämta innan helgen. "Ska gå fint".
Lämnar in dom, väntar till fredag ringer (som tur är, och kör inte i onödan) och dom är inte klara. Väntar en vecka till, och kollar om dom är klara ... nä. Dom har ingen ny packningssats hemma, och får inte tag på nån ny, verkar det som... så nu får vi se om det blir nån fjällsresa alls i år...
 

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Vad jag har förstått så är första dämparenoveringen viktigast eftersom att man då får ut allt järnspån mm som bildats under tillverkningen. Blir som ett svart oljegöör bara inne i dämparen!

Sen om man tänker efter lite så med tanke på hur mycke dämparna rör sig dvs rätt mycke iomed att de mer är en enduro slinga längs lederna å de rymms ju inte nån mängd olja i dem så är det förståeligt att dom måste renoveras eg minst en gång per år på sportmaskiner å dom som kör mycket. Inget konstigt i det?!
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Fan ni är ju allihop hjärntvättade!
Det här kommer jag inte acceptera om dom nånsin vill sälja en ny skoter till mig! Om dom inte tänker stå för kostnaden själv!
 

Slejp

Aktiv medlem
1 jan 2000
91
4
8
Om man tänker på hur ofta kolvarna i en motor går upp och ned så borde kolven i en dämpare klara betydligt fler mil. Nog är det kostnadsfråga till 100%
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Om man tänker på hur ofta kolvarna i en motor går upp och ned så borde kolven i en dämpare klara betydligt fler mil. Nog är det kostnadsfråga till 100%
Eller hur ofta dom går upp och ner i en bil som ofta går 20000 mil+ innan byte.
Argumetet att skoterdämpare fjädrar fler gånger (eller hårdare) på 50 mil är enbart bullshit!

Om det är så att dom är fullständigt olika invändigt kan jag gå med på det, inte annars.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Säkert en kostnadsfråga att inte ytorna snyggats till, men sen heter det SERVA å inte renovera dämpare...
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om man tänker på hur ofta kolvarna i en motor går upp och ned så borde kolven i en dämpare klara betydligt fler mil. Nog är det kostnadsfråga till 100%
Om ni använder knoppen ni har mellan axlarna och tänker en gång till så kanske ni inser den enorma skillnaden på ett litet slutet system vs ett nästan helt öppet system.

2T: kan släppa ut skit genom avgasporten samtidigt som den spolas av ny olja och bränsle kontinuerligt= inga problem.

4T: Här haltar även jämförelsen ovan.
Kan släppa ut genom avgasventilen, spolas delvis av bränsle.
Oljan är sluten ja, men först och främst är volymen betydligt större och det viktigaste av allt: Vi har ett oljefilter som fångar upp föroreningar i oljan.

Så visst kan du bygga en dämpare som har en betydligt större oljemängd samt pumpar oljan genom ett filter så skulle du kunna ha betydligt längre serviceintervaller.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Jo jag tycker också att det borde heta serva, men söker man på internet så finns bara info med sökordet renovera eller rebuild.
Men det är ju hyfsat oproportioneligt hur lite dämparn håll. 300-500 mil helt ok, men 50?
Efter alla bilder och klipp jag hittat hittills så har jag MYCKET svårt att tro att en tvåtaktare släpper ifrån så mkt skrot som syns på bilderna de första timmarna, där dämparkolven är helt täckt med aluspånoljekläggskit.
Jag har bytt massor av oljefilter på jordbrukare, både motor å olja, och jag har aldrig sett nått liknande.

Dessutom finns ju ALLTID ett motsatsförhållande, oavsett om ÅF vill erkänna det eller ej, mellan tillverkare/ÅF och kund, om tillv och ÅF tjänar en hel del på att tillverka billigare och sedan ta betalt för renovering. Då finns det givetvis en ovilja från säljarens håll att ändra på saken.
Som många skriver i andra trådar så tjänar ÅF på service och inte så vidare mycket på nysälj.
 

LynxPolTech

Medlem
11 feb 2014
8
0
1
Visst görs det som vanligt ett höna av en fjäder nu? För att klargöra några saker så är tillverkarens rekommendationer att dämparna BÖR renoveras/servas efter ett X antal mil för BIBEHÅLLEN funktion. Om en dämpare börjar läka så är det till 99% en reklamation under garantitid. Att jämnföra en skoter med en personbil är som vanligt helt idiotiskt då som ni vet så är det helt olika fordon, visst påverkas en bildämpare mycket på en grusväg men inte i närheten lika en skoter. (Pröva köra en bil på en gropig skoterled och se hur länge den håller) Plus att storleken på en bilstötdämpare gör att den rymmer mer gas/olja = håller längre. Sedan är det ju somsagt rekommendationer, renovera/serva dämparna när du känner behov av det, ja det är dyrt med skoter och tycker man inte att det är värt det så kan man ju alltid åka skidor eller köpa en ny Orsa spark :)

Med vänlig hälsning, Lynx & Polaris mek
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Att folk inte begriper att saker som används bör servas ofta.

Eftetsom många valt att jämföra andra typer av fordon och delar mot dämpare till en skoter så jämför så här.

En 4t motocross oavsett märke ska du byta olja och filter i motorn var 5-6h. Är de dålig kvalité på den då? :p
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Verkar vara känsligt med ordval kring något som berör de fina KYB-dämparna...

Men, ska försöka förtydliga mig:
Måste man serva en modern FOX-dämpare lika ofta som en modern KYB-dämpare om de används under samma förutsättningar?
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Verkar vara känsligt med ordval kring något som berör de fina KYB-dämparna...

Men, ska försöka förtydliga mig:
Måste man serva en modern FOX-dämpare lika ofta som en modern KYB-dämpare om de används under samma förutsättningar?
Spelar ingen roll fabrikat inom stötdämpare som är renoveringsbara. Så länge "cylindern" är tillverkad av aluminium och kolven går upp och ner i cylindern kommer nötning ske och oljan får aluminium partiklar i sig och oljan blir smutsig :)
Ju dyrare dämpare ex fox, öhlins elka 5 kräver lika mycke service och ofta som exempelvis KYB eller walker evans :)

Finns bara ett märke som ska vara "underhållsfria" men dom har för lite år på marknaden än och de är ASA då dom är uppbygd på ett sånt sätt att dom aldrig tillåter ett undertryck.

Få luft i dämparna är den största boven då luft drar med sig fukt och fukten tar död på oljan :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Finns bara ett märke som ska vara "underhållsfria" men dom har för lite år på marknaden än och de är ASA då dom är uppbygd på ett sånt sätt att dom aldrig tillåter ett undertryck.

Få luft i dämparna är den största boven då luft drar med sig fukt och fukten tar död på oljan :)
Men har inte ASA dämparna aluminium cylinder som kan släppa ifrån sig "skräp" på samma sätt som dom andra dämparna? För till det hjälper väl inte att ha övertryck? Eller är det så att även en olja med alu/metallrester i sig är OK så länge den inte sugit åt sig fukt?
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Men har inte ASA dämparna aluminium cylinder som kan släppa ifrån sig "skräp" på samma sätt som dom andra dämparna? För till det hjälper väl inte att ha övertryck? Eller är det så att även en olja med alu/metallrester i sig är OK så länge den inte sugit åt sig fukt?
Jag vet faktiskt inte men de är så dom säger på ASA iaf. Dom har ju lite olika modeller beroende på ändamål, vet nån som dom byggt dämpare åt har cylindern av titan.
Sen vet jag inte om de är aluminium partiklar i oljan som gör störst skada.
Tror de är blandningen av aluminium, gummirester från oringar och skräp från plast.

Sen när luft och fukt kommer in och oljan koxar de är då de händer grejer.
Sen syntet oljan som hälls i ändras väldigt mycke beroende på temperatur då den likt bromsolja drar åt sig fukt.

Skulle vara intressant om någon kunde prova LHM olja ligger ungefär på 5w. Citroën kör med den i sina dämpare och den ändrar sig inte efter temperatur och drar inte åt sig fukt.
Dock är den lite för trög för KYB iaf då dom ska gå på en lightolja med 3w.