Arctic Cat 2017

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
hoppas jag drömmer ... efter månader av väntan på nya motorer och schassin är det bara att konstatera att ingenting nytt av värde kommer , 177 hk har blivit till 180 hk på en cylinder till ,
inte ens ny plast , samma gamla insprutning från början av 90-talet år 2017 ! , hur ska detta modellprogram gå att sälja överhuvudtaget när BRP erbjuder rymdteknologi i jämförelse till samma pris ? inte ens dekalerna ser ju bra ut .....
 
Last edited:

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Besvikelse av stora mått. Annan attackvinkel på mountaincat var det enda nya jag lyckades hitta.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
De verkar klent med nyheter, verkligen.
Trodde en ny 800 skulle komma, nu känns den verkligen daterad då både Polaris, Lynx och Skidoo har modernare motorer.

Såg att dom fasat ut sin egen 4T twin, motorerna i 9000 är numera Yamahas turbomotor.
Helt rätt val.

Kikar man så deras sida så verkar det som att dom presenterar nyheter som kom förra året, ny framvagn tex.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Snälla Arctic Cat;
Bara för att ni börjat samarbeta med Yamaha behöver ni väl inte anamma deras filosofi om nya modellsläpp vart tjugonde år typ, suck.

Men, vill ändå rikta ett litet tack till Arctic Cat. Nu behöver jag inte fundera på något byte till nästa säsong heller.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Ja dom skryter ju även om hantagsvärmare? Och knack sensor som kom för nästan typ två dessenier sedan, att dom inte nämner slidesboogie? Den var dom ju först med 1968..
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Nu när alla har släppt kan man väl konstatera att ski-doo vann, polaris kan ju eventuellt bli nerknuffade från lössnötronen nästa år. Kul iallafall att arctic försöker rätta till att dom inte ens går i snön genom att flytta ner drivaxel.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Märkligt att det skulle ta 7 år innan dom märkte att den satt lika högt som på crossmaskinen, redan när kingcaten kom 2003 fattade ingengörena att den skulle flyttas ner...
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Värdelöst modellprogram med tanke på vad konkurenterna presenterar.

Skulle inte förvåna mig om det blir lite sålt i mountain segmentet 2017.
För att ta mig själv som exempel, varför ska jag välja en m-cat framför en summit?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Det ska ju vara om M8 är rejält ( 20-30 tusen? ) billigare, det är iallafall vad som skulle få mig att ens fundera på det, jag trodde faktiskt på ryktet att summiten skulle kosta 170 000 och sen är den knappt dyrare än i fjol...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
På arcticinsisder eller vad dom heter påstod dom att den nya 800an inte kom i år för att man inte hade hunnit testa ut den som man velat.
Eller den är uttestad nu men man hade inte hunnit i tid för att göra "beställningen" på motorerna.
I princip att A-C har en ny motor färdig men inte "vågat" släppa den än.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ja, det va då en besvikelse av stora mått. Och att skryta med knacksensorer å handtagsvärmare år 2017... Come on.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
På arcticinsisder eller vad dom heter påstod dom att den nya 800an inte kom i år för att man inte hade hunnit testa ut den som man velat.
Eller den är uttestad nu men man hade inte hunnit i tid för att göra "beställningen" på motorerna.
I princip att A-C har en ny motor färdig men inte "vågat" släppa den än.
Ska dom göra beställningen av sig själva?
Färdig motor har man läst att dom haft i 3 år nu.

Den kommer väl lanseras samtidigt som dom kommer med nytt chassie, dvs tidigast 2017 :D
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ny motor låter skakigt med tanke på att de måste ha utprovat någon typ av direktinsprutning för att klara kommande avgasregler. Något som tagit BRP/Rotax med sina resurser mer än tio år utan att lyckas. Då tror jag hellre på nya generationer lätta fyrtaktsturbos från Yamaha nu när de ändå har sitt samarbete.

Hade de haft en motor hade de släppt den för länge sedan, men en fungerande motor är inget man skiter ut på en kafferast direkt. Och AC har inte stora resurser.


Sent from my iPhone using Tapatalk