Arctic Cat 2012

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Undra om nya remmar når ända hit.
Men superbra ändå av arctic.

Kunderna på andra sindan pölen har fått dessa brev.
February 15, 2012
Dear Arctic Cat Snowmobile Owner, Our records indicate you are a registered owner of a 2012 Arctic Cat ProClimb M 800 / HCR 800 or ProCross XF 800 High Country snowmobile. Arctic Cat has determined that some 2012 ProClimb M 800 / HCR 800 and ProCross XF 800 High Country snowmobiles have experienced belt failures and are not meeting our performance expectations. While many snowmobiles appear to be unaffected, to ensure we maintain our own high standards, we have specifically designed a new High Output drive belt (p/n 0627-084) for the demanding requirements of mountain riding. Enclosed with this letter is your new drive belt free of charge. Please replace your current drive belt with this new one and follow the drive belt break in procedures. Keep the old one as a spare. We are sorry for the inconvenience that this may have caused but are pleased to announce you will be receiving an ADDITIONAL 1 YEAR WARRANTY. Please contact your Arctic Cat dealer between September 1st and November 30th, 2012 to schedule your 2012 ProClimb 800 or ProCross XF 800 High Country snowmobile to complete any outstanding service bulletins at no charge to you. Your snowmobile was purchased with 12 months factory warranty and 12 months Cat Care Extended Service Contract, for a total of 2 Years. Once your dealer completes any outstanding updates on your snowmobile, Arctic Cat will add an additional 12 months of Cat Care Extended Service Contract for a total of 3 Years Warranty (12 months Factory Warranty and 24 months Cat Care Extended Service Contract) from purchase date. Arctic Cat is taking this extraordinary action because we share your passion for the sport of snowmobiling and appreciate your support of our product.

February 15, 2012
Dear Arctic Cat Snowmobile Owner,
Our records indicate you are a registered owner of a 2012 Arctic Cat ProCross or
ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobile. Arctic Cat has determined that some 2012 ProCross and ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobiles incorporated reverse gear shift components that are not meeting our performance expectations. While many snowmobiles appear to be unaffected, to ensure we maintain our own high standards, we will be incorporating new reverse shift components in the 2013 models and we would like to update your 2012 ProCross and ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobile with the new components. We are currently working with our suppliers to expedite the production and incorporation of the replacement components; however, it is not expected to be completed in time to update all snowmobiles this winter.
Effective immediately - If you have experienced any missed shifts, please
discontinue use of the reverse function on your snowmobile. The 2012
ProCross/ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobile will perform as designed in
forward gear without the reverse function utilized.
We are sorry for the inconvenience that this may have caused but are pleased to
announce you will be receiving an ADDITIONAL 1 YEAR WARRANTY. Please contact
your Arctic Cat dealer between September 1st and November 30th, 2012 to schedule your 2012 ProCross or ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobile reverse update and to complete any outstanding service bulletins at no charge to you.
Your snowmobile was purchased with 12 months factory warranty and 12 months Cat Care Extended Service Contract, for a total of 2 Years. Once your dealer completes this update on your snowmobile, Arctic Cat will add an additional 12 months of Cat Care Extended Service Contract for a total of 3 Years Warranty (12 months Factory Warranty and 24 months Cat Care Extended Service Contract) from purchase date. Arctic Cat is taking this extraordinary action because we share your passion for the sport of snowmobiling and appreciate your support of our product.
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Nu är chimset i kedjehustet monterat i både min m800 och polarens xf800, nu ska de hårdtestas i Hemavan under helgen. Och ett stort tack till Storforsvarv för den fina servicen att fixa fram chims när arctic inte lyckas
 

chrille_123

Medlem
19 jun 2005
46
0
6
Står i valet och kvalet om att byta in min skoter mot en ny., Har fått en hyffsad deal på en ny m800 -12 ej sno pro. Vad jag fattar enligt amerikanska forum så är teleskopstyret ett måste vid bergsklättring?? Åsikter? Ska nog begära ett sånt vid ev. Deal. Hur står sig dämparna på denna mot sno pro's float 2?

Nån som har åsikter om m800 vs pro rmk -12?
 

mattias_f

Medlem
9 jan 2006
34
0
1
Haparanda
Står i valet och kvalet om att byta in min skoter mot en ny., Har fått en hyffsad deal på en ny m800 -12 ej sno pro. Vad jag fattar enligt amerikanska forum så är teleskopstyret ett måste vid bergsklättring?? Åsikter? Ska nog begära ett sånt vid ev. Deal. Hur står sig dämparna på denna mot sno pro's float 2?

Nån som har åsikter om m800 vs pro rmk -12?
Gillar själv teleskopstyret skarpt. Hur fint som helst när man far omkring i djupsnön, man får maskin precis dit man vill. Blir så bra hävstång.
Orginal styr dom dock skitkasst, men har monterat Bret Rasmussens lilla styrmojäng och kastat på ett par C&A XTX och nu styr High Countryn ruskigt bra.
 

pite73

Ny medlem
24 feb 2011
2
0
1
Sry o avbrtyta remproblemen men köpte en ny xf 800 Hc i år o har märkt att den går ca 10% längre än polaris o lynx efter trippmäteren.
Trippel kollat efter led körning 3 gånger och samma resultat varje gång.
Skotrarna var polaris rmk-10 ass swi12 och lynx commander- 12.
 

chrille_123

Medlem
19 jun 2005
46
0
6
Gillar själv teleskopstyret skarpt. Hur fint som helst när man far omkring i djupsnön, man får maskin precis dit man vill. Blir så bra hävstång.
Orginal styr dom dock skitkasst, men har monterat Bret Rasmussens lilla styrmojäng och kastat på ett par C&A XTX och nu styr High Countryn ruskigt bra.
Okej det låter ju bra, frågan är bara hur dämparna är! Problemet är att handlaren bara har en standard m8 inne, ska jag ha sno pro måste jag sälja min skoter privat först vilket är lite jobbigt. Hittar ingen recension på dämparna! (kankse tyder på att dom fungerar bra!)
 

Soderlund

Välkänd medlem
15 okt 2009
102
0
6
Sundsvall
Va bra.. jag som precis köpt på mig 2st extra 083 remmar. plus att den som sitter på la jag på förra helgen efter sprängning.. hmm aja får la handla 084 när dessa är slut då. :p
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
February 15, 2012
Dear Arctic Cat Snowmobile Owner,
Our records indicate you are a registered owner of a 2012 Arctic Cat ProCross or
ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobile. Arctic Cat has determined that some 2012 ProCross and ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobiles incorporated reverse gear shift components that are not meeting our performance expectations. While many snowmobiles appear to be unaffected, to ensure we maintain our own high standards, we will be incorporating new reverse shift components in the 2013 models and we would like to update your 2012 ProCross and ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobile with the new components. We are currently working with our suppliers to expedite the production and incorporation of the replacement components; however, it is not expected to be completed in time to update all snowmobiles this winter.
Effective immediately - If you have experienced any missed shifts, please
discontinue use of the reverse function on your snowmobile. The 2012
ProCross/ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobile will perform as designed in
forward gear without the reverse function utilized.
We are sorry for the inconvenience that this may have caused but are pleased to
announce you will be receiving an ADDITIONAL 1 YEAR WARRANTY. Please contact
your Arctic Cat dealer between September 1st and November 30th, 2012 to schedule your 2012 ProCross or ProClimb 1100cc 4-stroke snowmobile reverse update and to complete any outstanding service bulletins at no charge to you.
Your snowmobile was purchased with 12 months factory warranty and 12 months Cat Care Extended Service Contract, for a total of 2 Years. Once your dealer completes this update on your snowmobile, Arctic Cat will add an additional 12 months of Cat Care Extended Service Contract for a total of 3 Years Warranty (12 months Factory Warranty and 24 months Cat Care Extended Service Contract) from purchase date. Arctic Cat is taking this extraordinary action because we share your passion for the sport of snowmobiling and appreciate your support of our product.
Vi som tecknade oss tidigt har ju redan tre års garanti - jag har varit med om missad växel 1 gång och det känns ju pissigt att inte kunna använda backen på i princip en hel säsong + allt jobb + tid man ska lägga ned på att åtgärda skotern. Har lagt ut drygt 165k på en skoter som man inte kan backa på ett helt år.

Inte imponerad av AC...... :mad2:
 

chrille_123

Medlem
19 jun 2005
46
0
6
Alltså jag tvekar verkligen på en ny ac när man läser om remproblemen, fan vissa tar ju sig 10 mil på en rem och spränger dom på löpande band. Löste inte updaten på lagerlåsningen nånting? Käkar alla m800 rem?

Isåfall köper jag hellre en pro rmk som tar både mindre rem och soppa...
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Alltså jag tvekar verkligen på en ny ac när man läser om remproblemen, fan vissa tar ju sig 10 mil på en rem och spränger dom på löpande band. Löste inte updaten på lagerlåsningen nånting? Käkar alla m800 rem?

Isåfall köper jag hellre en pro rmk som tar både mindre rem och soppa...

min har då inte tagit nån rem än o har kört drygt 100mil o det är inte snälla mil heller så jag har då inte problem :)
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
min har då inte tagit nån rem än o har kört drygt 100mil o det är inte snälla mil heller så jag har då inte problem :)
Så motorn har dom satt fast på 1 maskin, de va ju bra.
Känner 5 st med m8 och ALLA dom har problem med remmar håller mellan 17-30 mil och ja vid körning på en myr håller dom bättre men brant skogskörning håller det inte. Finns ju dom som löst problemet med ett stag, bara att hoppas ac gör det också, för maskinen känns ju riktigt bra förutom helkassa fotsteg o remproblem.
 

Attachments

migal

Aktiv medlem
11 nov 2010
86
0
6
Jag är nöjd med m8an.har kört 40 mil hård puderkörning/klättring. grymt skön å köra å lätt att hantera,lägga omkull, å skrå köra med. det som är synd är att skidorna svänger så sjukt dåligt. värdelöst när man kör i skogen. sjukt dåligt att dom ska äta rem. styret hade kunnat vara smalare i diameter (som på pro rmk) den blödrar å vill dö på lågfart. när man trycker fullt från start. tumvärmaren funkar inte(även fast dom bytt dosan där knapparna sitter). tycker de har varit så mkt små rackel å saker som inte ska vara på en ny. även om det är en ny modell. lacksläpp å tumvärmare å klena kylare tycker inte jag har så stor betydelse i att det är en ny modell. har kört min å en pro under ett par ggr. käns som m8 vill gräva ner sig lite mer. pro rmk går mkt bättre. riktigt skön å köra å lätt hanterlig. å nöter värkligen inge rem. pron har riktigt skönt styra. mkt smalare i diameter än vad m8an har. man får bättre kontroll å kan hålla i sig hårdare. så är det. får dom inte till rem slitage så byter jag tilm en pro nästa sesong utan tvekan
 

migal

Aktiv medlem
11 nov 2010
86
0
6
Så motorn har dom satt fast på 1 maskin, de va ju bra.
Känner 5 st med m8 och ALLA dom har problem med remmar håller mellan 17-30 mil och ja vid körning på en myr håller dom bättre men brant skogskörning håller det inte. Finns ju dom som löst problemet med ett stag, bara att hoppas ac gör det också, för maskinen känns ju riktigt bra förutom helkassa fotsteg o remproblem.
hur kan du tycka fotstegen är dåliga?
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Alltså hållbarhetsmässigt är dom bra men all snö stannar kvar på stegen o blir till is och man tappar fästet för fötterna.
 

chrille_123

Medlem
19 jun 2005
46
0
6
Såja det där var det sista som behövdes för att få mig att tippa över till polaris, även om arctic får till remproblemen så vill jag inte vara testpilot åt dom tills/om dom får till det.
 

migal

Aktiv medlem
11 nov 2010
86
0
6
ja tycker det går ganska lätt att sparka bort snön som bildas. kanske inte alldra längst bak. men i allmänt
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Har aldrig haft något problem med mina fotsteg eller sprängt någon rem. Dock har tumvärmaren gått sönder, gummit mellan skidan och spindeln gått sönder och lossnat så man fick några flygturer över styret, hastighetsmätaren visar 20km/h för mycket redan i 50, motorn dör nästan ibland när man ska iväg och variatorn började bli lite lös förra helgen så vi får se om den börjar äta rem innan det blir fixat.

Trots allt negativt så är jag grymt nöjd med maskinen och ångrar inte alls att jag köpte den.
 

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
Första remmen for idag, 50 mil höll den. Känns väl lite i underkant, har väl iof 40 mil lössnö å 10 led ungefär men ändå. monterade bakre buk skydd förra helgen, märkte idag att de täcker ju igen hålen i fot hålken så de måste man ju såga bort så man kan trampa genom snön. i övrigt är jag då nöjd med maskinen i helhet.