Arctic Cat 2017

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
märkes***eriet kan vi hålla oss ifrån här.

Som jag förstod det var det en komponent i motorn, som blivit utbytt, och det är denna nya komponent som inte blivit prövad på det vis resten prövats.

Men ja, nog är det en besvikelse, om än vissa saker känns okey.

Men nje, fortsätter hanka på min gammel M sålänge.

Största besvikelsen är thundercaten... jävla skämt att peta ner en yamahamotor med bristfällig effekt, och måla den röd... usch...
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
sjukt besviken.... A-C har knappt kommit med något nytt på flera år. Har svårt att se varför man ska välja en A-C före ex nya summiten eller en axys
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Såg att det går att byta lager i vändhjulen nu, det måste vara en nyhet!
Ofan det är helt klart en bra nyhet!
Har tidigare kört med arctics 8" vändhjul då iceage har vägrat göra skenor som passar till polaris orginalstorlek på 7.25" men nu gör dom det så man kunnat fortsätta köra med orginalhjulen.
Men det är helt värdelöst att man måste byta hela hjulet för att få nya lager, och vändhlul är ju givetvis inget ÅF här har på lager så man får vänta några dagar på skiten också. Lager däremot kan man köpa i vilken mataffär som helst nästan..
 

Zemren

Aktiv medlem
6 apr 2012
76
0
6
Luleå
Jag är också sjukt besviken, men att säga att a-c inte gjort några förändringar sen -12 är då
Bullshit. Dom har förbättrat en hel del. Summiten som kom -13 har de därimot inte gjorts nått med tills nu då.

///zemrén
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ang den turbomatade motor på 180hk så får vi hoppas den går chippa upp till lika höga hk som den äldre twinnen. Jag hoppas med andra ord de inte byggt en lågtrycks turbo som har svinhögt kompförhållande liknade de 180hk kitt som finns att köpa från mc express mf firmor.

Jag hittar inte kompförhållande på den motor? Om vi kan hitta vilket kompförhållande den turbo motorn har så kan man snabbt räkna ut om de behövs omfattande jobb/delar för att få den över 200hk.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ska dom göra beställningen av sig själva?
Färdig motor har man läst att dom haft i 3 år nu.

Den kommer väl lanseras samtidigt som dom kommer med nytt chassie, dvs tidigast 2017 :D
Det är nog inte samma killar som gjuter cylinder/block m.m. som stoppar dynan. =)
Beställningen kanske var fel ord, men ge order om tillverkning i tid? Du smackar ju inte ihop ett par tusen motorer på en kafferast direkt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ang. 180hk så vet jag inte hur det är i staterna. Men förutsatt att den är lätt att trimma kanske det är att föredra så man slipper skyhög försäkring?
Såklart olagligt att trimma men rätt svårt att upptäcka då man bara behöver chippa/mappa om. =)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Varför skulle nån göra de ��
Jag skulle lätt göra det. 1. Gillar inte skidoo styrstång. 2. Gillar inte bred matta 3. Priset 4. T-motion suger men det är lätt att ordna 5. Dansbanor till fotsteg. Även om nya summiten är lite mer intressant än den gamla så skulle jag inte välja den. Men nog om det. Tama nyheter från arctic men nog är det bra nyheter. David och Rob sa i helgen att ska man köpa en proclimb så är 2017 bästa årsmodellen så vi kan väl hoppas på något nytt på riktigt nästa år.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Dock lite trist att köpa en ny 17 när det kommer en modell mars 2018. Men det är säkerligen en bra maskin.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Dock lite trist att köpa en ny 17 när det kommer en modell mars 2018. Men det är säkerligen en bra maskin.
Njae, fast tänker man så, då kan man aldrig köpa nytt då det alltid kommer nyare nästa år med nya uppdateringar eller nytt chassie eller nytt styre eller ny matta eller........ ja, ni fattar.
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Ang den turbomatade motor på 180hk så får vi hoppas den går chippa upp till lika höga hk som den äldre twinnen. Jag hoppas med andra ord de inte byggt en lågtrycks turbo som har svinhögt kompförhållande liknade de 180hk kitt som finns att köpa från mc express mf firmor.

Jag hittar inte kompförhållande på den motor? Om vi kan hitta vilket kompförhållande den turbo motorn har så kan man snabbt räkna ut om de behövs omfattande jobb/delar för att få den över 200hk.
Snowest skriver att Yamahan har 9:1 i komp så arcticen borde väl ha samma.

Snowest Yamaha Sidewinder
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Njae, fast tänker man så, då kan man aldrig köpa nytt då det alltid kommer nyare nästa år med nya uppdateringar eller nytt chassie eller nytt styre eller ny matta eller........ ja, ni fattar.
Jo.. Visst är det så :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag trodde och hoppade på en Yamacat 850/880 HPDI twin , det har aldrig hänt att arctic haft en mindre motor ( visst F7an men den var ju ändå vassare än konkurenternas 800:eek:r) , jag fattar inte vad fan dom har hållt på med som inte "hunnit få fram motorn" ? namnet Thunder cat ger mig gåshund , men när det bara är en dekaltriming och flera andra modeller är exakt samma skoter så känns det bara töntigt ! thundern skulle funnits på en egen avdelning : Lake race / top performance och den skulle vara lite lägre och helsvart med bulligare plast , blixtar på huven och ha en radfyra med turbo !
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Men de var då ett jävla gnäll om 800:an. Är glad att man behåller den råa motorn ännu ett år. En 800 man kör lätt 500++ mil med utan att behöva byta Hela motorn. Senadrag till E-tec och moppemotor Polaris, va fan är det å eftersträva. 850 är ju intressant men man vet ju vad Rotax går för....
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Turbon verkar inte va jättestor, ihi rhf5b. Kurvorna ja hittat så räcker den till max 210hk typ

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hoppas 9:1 stämmer för de hade även F1100 t och den va ju billig att chippa upp till minst 240hk. Nu med Nytro motor lär de inte bli problem med remätning heller.
Ja fast nu är väl inte detta nytro motorn? Ska ju vara nå nyutvecklat eller har jag fattat fel?