Arctic Cat TM8-R

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Spenderade ett par timmar inatt med att polera boggieskenorna med Autosol, iddes inte plocka isär den (har fortfarande inte haft första provkörningen för iår, och boggien är nu det sista som ska monteras-poleringen modell seriös får nog vänta...) utan körde runt bultskallar osv-men resultatet blev ok sett till tidsåtgång. Om det inte blir alltför sent med firning ikväll åker boggien in i chassiet för en första provkörning imorgon.

Nytt för iår:
MCX 240, oft relocator, c&a skidor, 136" oft förlängning av skenor samt back countrymatta. (Nytro SE -09)
Kan bli kul!:)
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Jaha, då var första provkörningen avklarad.
Och vad ska jag säga.. Den gick framåt, den fick laddtryck och ja..
EGTn blinkade rött direkt jag tryckte på gasen, så jag lär nog höjja tempen den ska börja varna vid. Hade en max läsning på 660 grader tror jag. Måste kolla lite noggrannare för så ska det inte vara. Laddade ca 10psi, tror jag,kanske lite mer, lite svårt att se då allt bara blinkade å hadde sig.. :) Runt 39-40 psi i bränsletryck vid tomgång. Ändrade boxens inställningar så den går fett som tusan, (hoppas jag) men det verkade inte funka riktigt så det lär justeras ner lite. Känner att jag har långt kvar innan jag får till alla inställningar som de ska. tomgången låg tex på 3600rpm till en början.. :) Men Men, skall fixa bänktid så fort som möjligt så att man får lite kolla på det hela.

Blev tyvär inga bilder eller film, det var för mörkt för det och jag hade fullt upp att kolla så att inget gick sönder.. :) hade en rätt nervös kännsla i magen hela tiden..
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Jaha, då var första provkörningen avklarad.
Och vad ska jag säga.. Den gick framåt, den fick laddtryck och ja..
EGTn blinkade rött direkt jag tryckte på gasen, så jag lär nog höjja tempen den ska börja varna vid. Hade en max läsning på 660 grader tror jag. Måste kolla lite noggrannare för så ska det inte vara. Laddade ca 10psi, tror jag,kanske lite mer, lite svårt att se då allt bara blinkade å hadde sig.. :) Runt 39-40 psi i bränsletryck vid tomgång. Ändrade boxens inställningar så den går fett som tusan, (hoppas jag) men det verkade inte funka riktigt så det lär justeras ner lite. Känner att jag har långt kvar innan jag får till alla inställningar som de ska. tomgången låg tex på 3600rpm till en början.. :) Men Men, skall fixa bänktid så fort som möjligt så att man får lite kolla på det hela.

Blev tyvär inga bilder eller film, det var för mörkt för det och jag hade fullt upp att kolla så att inget gick sönder.. :) hade en rätt nervös kännsla i magen hela tiden..

660 grader. celsius då förstås? (1220f)
vars sitter din egt sond? det jag fått lära är att 1200 grader f är max vid fullgaskörning. (delgas lite varmare, 1240f) men det beror på exakt vars man har monterat sonden.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
660 grader. celsius då förstås? (1220f)
vars sitter din egt sond? det jag fått lära är att 1200 grader f är max vid fullgaskörning. (delgas lite varmare, 1240f) men det beror på exakt vars man har monterat sonden.
Ja, det är ju det som är frågan.. om det är Celsius eller Farenheit.. Tycker inte den ska mäta 660 grader Celsius direkt jag nuddar gasen i 2-3 sekunder.. Ska kolla detta i eftermiddag.
Och precis som du säger, över 1200 F bör man inte ligga vid fullgas. Men lite hopp har jag då en kille i USA sa att hans mätare var ställd att larma på 573 grader F när den var ny, vilket är ganska precis där min också börjar blinka. Sonden är monterad 4 tum från kolven, 2tum från y-rörets fläns. Precis som det rekomenderas i instruktionerna.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Ja, det är ju det som är frågan.. om det är Celsius eller Farenheit.. Tycker inte den ska mäta 660 grader Celsius direkt jag nuddar gasen i 2-3 sekunder.. Ska kolla detta i eftermiddag.
Och precis som du säger, över 1200 F bör man inte ligga vid fullgas. Men lite hopp har jag då en kille i USA sa att hans mätare var ställd att larma på 573 grader F när den var ny, vilket är ganska precis där min också börjar blinka. Sonden är monterad 4 tum från kolven, 2tum från y-rörets fläns. Precis som det rekomenderas i instruktionerna.
har du en koso? har jag iaf... stog rätt mycket matnyttigt i manualen faktiskt
(hur lamt det än må låta så skadar det aldrig att läsa manualen....)

om din mätare visar farenheit så är jag ändå smygförvånad om du kan hålla fullt 3 sek utan att komma över 660 grader.

när min var i snålaste laget så håller jag stålet i 3-4 sekunder innan tempen börjar klättra över 1200 grader f.
plussar man på 5-10 hack på bd-boxen kan man hålla stålet tills man blir less utan att tempen stiger.

(sugis cf1000 med lagom godis)
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
har du en koso? har jag iaf... stog rätt mycket matnyttigt i manualen faktiskt
(hur lamt det än må låta så skadar det aldrig att läsa manualen....)

om din mätare visar farenheit så är jag ändå smygförvånad om du kan hålla fullt 3 sek utan att komma över 660 grader.

när min var i snålaste laget så håller jag stålet i 3-4 sekunder innan tempen börjar klättra över 1200 grader f.
plussar man på 5-10 hack på bd-boxen kan man hålla stålet tills man blir less utan att tempen stiger.

(sugis cf1000 med lagom godis)
Japp, det är en KOSO jag har. Och jag har läst allt som går att läsa.

Var och testade lite mer i tisdags men bara nedslående resultat. Ställde om KOSOn till 1200F och for iväg å testade.. Blir grisvarm på 15 sekunder..
Sen lät det som att den spikade lite... ett otrevligt smattrande ljud..
Tog in den i garaget å kollade stifften och ja, dom var inte vita men väldigt ljusbruna. Konstigt tänkte jag, då jag ställt Attitude boxen på 5an genom alla program. (Den borde gå fett som tusan). men så var inte fallet.. Vet inte riktigt vad jag ska göra.. Ta loss spjällhuset å kolla alla spridare kanske.?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Japp, det är en KOSO jag har. Och jag har läst allt som går att läsa.

Var och testade lite mer i tisdags men bara nedslående resultat. Ställde om KOSOn till 1200F och for iväg å testade.. Blir grisvarm på 15 sekunder..
Sen lät det som att den spikade lite... ett otrevligt smattrande ljud..
Tog in den i garaget å kollade stifften och ja, dom var inte vita men väldigt ljusbruna. Konstigt tänkte jag, då jag ställt Attitude boxen på 5an genom alla program. (Den borde gå fett som tusan). men så var inte fallet.. Vet inte riktigt vad jag ska göra.. Ta loss spjällhuset å kolla alla spridare kanske.?
Vist har du en bränsletryckregulator? Jag är dåligt insatt i turbo och insprut men i förgasarevärlden så är det snorviktigt att ha pilotröret för tryckregulatorn så nära turbon som möjligt eller vid inlopp plenium. Pilotröret för bränsletryckregulatorn måste även vara byggt på ett speciellt sätt med ett 8mm rör rakt igenom tryckröret med ett 4mm hål borrat i mitten luftström för att ge rätt bränletryck. Nu lär det väl vara monterat pilotrör från fabrik i ditt plenium men kolla om det är någe spån i något hål eller rör. Eller om du evnt kopplat fel på alla tryckslangar som går till bränsleregulatorn?

Jag råkade ut för samma problem på motorcykeln ,det spelade ingen roll hur stora munstycken jag satt i , den gick fört snålt ändå på fullt gärn.

Inte förens jag satt pickuppröret på rätt platts så fick den soppa som den skulle. Jag satt den väldigt nära turbon ,,typ bara 10 cm från fläkten.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag tar ut trycket vid spjällhuset. Och det fungerar finfint! Har aldrig varit bekymmer med det. Kör du med lambda??
 
Last edited:

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Jo visst har jag en bränsletrycksregulator. Vid tomgång ligger den på 40psi i tryck (2.75 bar). Är det för lågt måntro?

Ska egentligen bänka den imorrn men jag vet inte om jag vågar riktigt. Hade varit fint att få den att gå någorlunda innan man börjar justera den i bänken.

Irriterande är det, står lite still i mitt huvud varför den inte vill gå. har slut på idéer. Hade velat testa så att jag vet att alla spridare funkar som de sak.. Förmodligen inget stort fel, bara jag som inte är nog kunnig.. än.

 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Förstår att de är roligare att ha allt bra innan man kommer till bänken så slipper man stå där å jävlas å de tickar en massa pengar. går de att se mätaren på nåt vis när du får ladd å se om bränsletrycket ökar?
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Precis.

Nja, den sitter inte direkt synligt. Enda chansen att se den är om jag tar av huven och kör, men tveksam om man ser den särskillt bra då heller..
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
De går inte skruva lös den å binda fast den i hålet framför just bara när du provar. Är inte helt ovanligt att en btr krånglar tyvärr.
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
bränsletrycket är nog helt ok, har satt mitt på 38-39 psi vid 2500 rpm, tror twisted kör på 40, men som du har den får den då nog med soppa iaf, konstigt att den får för lite soppa när du har dragit upp den såpass mkt, vid vilket läge går den för varm?..låg mellan eller när du får turbotryck?

Har portat min turbo idag så ska testa den imorrn om vädret tillåter..

Kollade upp vad min värden var ställda på efter jag skruvade ihop den

Gr:2.5
Or:3 men ställde ner den till 2.5 eftersom den ska vara som den gröna eller lägre
Röd:5.5 men ställde upp den till 6 eftersom min gick lite varm vid marschfart återkommer efter test hur det blev med det
Gr/BL:5.5 kommer nog kanske att gå ner på den men det får jag se när jag får till turbotrycket till rätt nivå, låter som den går hur fint som helst, men verkar nästan vara lite låg temp där istället
Röd/BL:5

Men igentligen så har du nog inte någon större nytta av mina siffror eftersom du säkert har en annan grundmapp i din box.
om den nu går varm..så måste du ju mata på så mkt bränsle som det går i respektive läge.
Annars så kanske det är fel grundmapp om allt annat funktionerar..:hmmmm:
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Tror också att bränsletrycket är okey. Frågan är bara hur det ligger till vid ladd?
Den går varm så fort jag börjar använda gasen, Mellan och när den börjar ladda..

Spännande, Hoppas du får till det. Vad hade Dale för svar på ditt laddproblem?

Sissta svängen jag testade hade jag boxen ställd på 5 genom Grön, Orange, Röd. Sen hade jag Grön/bl¨å på 7 och Röd/blå 5.
Nå, ska försöka klolla detta i helgen om det kunde ta å bli lite J*vla varmare.!!
Skulle tro att ute tempraturen i tisdags kan ha spelat en liten roll också, det var -25 så..
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Fick du rätt grundmapp i boxen tro?? Annars kanske "rätt" mapp är utanför området du kan ställa? Hur många steg + och - kan du justera?

PS. Pushkittet är i stan nu så till veckan börjar ja också montera! :)
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Fick du rätt grundmapp i boxen tro?? Annars kanske "rätt" mapp är utanför området du kan ställa? Hur många steg + och - kan du justera?

PS. Pushkittet är i stan nu så till veckan börjar ja också montera! :)
Jag hoppas det, helt säker kan jag inte vara ännu men jag utgår från att det är rätt grundmapp å sen om jag inte alls får det att funka så kanske jag får börja misstänka boxen.. Man kan ställa den i steg från 0.5 -1-1,5-2-2,5 osv till 8.

Härligt.!!! :) blir skoj att se hur det blir!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Låter helt klart så måste du se att bränsletrycket ökar i takt med laddet på något vis. Ta hjälp av kompisare som sitter i motorrummet :biggrin1: Eller sätt fast en filmkamra /mobilfilmkamra eller ??????????????

Pickuppröret för laddtrycksreggu lär väl funka där den sitter om det är köpta prylar som är utprovade.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Låter helt klart så måste du se att bränsletrycket ökar i takt med laddet på något vis. Ta hjälp av kompisare som sitter i motorrummet :biggrin1: Eller sätt fast en filmkamra /mobilfilmkamra eller ??????????????

Pickuppröret för laddtrycksreggu lär väl funka där den sitter om det är köpta prylar som är utprovade.
jo jag måste fråga om det finns nån frivillig polare som kan tänka sig att bli lite ljumen om röven :D
nej då, men ska se om jag kan rigga en hjälmkamera på nått vis...