Arctic Cat 2012

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tack för bilderna! Hade du chans att stå på och känna på maskinerna nåt?
Ser fram emot morgondagen =)

Btw, vad var det för special-erbjudande Luva hade vid beställning idag?

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

srvpower

Medlem
20 nov 2005
6
0
1
32
Sörby
jo dom kändes mkt bekväma, framförallt hcr:en med teleskopstyret, xf:en va lite bred över dynan tycker jag, men det är nog en smaksak? =)
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
tyckte också dynan på f/xf var lite väl bred, om man stog strax utanför holkarna så skavde nedre hörnet på dynan i benet, tyckte också styret satt lite långt fram på 1100 modellerna, på 800 modellerna upplevde jag det som bättre

Som det lät på dom på luva så hade dom gjort vanliga 1100:an mer varvvillig för att mer likna och ersätta 600:an
 
Last edited:

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Enligt Snowmobile nr 6 09/10 så väger en 2010 standard Nytro mtx 294kg, med turbo 309kg. Vi vägde en lättat Nytro mtx senast idag (timbersled tunnel/boggie mm) och inte ens den kom ner i 276kg "running order". Förstår inte hur Yamaha kommit fram till 276 kilo men strunt samma..
Om vi antar att M1100T väger 290 kilo fulltankad och antar att tidningen Snowmobile inte bluffar så betyder det att M1100T är ca 20 kg lättare än Nytro mtx 162" 270hk turbo.
Ursäkta att jag lägger mig i , men vilken längd var det på nytron ?

:)[/QUOTE]

Oj missade det. 2010 MTX som Snowmobile vägde är 162". Den moddade vi vägde är 174" så där kan man lägga på några kg för mattan.

Åker ner 37 mil enkel för att kolla 2012 i Ö-vik. Det var inget tal om provkörning antar jag?
 

Kolsta

Medlem
18 jan 2011
18
0
1
Söderhamn
enligt luva så kommer XF 800 high country INTE att ha M-dynan tyvärr, förklaringen var att den skulle vara mer vänlig att kunna åka 2 på, ev kanske vid order snarast så kanske det skulle gå att beställa med m-dyna, observera att det var så här jag förstod Leif, jag kan ha fattat fel oxå...
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
enligt luva så kommer XF 800 high country INTE att ha M-dynan tyvärr, förklaringen var att den skulle vara mer vänlig att kunna åka 2 på, ev kanske vid order snarast så kanske det skulle gå att beställa med m-dyna, observera att det var så här jag förstod Leif, jag kan ha fattat fel oxå...

Såhär skrev (tidigare i denna tråd) Åf för Arctic Cat i Piteå...

Ang dynor på XF så blir det samma som på F för att 2up dynan ska passa även på XF däremot går mountain dynan att köpa som reservdel och den är inte så dyr!
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Såg just en liten filmsnutt någerst!! nån amerikansk skoter tidning som testat F 1100 turbon... även fast de är samma motor så de lilla man hann höra av ljudet så lät den inte direkt som Bearcaten... ljudämpare är ju säkert rätt eljest!!
leta, leta jag vill höra :)
 
4

426H

Var också och torrbröt lite i bollnäs. HCR:n är grymt läcker i färgsättningen tycker jag. Klart snyggast och ofelbart ac.
Körställningen var klockren. Påminde faktiskt en del om gamla reven med fotholkarna lagom långt bak, tycker jag.
XF verkar vara mer inriktad på ledkomfort och möjliget att åka 2 än puderbus som dom kommer från fabrik. Tycker dynan var för låg och bred och styret satt för lågt. Men det går ju att fixa till för några tusenlappar extra.
Provade också att lyfta i fronten på en 1100 utan turbo. Det känndes som om den vägde mer i fronten än min renegade 1200.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Såg just en liten filmsnutt någerst!! nån amerikansk skoter tidning som testat F 1100 turbon... även fast de är samma motor så de lilla man hann höra av ljudet så lät den inte direkt som Bearcaten... ljudämpare är ju säkert rätt eljest!!
Inte så "lite" pålägg (swisch) på den videon om det är samma vi sett. Skämms man för ljudet? Har testat TZ1 turbo för nåt år sen och fördelen var att den var perfekt för en touring men gick som tusan, lätt 160 km/h på tre snabba.. Yammaljud?-nej, ATVljud?-Jajjamensan. Får väl se till vintern om man fått fram lite "ryt" i soundet.

Provade också att lyfta i fronten på en 1100 utan turbo. Det känndes som om den vägde mer i fronten än min renegade 1200.
Lyfte också lite på 1100 där framme. Får ändå känslan att detta vill man inte lyfta i snön med. Min bedömning är att det är liknande Yammo, kanske mer. 1100 kommer att bli en bra ledkryssare helt klart. Den blir för tung för mig i snön. På ett M chassie så så kan man trimma turbon och få en klättrare av rang. Då spelar viktnackdelen kanske mindre roll. Får en känsla av att man vill promota XF för oss i Sverige. Man tycker inte att M-chassiet skall gå på led alls. Nej-jag vill testa maskinerna innan jag skriver på. Ett djävla lyft känns det som man gjort på designen..

Kanske återvänder man till Arctic till 2013 när man fått testat?


Som det lät på dom på luva så hade dom gjort vanliga 1100:an mer varvvillig för att mer likna och ersätta 600:an
Trist. Jag tror att en 600 behövs som en volymmodell. Undrar hur dom gjort den mer varvvillig? Detta vill man prova.
 
Last edited:

Kolsta

Medlem
18 jan 2011
18
0
1
Söderhamn
Luvas erbjudande var 1 extra rem, kapell, och en resa till "djupare snö"..
jag anser luva`s erbjudande var ett hån, dessutom skulle man betala 5k inom 30dagar, jag tycker det är riksgäld som gäller, om han haft ett erbjudande på 120k för en xf 800, som gällt endast igårkväll, då kanske han fått några påskrifter.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
jag anser luva`s erbjudande var ett hån, dessutom skulle man betala 5k inom 30dagar, jag tycker det är riksgäld som gäller, om han haft ett erbjudande på 120k för en xf 800, som gällt endast igårkväll, då kanske han fått några påskrifter.
Problemet är att man vill absolut inte ha maskiner liggandes på lager. Man vill binda folk för maskinen och inte bara ångra sig senare. Man kanske bara är rädda och så vill man inte rea ut maskiner. Tokfjantigt att man inte ens får starta maskinerna. Man är livrädda för att det skall bli fel. Är det KGK:s sista säsong kan man fråga sig?
 

micketrono

Medlem
18 jan 2010
24
0
1
Söderhamn
Är det fler än jag som tycker dom ser halvfärdiga ut?
Ett helt ormbo mellan mätarna o styret...helt öppet...
Såg riktigt illa ut tyckte jag.