Arctic Cat 2014

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Har testat min xf enbart ledåka en dag pga taskig väderlek. Ca 1.8 drog den då, så de går ju att frakta arschlet hyffsat billigt om man måste :)

Nån som för övrigt stört sig på klapprande ljud från skenorna som slår i matthålen? Antistab borde ju sitta orginal kan man tycka..
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
å vad är då hård körning ? Jag körde 2km led till ett ställe med väldigt brant lutning i etapper, ganska hård körning/mycke full gas och fastkörning. Då drog den 3.5. 6 liter känns som en överdrift?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hård körning när den drog runt 6liter så var det led 2-3 km sen enbart klättring/skråa i typ 1 - 1.5 meter snö.. Så var i princip full gas hela tiden..
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Mer logiskt att räkna liter/timme för att få nån vettig hum om vad maskinen holkar i sig.
Tillåter man motorn att lämna sina 150-160hk stött så räcker inte soppan särskillt länge.. Flöda ett par spridare med den storleken, i dess duty dom jobbar i vid maxeffekt vid rätt soppatryck ser man snart vad litrarna drar iväg :)
Kör man full gas med en motor som lämnar effekt försvinner det soppa därefter :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag har aldrig varit med om att bara kunnat köra djupsnö.

Alldrig lastat av i 1,5 meter snö och lastat på i samma snömängd.

Blir alltid transportsträckor för mig.

Oavsett om det är hemma eller i fjällen.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som lord_nordkvist skriver, att jämföra liter per mil blir helt obegripligt. Per timme funkar bättre. E-tec 800 fixar 55 liter per timme som max. Mer kan spridarna inte leverera...

Fick höra av en polare idag att nya sekundärvariatorn verkar göra susen. En -13 som ätit rem till frukost, flera om dagen om så önskas, har nu gått 60 mil på samma rem, och den ser ny ut fortfarande. Skönt för er som har -14! :)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Har kört 33,5mil och precis gjort första service, timmätaren står på 29h...You do the math.

Att åka led är ett undantag, inte en regel i mitt fall. Och jag brukar ha en förbrukning på 4,1 dom gånger jag ids kolla.
De ni!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
9 liter milen då måste hur som helst vara nå fel
Är väll snarare helt normalt om man använder hästatarna som trängs under huven och inte har så mycke transportsträckor, hästar vill ha mat!
Rmk:n har jag fått dragit 8liter/mil och det är inte heller något konstigt, lappmoppen har för några helger sedan dragit 10liter/milen.
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Blir korta dagar om skotrarna drar 8-10 liter milen. Kostnaden är ju en sak men räckvidden!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Blir korta dagar om skotrarna drar 8-10 liter milen. Kostnaden är ju en sak men räckvidden!!
Blir väll ingen mindre räckvidd för att maskinen drar 10liter/mil på fullgas. Man åker ju inte led med bara fullgas. Dock är det egentligen som det nämnts ovan helt fel att räkna mil vid den typen av körning när maskinerna behöver 10Liter/mil.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Blir korta dagar om skotrarna drar 8-10 liter milen. Kostnaden är ju en sak men räckvidden!!
Helt rätt, effekt slukar soppa.. Kör du fullgas en timme (alltså omöjligt i verkligheten) och motorn lämnar max effekt i en 800cc så har du tom tank gott å väl under första timmen :)
Loggningar på använda tps % under en hel dag brukar få dom flesta som säger att dom kör "full gas hela dagen" att skämmas lite :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Vad skotern tar på fullgas ser man när man bromsar, 65 liter / Timmen på en arctic, med en matthastighet på 80 km /h i lössnön så blir förbrukningen över 8 liter milen
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Är väll snarare helt normalt om man använder hästatarna som trängs under huven och inte har så mycke transportsträckor, hästar vill ha mat!
Rmk:n har jag fått dragit 8liter/mil och det är inte heller något konstigt, lappmpooen har för några helger sedan dragit 10liter/milen.
Jag har då aldrig varit med om nå sånt men ok. Nog är de så att om man hållet stumt hela dagen så går de soppa. Men jag har då inte varit på nå ställe där det varit så jävligt att man håller fullt hela tiden, och vid teknikkörning, på skrå, snårigt, håller man ju allt annat än fullt, nån gång men inte hela tiden. Och som k-len skirver så har jag då alltid transportsträckor och lastar inte av i djupsnön. forfarande så 10 liter milen, imponerande, jag skulle då börja tänka på mitt körsätt tror jag.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Om den milen tar en timme då så kör du så i 4h innan tanken är tom.. Inräknat lite fikarast småsurr och pisspaus så är ju det en hel dags körning :) men det är ju såklart ganska speciella förhållanden, precis som du var inne på..
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Jag har då aldrig varit med om nå sånt men ok. Nog är de så att om man hållet stumt hela dagen så går de soppa. Men jag har då inte varit på nå ställe där det varit så jävligt att man håller fullt hela tiden, och vid teknikkörning, på skrå, snårigt, håller man ju allt annat än fullt, nån gång men inte hela tiden. Och som k-len skirver så har jag då alltid transportsträckor och lastar inte av i djupsnön. forfarande så 10 liter milen, imponerande, jag skulle då börja tänka på mitt körsätt tror jag.
Börjar man ändra körstil för att den ska ta mindre soppa köp en touring! Grejjer är till för att användas! Visst kan det kännas lite surt ibland, men bara tanka och se glad ut! Finns ju inge bättre än att få ligga å plåga i skogen heldagarna!