Arctic Cat 2017

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
De säger att det ä en nyutvecklad på 998 cc.

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Kanske inte så mycket nyheter, men dom har fortfarande den maskinen med minst sjukdomar och problem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Turbon verkar inte va jättestor, ihi rhf5b. Kurvorna ja hittat så räcker den till max 210hk typ

Skickat från min E2333 via Tapatalk
Jag läste nyss på yamaha forumet och där stog följande svar från MC express

Mcexpress USA på facebook har skrivit följande.

"Phone has been ringing,Yes, MCXpress will have upgrade kit for the SideWinder and A/C 9000. Approx 250 Hp with Stock OEM Turbo ."
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kollade lite på 2017 spec.men hittar inte vikt?, dom har väl blivit lättare iallafall.vad jag läst...intressant& veta om 9000 ökat i vikt med nya turbo motorn mot, nytro motorn? turbo paketet lär ju dra upp vikten lite, men hur mkt.?det får man ju iofs.ta iomed man får std.maskin med 180hk.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Jag läste nyss på yamaha forumet och där stog följande svar från MC express

Mcexpress USA på facebook har skrivit följande.

"Phone has been ringing,Yes, MCXpress will have upgrade kit for the SideWinder and A/C 9000. Approx 250 Hp with Stock OEM Turbo ."
Sedär! Undra det är me org sprut, borde det vara. Lättfixade hästar, andra spridare mappa om å bort me ljuddämparen kanske ba? Gissar hejvilt :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ganska intressanta uppdateringar av motorn faktiskt, men det känns som dom är några år för sena bara.

Känns som både hängslen och livrem med lägre komp, IC, knacksensor och styrd tändning med tanke på hur driftsäker en överladdad 190 Nytro är med orginalkomp ingen IC (iofs. precooler) och inga andra säkerhetssystem.
Spännande att se hur långt orginalspridare räcker och vad uppgraderingen innehåller, det talas ju om att effekten kommer att hållas ner om man kör på standardsoppa (motsvarande 95 oktan här ?).

Datastyrd återcirkulerande dumpventil tycker jag var rätt fräckt.

Sen såg jag att "Cold air intake kit" kommer att finnas som tillbehör, så det kanske kommer snurra lagliga snorkelmaskiner framöver :)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Pratar ni om gashängsbrytarn nu?

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Ang attackvinkel/drivaxelplacering. Äre så djävla kritiskt? Polaris å framförallt ski doo har mkt brantare vinkel!
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Kollade lite på 2017 spec.men hittar inte vikt?, dom har väl blivit lättare iallafall.vad jag läst...intressant& veta om 9000 ökat i vikt med nya turbo motorn mot, nytro motorn? turbo paketet lär ju dra upp vikten lite, men hur mkt.?det får man ju iofs.ta iomed man får std.maskin med 180hk.
2015 uppger svenska Arctic Cat att XF 7000 SP HC väger 236 kg.
Dock är ju den endast 141".

2017 XF 9000 153" HC LTD 241 kg

Länk
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Å skidoon reser alldeles för mycket om man kör med vinkeln som dom levererar med, man får spänna åt balatan för att inte dra över dom
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ganska intressanta uppdateringar av motorn faktiskt, men det känns som dom är några år för sena bara.

Känns som både hängslen och livrem med lägre komp, IC, knacksensor och styrd tändning med tanke på hur driftsäker en överladdad 190 Nytro är med orginalkomp ingen IC (iofs. precooler) och inga andra säkerhetssystem.
----------------------------------------

Att de valt lägre kompförhållande IC,knacksensor och styrd tändning är förmodligen för att konsumenterna lätt och billigt ska kunna chippa upp dem till 240hk-300hk samma som den gamla F1100t. Och på en äkta fabriksturbo måste de ju va styrd tändning knacksensor mm.

Om de byggt en högkompad vers med liten turbo skulle de förmodligen kunna fått ännu bättre rappare register men trimpotensialen säljer bra helt enkelt så de har förberett för 300hk som tur är. Jag såg att de är en kullagrad turbo och de ser ut som den klarar över 300hk när de köps lösa till bilar. Till bilar uppges 260-320hk ur en IHI 5 serien men AC kan ju ha specialbeställt IHI 5 serie med helt annan max effekt. Vi får hålla tummarna att turbon hänger med enda upp till 300hk som f1100t och att motorn håller lika bra som F1100t eller gamla Nytro motorn.
 
Last edited: