Arctic Cat TM8-R

16 jan 2010
2
0
1
Annanort
Hej!

Jag råkade hitta till denna tråd av en slump och efter att ha läst hela tråden så noterar jag en del intressanta citat angående allehanda tillvägagångssätt vid turbomontage och tuning.

Att köra Turbo på kompförhållanden över10,5-1 skulle inte jag göra ivf
Varför?

Men jag hör att du skulle behöva en nittroglyserin fylld tryckmätare för soppatrycket också.
Whaaat?

ska även testa att hälla i enbart racesoppa och vrida upp laddet å se vad som händer..
Dålig kod!


Teori: Anledningen till att den "bryter direkt den får ladd" kan mycket väl vara att din knacksensor avläser otillåtna värden, till följd av just spikningar? Kontrollera installationen av dina elektriska/elektroniska komponenter noggrant. T.ex inkoppling och funktion hos de "extra spridare" som medföljer ett KIT av denna sort. Din beskrivning av problemet ger mig onekligen misstankar riktade mot din bränsletillförsel. Kontrollera även hur tändningen ligger!

Att tillfullo förstå sig på 2t-motorer är svårt. Att sedan ge sig på att överladda tidigare nämda motor, med BoostIII:s hjälp, kan vara ödesdigert.

Tyvärr är nog denna tråd lika död som dina kolvar!


MVH//TeamPostorderRacing.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Hej!

Jag råkade hitta till denna tråd av en slump och efter att ha läst hela tråden så noterar jag en del intressanta citat angående allehanda tillvägagångssätt vid turbomontage och tuning.


Varför?

Whaaat?

Dålig kod!


Teori: Anledningen till att den "bryter direkt den får ladd" kan mycket väl vara att din knacksensor avläser otillåtna värden, till följd av just spikningar? Kontrollera installationen av dina elektriska/elektroniska komponenter noggrant. T.ex inkoppling och funktion hos de "extra spridare" som medföljer ett KIT av denna sort. Din beskrivning av problemet ger mig onekligen misstankar riktade mot din bränsletillförsel. Kontrollera även hur tändningen ligger!

Att tillfullo förstå sig på 2t-motorer är svårt. Att sedan ge sig på att överladda tidigare nämda motor, med BoostIII:s hjälp, kan vara ödesdigert.

Tyvärr är nog denna tråd lika död som dina kolvar!


MVH//TeamPostorderRacing.

Det är klart att man måste sålla lite bland inlägg, så är det ju ofta på internet forum av alla slag. Rekommenderar Snowest forum för tvåtakt turbo frågor, har hjälp mig en del.

MVH
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
[
Att tillfullo förstå sig på 2t-motorer är svårt. Att sedan ge sig på att överladda tidigare nämda motor, med BoostIII:s hjälp, kan vara ödesdigert.

Tyvärr är nog denna tråd lika död som dina kolvar!


MVH//TeamPostorderRacing.[/quote]


:sick: Tyvärr blir nog dina inlägg lika långlivade som hans kolvar:biggrin1:

Varför jag rekomenderar bättre soppamätare typ oljefylld eller glysserin är väl ändå bara en bra grej så man har mer koll på trycket.

Och varför jag inte är förtjust i högre kompförhållanden än max 10 och gärna lägre är för att jag inte vill ligga så nära spikrisker och motorn lever ett lungare säkrare liv då. Nu är det ju byggt med 10,5-1 och visst ska det funkan så länge man håller trycket lågt.
Jag har själv endast 0,8-1 kompförhållande i min 1 cylindriga xr 650 som ger 125hk på 1 bar, en betydligt mer kompliserad turboanläggning än denna . Men bygger jag en 2 taktsanläggning blir det mellan 9 -10 max , den lilla effektbortfallet man får strax innan ladd är det värt att få och ha en säkrare maskin och kunna ta ut högre sluteffekt om man vill. kitten som säljs har proriterat bra funktion före hållbarheten och hög effekt helt enkelt så det är inget för mig.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Polaren har också attitude box till sin turbo och där va de knas med programmeringen i boxen.. bytte man programvara skulle det tydligen fungera. Men han har inte fått tillbaks den än så vet inte resultatet.

Fränt bygge annars!

/ Johan
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Har efter några dagars testande fått den att funka! :D
Inget fel i Bränsleboxen eller bränsletillförseln. Bytte till stora WGn och ökade laddet till 10psi. Viktade ner primärvariatorn max och ändrade bränsletrycket lite.

Den går nu ganska okey jämfört med tidigare, Den har en tendens att bryta ibland, men detta är nog bara en justeringsfråga. Och jag säger bara, SATAN vad det drar i armarna! :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Härligt toppen lysade :)
Var kolvarna ok?
Har du ingen avgastempmätare så du ser om du ligger i farozonen?

När du kört ett tag kan du för säkerhets skull kolla att den inte håller på spika sönder kolvarna. Man ser rätt bra bara genom att ta lös pipan. Eller bar genom att kolla ner i tändstiftshål med pennlampa. Jag har lödd ihop en diåd till ett batteripack och firar ner bara diåden i cyllen hängandes i sina kablar. Då ser man jäkligt bra även runt portarna och ent spikningar
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Kolvarna OK.
Givetvis har jag en avgastemp, en KOSO. Funkar kanon, dock visar cylindrarna ganska olika i temp, men orka bry sig..

Kvar att göra är:
Montera bukskydd
Byta ljuddämparen då den första var fel.
Montera bensindunk
EV porta upp Wastegate porten lite.




 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Tror inte man kan jämföra nytron med M-chassit.måste bara lägga in har väl alldig kört något bättre chassi än M-chassit.Kul med m8 turbo hoppas att det fungerar så kanske man kan byta upp sig.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tror inte man kan jämföra nytron med M-chassit.måste bara lägga in har väl alldig kört något bättre chassi än M-chassit.Kul med m8 turbo hoppas att det fungerar så kanske man kan byta upp sig.

Det var inte chassiefrågor. utan motorfrågor. Har själv ägt en M och vet hur dom är att köra. Utan det jag undrar är, hur kommer effekten? Snabbt och brutalt eller mjukt och fint? Hur beter den sig i övrigt, när du släpper i snön för att ta om. Kommer trycket fort tillbaka?
Tell me pleese!! :p
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Chassiefrågan är onödigt att ens diskutera..
Ang motorn så är det enorm skillnad mot nytron.
Effkten kommer MKT snabbt och brutalt. Den saknar förståss lite av vridet man hade i nytron, men ojoj vad den svarar direkt efter att man släppt gasen och sedan trycker igen.! Det ska dock tilläggas att den går dåligt på låg och mellan registret. Ska ta tag i detta när jag orkar.. och när tempen blir lite varmare.. förbannade kyla. I ett 200m race skulle jag inte sätta mina pengar på nytron.... :)
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
kul att du har fått igång den:becky:
hoppas du får den bänkad och injusterad
verkar bli en trevlig vinter med många 2T turbo
förmodligen ännu fler nästa år:becky:
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Aaa! Där har du det nog. :) Det brukar ju som sagt aldrig vara några problem att få en motor att gå på fulla spjäll, men däremot att få dom att fungera fint över hela registret.. :) Ska bli riktigt intressant att höra vad du kommer tycka om den sen!