Arctic Cat 2014

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag har inget emot om min maskin skulle dra 15 liter milen, men jag är glad den inte gör det.

Fattar däremot inte var ni kör/bor/lastar av som kan öka djupsnö hela tiden.

Att vissa bor såpass kan jag förstå, men alla med långa maskiner på detta forum verkar nästan öppna garaget och där är 1,5 meter snö och en fjällravin direkt....
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Igår när jag var å körde fraktade vi skotern 10 mil på släp och lastade av på en p ficka, då hade vi en kraft lina precis bredvid vägen som vi körde på å där var det ca 1 meter snö... Sen körde vi den nån km tills vi vek av upp mot ett berg å där var det mellan 1 - 1.5m snö...

Så jag förstår inte varför man måste köra skotern på led till alla ställen först.. Då är set ju klart att det blir mycket led körning...
Och nej jag har inte 1 meter snö å en ravin just utanför huset.. Å skulle jag ha haft 1 - 1.5 meter snö just utanför huset skulle jag aldrig röra leden..

Så är väl inte så konstigt att skotern drar mycket om man aldrig fjollar runt på leden...
och jag skiter i om skotern drar 2l/milen eller 6l/milenn. Körningen jag har blir det aldrig många mil per dag.. Igår vart det 5mil på 5-6timmar jag var ute
 

J0nas

Medlem
2 nov 2008
40
0
1
Jag har kört kring 50 mil med min m8000 och den snittar kring 3 liter milen blandad körning. Dock så kommer man lätt upp i över 7 liter/mil när körningen blir lite hårdare.

Sist jag var ut hade jag tagit mig lite över 3 mil på 4h, vilket gör att liter/timme helt klart känns som ett mer rättvist mått på bränsleförbrukning.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Jo liter per timme blir betydligt mer rättvist. Sen så är de ju som föregående redan skrivit, de spelar ingen roll. Tycker att de är en sån prestanda att den gör rätt för lite sås :p
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
å vad är då hård körning ? Jag körde 2km led till ett ställe med väldigt brant lutning i etapper, ganska hård körning/mycke full gas och fastkörning. Då drog den 3.5. 6 liter känns som en överdrift?
3,5 lät snarare som en kraftig underdrift vid hårdkörning.
Min tog 1,8 på enbart led. Annars mellan 4 och 6.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
3,5 lät snarare som en kraftig underdrift vid hårdkörning.
Min tog 1,8 på enbart led. Annars mellan 4 och 6.
Jo men de är väl ledkörningen dit som drar ner förbrukningen lite. Sen kan de lika gärna va 4lit, nollade ingen trippmätare och stod med miniräknarn precis :p Hur som helst är både jag och polaren (som har xf) jävligt förvånade då förbrukningen legat kring 3.5 liter milen
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Inget remmslitage än på 45mil å ligger på en förbrukning på ca 5 liter milen så jag kör halv lugnt :) Men är det bara jag som har problem med att sekundären låser sig vid backning? Otroligt irriterande då man står taskigt till och man måste köra fram lite för att hoppas kunna backa på nästa försök.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Min har gått 95mil/drygt 40 timmar nu. och det luktar lite rem vid fastkörningar ibland. Å de är väl godkänt med tanke på körningen man håller på med.
 

nille

Aktiv medlem
14 aug 2004
60
0
6
Fy fan 100 mil på en rem de va 2011 sist man va i närheten av dom siffrorna!!
Och med tanke på hur lite gnäll det är på remmar här så verkar de ju faktiskt funka helt ok!
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Kan tillägga att Jag även hunnit göra några burnouts med p-bromsen i. Har inte haft en skoter med fungerande p-broms tidigare. Jag lägger inte i den i onödan nu.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag har 150mil på remmen på min 2012 nu med -14 sekundär, skruvade däremot isär sekundären igår för att byta fjäder och hittade då att plast ramperna för backen var knosade i hörnen vilket leder till att backen kan kärva