Arctic Cat 2012

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Är det fler än jag som tycker dom ser halvfärdiga ut?
Ett helt ormbo mellan mätarna o styret...helt öppet...
Såg riktigt illa ut tyckte jag.
Visst var det garage finish på en hel del lackering odyl. Är ju trots allt förserie maskiner.
Men visst har dom lite jobb kvar. Det går inte leverera i motsvarande skick som några av dessa.

Positivt:
Det är något nytt, som känns bra. Istället för när Twin-Spar tramset lanserades...
Designen känns bra och sakerna satt bra.
Bra med några 4-takt som ger Yamaha en match.
Dessa maskiner lär nog om inte annat påverka utbudet från andra tillverkare.

Negativt:
Teleskopstyret på HCR. Vilken dålig lösning med extra länken. Även om det är förseriemaskiner så vilket stort glapp.
Varför ingen tunnelkylare på HCR 800? som på de andra M-maskinerna. I mitt tycke en dålig viktbesparing.
Huvens kant känns ytterst utsatt, lär se repig ut efter första milen.
Vita maskinerna som såg snygga ut på bild. Fy vad fula dom var live. Skulla absolut inte vilja ha en sådan.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag tycker den vita såg bra ut men lackeringen var helt kass. Det lös igenom lite överallt. Men det va riktigt kul å se vad som kommer stå på gårdsplan om något år:)
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
vart en hel del bilder idag, vi passade på att dunka ner till öviken idag då vi bara var 10 mil där ifrån. lägger upp dom bilder som jag tog senare. Dock tycker jag dom hade helt fel maskiner att ha på en roadshow, ena xf:n kommer inte ens in till sverige m.m. Mkt plus tycker jag, men många frågetecken och funderingar. De där hålet mellan luftintaget kommer det att sitta en "box" istället för ett tomt hål.

Ser riktigt bra ut i a fall.. synd bara att dom inte kommit med en maskin som man får köra. många som vill provköra och det kan man förstå.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Visst var det garage finish på en hel del lackering odyl. Är ju trots allt förserie maskiner.
Men visst har dom lite jobb kvar. Det går inte leverera i motsvarande skick som några av dessa.

Positivt:
Det är något nytt, som känns bra. Istället för när Twin-Spar tramset lanserades...
Designen känns bra och sakerna satt bra.
Bra med några 4-takt som ger Yamaha en match.
Dessa maskiner lär nog om inte annat påverka utbudet från andra tillverkare.

Negativt:
Teleskopstyret på HCR. Vilken dålig lösning med extra länken. Även om det är förseriemaskiner så vilket stort glapp.
Varför ingen tunnelkylare på HCR 800? som på de andra M-maskinerna. I mitt tycke en dålig viktbesparing.
Huvens kant känns ytterst utsatt, lär se repig ut efter första milen.
Vita maskinerna som såg snygga ut på bild. Fy vad fula dom var live. Skulla absolut inte vilja ha en sådan.


Håller HELT med dig, vilket skräp teleskopet kändes som! Riktigt B att sätta infästningen 15cm bakom och länkage emellan. Och glappet, ja som sagt, visserligen en visningsmaskin men vafan... En av anledningarna att man ville ha M8 SP var ju faktiskt denna samt färgsättningen m.m, men nu vettefan.. Man vill ju som ändå ha snäppet värre dämpare osv. Sen antar jag att dämparna lär vara snäppet värre på SP'n? Sen vad är skillanden mellan deluxe digital/analog gauge och "vanliga" digital/analog gauge?
 

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Kan bara flika in ang teleskopet.
visst, det är lite innovativt med ett teleskopstyre.
Säsongens bästa skoterdag blev dessvärre förstörd pga infästningen mellan teleskop och resten av styrstången ner.
Från grunden satt denna ihop med 2 observera 2 punktsvetsar mot stången ner till kulleden.
Vilket gick av, och i brist på svets på plats så fick jag passa på att köra den helgen.
-2 vindstilla och sol över hela Kiruna kommun.. och det hade varit snöfall en lång tid innan..
Som yrkessvetsare/montör så har jag löst problemet nu, det kommer ALDRIG hända igen på denna maskin.
Men problemet i sig är jävlar i mig oförlåtligt för mig.
Ska man foga samman 2 olika material så gör man det ordentligt.
inte med en jävla hobbylösning som dom gjort där.
kommer stanna vid AC hörnan ändå men det där köper jag inte.
Har löst det hela med ett rundjärn inuti röret, som är insvetsad på 3 olika ställen på de vanliga rören som går ner under teleskopet.
enklaste och mest hållbara lösningen jag kunde komma på.
Men nå fler teleskop det blir det inte...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Wizziz, luktar ju garanti ärende, kanske ska höra av dig till snowmobile om det?;P

Men on topic så är ju teleskopstyret rätt smart tycker jag, men men.
Och verkar vara många som tycker att körställningen liknar reven, och jag är böjd att hålla med, kändes som man hade bra koll på grejorna, nog för att man bara stod å dagdrömde men ändå =)
 

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
ja visst hade det varit ett garantiärenden. Men om man väljer att följa kattens väg i kiruna så är närmaste ÅF 10mil bort.
Jag har personligen inte tid att lägga en dag på att köra ner skotern till gällivare för att dom ska konstatera att "fan det här är ju skitdumt".
Sen åka hem, tillbaka en annan dag för att dom inte har styrstånghelvetet på lager..
nja det är 2 förlorade arbetsdagar/kompdagar som jag inte är direkt villig att lägga ner på sånt.
Min lösning gör den hållbarare segare och kommer inte att paja på det sättet igen.
hell, skulle det hände nåt liknande igen så gör jag hela stången i rostfritt. Bra mycket hårdare och hållbarare än det här svarta skitstålet.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fick detta på mail av en vän. Om det är fel att lägga ut annans text (Arctic´s) så får moderatorerna fimpa mitt inlägg.


""""THE 2012 PROCROSS AND PROCLIMB CHASSIS
TOLD BY THE EXPERTS

“Fantastic Machine. Lighter than the former F Series in the Twin Spar. Handles better, allaround
great sled. Everyone knew Arctic Cat was going to come out with something big this
year, and this is really blowing the doors off of everything we’ve ridden.”
− Mark Boncher, Sr. Editor, American Snowmobiler Magazine

“The best sled, in my humble opinion, and the one that has the potential to alter the way the
snowmobiling masses think, is the new non-turbo 1100 in the ProCross chassis. Arctic Cat has
accomplished what many in this industry have always believed to be impossible; it has created
a 4-stroke that offers no compromise compared to a 2-stroke.”
− Kent Lester, Co-Publisher, SuperTrax Magazine

“One place where you really notice the difference is weight. The Turbo has always had
exhilarating power, but now it really handles better. Arctic Cat customers are really going to
enjoy this new setup.”
“You guys have done what nobody else has accomplished, you’ve combined 2- and 4-stroke
engines in to a lightweight, narrow chassis without compromise.”
− John Prusak, SnowGoer Magazine

“The new chassis is awesome, it works great, it goes through the powder like you wouldn’t
believe and you can sidehill for days.”
− Josh Skinner, Mountain Test Rider, American Snowmobiler Magazine

“I wondered if the new chassis would be better than the tried and true M Series. You guys made
me a believer…
… your turbo is insane! Big horsepower guys are gonna love that sled.”
− Stephen Clark, American Snowmobiler Mountain Team

“In the tight corners, deep moguls and steep inclines the HCR is really going to perform. The
sled accelerates really hard on the steep inclines.”
− Todd Tupper, Team Arctic Hill Climb Racer

“Being a smaller rider, 130lbs, this sled works, you don’t. The ProClimb M Series is going to be
a great sled for the female rider, which is what we really needed in the industry.”
− Amber Holt, Instructor, Backcountry Basics"""
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Var förbi Fritidsimport igår och håller med johan en hel del, visst, det var "prototyper" enligt Fritidsimport, men vafan.

Bakom dynan på HCRen hängde det kablar och slängde, och strax ovanför ser man metall/svetsning (likt styrhstångsålet på Twinspar chassiet).

Under maskinen kändes allting väldigt utsatt, hade varit fint med nån vågigt buk skydd (F7 style)

Reagerade även jag på att det inte var kylare bak på HCRen, men varför har dom fästet för krängningshämmare kvar? Sådant ska inte ens vara ett tillval på en M.

Tattigt att flytta bak telescoopet flera CM för att köra länkage mellan styrstången och höjjaren, men däremot så kändes själva telescopet bättre och mer "robust" än på min gamla 2009a. Betydligt mer känsla i lägena.

Men, det jag störde mig mest på. Var den unga jävla tattarpellen som följde med roadschowen från KGK (trodde kammen skulle vara med ?), han kunde ju fan inte ett skit. Vadfan man än frågade var svaret. "Det kan vi ta reda på tills på måndag".

Så ska det fan inte låta om dom skulle ha mig att skriva papper på en maskin jag inte ens får starta. Då ska dom ha svar på tal.

Fick även höra att man måste beställa innan 28 mars för att vara säker på att man får en maskin man vill ha? Någon som kan verifiera detta (som INTE hört det från fritids import, då jag inte litar på dom över huvud taget)

I övrigt, HCRen va GRYM, synd bara det kändes som alla andra märken då man satt på den. Knäna fick ju inte plats någonstans. Men det är väll en vanesak antar jag.
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Varför man inte har kylare bak på HCR är inte så mycket för att spara dom där 3kg som skiljer utan för att du slipper 10-15kg av is och snö under extrema förhållanden som kommer att frysa fast bak på tunneln pga att den är varm och även rinna och kladda ner fotstegen. HCR är meningen att vara en back racer och inte en pulkdragare ska man ha en puder/lössnö maskin som även funkar bra på led är det en vanlig sp man ska köpa.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Fick även höra att man måste beställa innan 28 mars för att vara säker på att man får en maskin man vill ha? Någon som kan verifiera detta (som INTE hört det från fritids import, då jag inte litar på dom över huvud taget)
Det där tror jag bara är ett säljsnack, inte tror jag att man blir utan om man inte bestämmer sig nu.. dom vill väll bara ha så många förordrar som möjligt, hörde den där micke på fritidsinport prata om att dom siktar på att sälja 25 30 fler 12er till hösten
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Varför man inte har kylare bak på HCR är inte så mycket för att spara dom där 3kg som skiljer utan för att du slipper 10-15kg av is och snö under extrema förhållanden som kommer att frysa fast bak på tunneln pga att den är varm och även rinna och kladda ner fotstegen. HCR är meningen att vara en back racer och inte en pulkdragare ska man ha en puder/lössnö maskin som även funkar bra på led är det en vanlig sp man ska köpa.
Min nytro har ingen kylare bak i tunneln men det kan ändå bli upp emot 5cm tjock isbildning inne i tunneln, tror inte att hcr:n kommer slippa det där med is i tunneln för vill det bli isbildning där så brukar det bli det ändå men jag hoppas ändå på att det är som du säger.
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Har pratat med en handlare, och bara jag bestämmer mig före den 1 juni kan jag beställa vilken skoter jag vill ur arctics sortiment.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Varför man inte har kylare bak på HCR är inte så mycket för att spara dom där 3kg som skiljer utan för att du slipper 10-15kg av is och snö under extrema förhållanden som kommer att frysa fast bak på tunneln pga att den är varm och även rinna och kladda ner fotstegen. HCR är meningen att vara en back racer och inte en pulkdragare ska man ha en puder/lössnö maskin som även funkar bra på led är det en vanlig sp man ska köpa.
På min F7 sitter det en kylare längst bak på tunneln, det finns inte tillstymmelse till is på och runt den.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Har pratat med en handlare, och bara jag bestämmer mig före den 1 juni kan jag beställa vilken skoter jag vill ur arctics sortiment.
Gäller det valfri ur det amerikanska utbudet eller svenska?
I slutet av mars ska alla förordrar från Åf vara hos KGK. Alltså beställning av maskiner som ÅF tror sig kunna sälja.
Sen ska väl KGK ta ställning till hur många extra dom ska ta hem.
Om min handlare inte lägger förorder på den maskin jag vill ha så är det ju inte säkert att de extra KGK tagit hem räcker till alla som vill ha en så maskin.
För att vara säker att få just den jag vill ha är det nog lika bra att boka en utav de maskiner ÅF lägger på förorder.
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Min nytro har ingen kylare bak i tunneln men det kan ändå bli upp emot 5cm tjock isbildning inne i tunneln, tror inte att hcr:n kommer slippa det där med is i tunneln för vill det bli isbildning där så brukar det bli det ändå men jag hoppas ändå på att det är som du säger.
Okej men du och Stig L kanske skulle läsa lite långsammare ;), snö i tunneln är ju svårt att komma från. Jag skrev på tunneln och smältvatten/kladd snö som kommer från ovansidan av tunneln och kladdar ner fotsteg. = den där 3kg viktbesparingen kan bli betydligt större under extrema förhållanden och även renare fotsteg. Och som sagt HCR är en racer och är vill man inte ha det så gör man bättre i att beställa en m800SP